Op VRT Canvas wordt in de maand augustus dagelijks een topfilm uitgezonden. De redactie van VPRO Cinema heeft ze allemaal op een rij gezet.

Maandag 18 augustus: The Fly

Wetenschapper Seth Brundle (Jeff Goldblum) wordt langzaam een vlieg als een gedurfd experiment van hem mislukt. Deze remake uit 1986 is wat minder subtiel dan Kurt Neumanns klassieke horrorfilm uit 1958, maar David Cronenbergs kennelijk onophoudelijke fascinatie met mens-machine integratie (zie verder oa ExistenZ en Crash) slaat goed over. We zien bloederige special effects, lichamelijk verval en de oncontroleerbare experimenteerdrift van de wetenschap. Een overtuigende Geena Davis is de journaliste die verliefd wordt op Brundle en slechts lijdzaam kan toezien. Een Oscar werd toegekend voor de indrukwekkende make-up die Goldblum verandert in een eng monster.

maandag 18 augustus, 22:00 - 23:35

Dinsdag 19 augustus: Being John Malkovich

Fotograaf en muziekvideoregisseur Jonze kreeg terecht een kans in de filmindustrie, vond een verwante ziel in scenarist Charlie Kaufman en fabriceerde deze surreële eersteling die door de pers unaniem de hemel in werd geprezen. Being John Malkovich verhaalt over een uitgerangeerde poppenspeler (John Cusack) die bij toeval een gang ontdekt die uitkomt in het hoofd van Malkovich. Vrienden en geliefden volgen hem en de existentialistische warboel is compleet wanneer de verschillende 'innerlijken' van Malkovich met elkaar op de loop gaan. De fortuinlijke samenwerking tussen regisseur Spike Jonze en scenarist Kaufman resulteerde in 2002 in Adaptation., een soortgelijk existentieel doolhof over een neurotische scenarist en diens gladde tweelingbroer.

dinsdag 19 augustus, 21:40 - 23:28

Woensdag 20 augustus: Decision to Leave

Politie-inspecteur Hae-jun onderzoekt de verdachte dood van een klimmer en maakt zo kennis met diens mysterieuze vrouw Seo-rae. De twee vallen als een blok voor elkaar, maar Hae-jun is getrouwd en Seo-rae heeft net haar man verloren... of misschien zelfs vermoord. Wat volgt is een sensueel kat-en-muisspel vol steelse blikken en terloopse gebaren in dit bloedstollend mooie Zuid-Koreaanse melodrama. Van regisseur Park Chan-wook, die eerder de even indrukwekkende maar aanzienlijk minder subtiele films Oldboy en The Handmaiden maakte. Winnaar van de prijs voor beste regisseur op Cannes2022.

woensdag 20 augustus, 22:00 - 00:12

Donderdag 21 augustus: Hytti nro 6

Niet de reis of de bestemming telt, maar het gezelschap. Deze wijsheid is de dragende gedachte achter dit liefde-in-de-trein-drama, dat in 2021 de Grand Prix won in Cannes. Daarin reist de Finse archeologiestudent Laura van winters Moskou naar Moermansk. Tijdens de meerdaagse trip deelt ze een treincompartiment met een lompe Russische drinkebroer genaamd Ljoha. Toch blijkt er meer schuil te gaan achter deze helse reisgenoot dan gedacht. Heerlijk ongemakkelijke, door en door humane film, met een superingetogen, intieme sleutelscène en de warmbloedige jaren 80-hit ‘Voyage, voyage!’ van Desireless op de soundtrack.

