Succession, The White Lotus, Industry, Triangle of Sadness, The Menu, Knives Out, Bodies Bodies Bodies, The Hunt, Big Little Lies, Your Friends and Neighbors: wanneer bereiken we het eindpunt van de vloedgolf aan satirische films en series over de gebreken van de (super)rijken? Weinig levens werden de afgelopen jaren grondiger uitgediept dan die van de welgestelden. En natuurlijk, vaak mogen we lachen, walgen en verafschuwen, maar zeker in series als Succession en The White Lotus kunnen we uiteindelijk niet anders dan óók een beetje meeleven met die afschuwelijk verwende types.
De Britse schrijver Jesse Armstrong liet met hitserie Succession zien dat hij als geen ander thuis is in dat genre van de ‘superrijkensatire’. In die HBO-serie – over een van de rijkste mediafamilies van de Verenigde Staten, losjes gebaseerd op het leven van Rupert Murdoch en zijn familie – bewandelde hij nagenoeg perfect de evenwichtsbalk: Succession was zowel een vlijmscherpe, grappige satire als een familietragedie. Natuurlijk waren de kinderen van patriarch Logan Roy óók zeer onaangename figuren, maar Armstrong en zijn collega’s slaagden er wonderwel in om tóch iets van sympathie voor hen op te wekken. Succession maakte mensen van de monsters, wat een van de beste series van deze eeuw opleverde.