donderdag 21 augustus, 21:40 - 23:22

Vrijdag 22 augustus: C'mon C'mon

Sympathieke familiefilm over de alleenstaande radiojournalist Johnny, die op zijn negenjarige neefje Jesse moet passen wanneer z’n zus haar handen vol heeft aan haar overspannen ex. Johnny neemt de vroegwijze Jesse uiteindelijk mee naar zijn werk, wat hen oa in Detroit, New York en New Orleans brengt. Daar praat Johnny voor radioproject met diverse jongeren, die hij vraagt naar hun toekomstverwachtingen. In zwart-wit geschoten en soms wel erg melancholiek, maar met een fantastische chemie tussen Joaquiz Phoenix (Johnny) en de kleine Woody Norman (Jesse). De film is opgedragen aan de negenjarige Devante ‘D-Man’ Bryant, een van de kinderen met wie Johnny in New Orleans sprak, die later bij vuurgevecht om het leven kwam.

vrijdag 22 augustus, 22:15 - 00:00

Zaterdag 23 augustus: Drive

De eigenzinnige Nicolas Winding Refn - bekend van de keiharde Pusher-trilogie, het buitensporige gevangenisdrama Bronson en het epische Valhalla Rising - kreeg in Cannes de prijs voor beste regie voor de existentiële actiefilm Drive. Over een naamloze stuntrijder die 's nachts bijverdient als chauffeur bij roofovervallen. Strakke regie, fraai camerawerk en een sexy jaren-tachtigtechnoscore zorgen voor een herkenbare stijl. Hoofdrolspelers Ryan Gosling en Carey Mulligan hebben duidelijk chemie. Een uitstekende bijrol van komiek Albert Brooks, die 'against type' is gecast als meedogenloze maffioso.

zaterdag 23 augustus, 22:05 - 23:45

Zondag 24 augustus: 1917

Oorlogsthriller 1917 wekt de indruk in één ononderbroken shot te zijn gefilmd – een vorm die altijd iets opzichtigs heeft. Ervaren kijkers zullen zich dan ook geregeld afvragen hoe cinematograaf Roger Deakins het kunstje heeft geflikt. De verbluffende techniek zit het drama echter niet in de weg, maar draagt bij aan een zeldzaam beklemmende spanning. Regisseur Sam Mendes baseerde de plot, over twee Britse soldaten die in de Noord-Franse loopgraven op een levensgevaarlijke missie worden gestuurd, op ervaringen van zijn grootvader, en weet de chaos en tragiek van The Great War adembenemend dichtbij te brengen. Oscars voor het camerawerk, de effecten en de audio-mix.

zondag 24 augustus, 21:35 - 23:28

Maandag 25 augustus: The Constant Gardener

Als de vrouw (Rachel Weisz) van een Engelse diplomaat Justin (Ralph Fiennes) in Kenia vermoord gevonden wordt denkt de roddelzieke Britse diplomatengemeenschap in eerste instantie aan een crime passionel. Maar de fervente tuinier Justin weigert te geloven dat zijn vrouw ontrouw was en volgt het geëngageerde voetspoor van zijn overleden echtgenote en vindt een sinister complot. Deze geslaagde verfilming van de ijzingwekkende roman van John le Carré is zowel een thriller, een liefdesverhaal en een aanklacht. Weisz won een Oscar voor haar bijrol.

maandag 25 augustus, 22:00 - 00:03

Dinsdag 26 augustus: The Blue Caftan

Nadat filmmaker Maryam Touzani in haar prachtige debuutfilm Adam (2019) bijna niet uit een bakkerijtje in de medina van Casablanca kwam, zitten we in de al even fraaie opvolger The Blue Caftan vooral in een kleermakerszaakje in de medina van Salé. Touzani kiest dan wel voor een klein canvas, de verhalen die ze vertelt zijn groots. Adam gaat over solidariteit en moederschap, The Blue Caftan over mogen zijn wie je bent en liefde in al zijn gedaanten. Meesterkleermaker Halim is al jaren gelukkig getrouwd met Mina, maar met de komst van de nieuwe leerling Youssef komt er een einde aan hun veilige leventje samen.

dinsdag 26 augustus, 21:40 - 23:37

Woensdag 27 augustus: Pillow Talk

Eerste en wellicht leukste in de serie dubbelzinnige maar zeer kuise komedies die Rock Hudson en Doris Day samen maakten, waarin ze eindeloos kibbelen (vooral per telefoon) en uiteindelijk voor elkaar vallen. De film kreeg een Oscar voor het beste scenario van Stanley Shapiro en Maurice Richlin, die het eveneens bekroonde verhaal van Russell Rouse en Clarence Green bewerkten. Day en Thelma Ritter kregen allebei een Oscarnominatie. Volgens de makers van de befaamde documentaire The Celluloid Closet is het typerend voor de houding van Hollywood ten opzichte van homoseksualiteit dat juist Rock Hudson, homoseksueel immers, een playboy moest spelen.

woensdag 27 augustus, 22:40 - 00:18

Donderdag 28 augustus: In the Mood for Love

'Mood' is alles voor filmmaker Wong Kar Wei. Zijn twee hoofdpersonages, Chow Mo-wan (Tony Leung) en Su Li-zhen (Maggie Cheung), wonen anno 1962 naast elkaar in Hongkong; ze vallen op elkaar, zijn 'in de stemming voor liefde', maar zullen dat niet uitbuiten. Wong slaagt erin de onvervulde liefde sensueel, puur en intrigerend op het scherm te krijgen. Hij wordt daarbij geholpen door zijn hoofdrolspelers: twee van de grootste sterren van Azië, een mooie man en een mooie vrouw die iedereen zou willen zien zoenen. De film won een César voor beste buitenlandse film en in Cannes de Grand Prix technique.

donderdag 28 augustus, 21:40 - 23:13

Vrijdag 29 augustus: The French Dispatch

Het wonderlijke universum van de Amerikaanse filmmaker Wes Anderson (Fantastic Mr. Fox, The Grand Budapest Hotel) dijt steeds meer uit: in plaats van één film heeft ie er nu wel vijf gemaakt. The French Dispatch is namelijk een handvol losse verhalen, die handig aan elkaar zijn gebreid als artikelen die zijn verschenen in The French Dispatch – een blad als The New Yorker, maar dan uit Kansas. Prachtig vormgegeven, quirky in het kwadraat, en vol briljante ideeën zoals in elke Wes Anderson film. Wel zo volgepropt dat je steeds naar adem hapt en hem absoluut een tweede keer moet/wil zien. De heerlijke muziek is van huiscomponist Alexandre Desplat.

vrijdag 29 augustus, 21:40 - 23:22

Zaterdag 30 augustus: Lady Bird

Christine, of Lady Bird zoals ze genoemd wil worden, is een ongemakkelijke tiener die in de laatste klas van de middelbare school zit en niets liever wil dan studeren. Ver weg van huis, waar vader werkloos is en moeder zich veel te veel met haar bemoeit. Op papier geen al te origineel verhaal, maar in handen van de debuterende Greta Gerwig (die ook het semi-autobiografische scenario schreef) een heerlijk en eerlijk coming of age-drama. Met fantastische hoofdrollen van Saoirse Ronan (als Lady Bird) en Laurie Metcalf (moeder Marion). Genomineerd voor vijf Oscars.

zaterdag 30 augustus, 22:00 - 23:29

Zondag 31 augustus: Inside Man

Niets is wat het lijkt in deze bankovervalfilm. Op een drukke dag wordt midden in New York een bank beroofd. De leider van de overvallers (Clive Owen) zorgt ervoor dat gijzelaars en bankrovers niet van elkaar te onderscheiden zijn en eist een vrije aftocht in een vliegtuig. Politieonderhandelaar Keith Frazier (Denzel Washington) moet proberen de situatie tot een goed einde te brengen, maar krijgt de mysterieuze Madeleine White (Jodie Foster) op zijn dak, die eist dat hij een zaakje voor haar regelt. Sterke heist-film-met-iets-extra's van Spike Lee, die de kijker lang op het verkeerde been houdt. Goed spel, opwindend camerawerk.

zondag 31 augustus, 22:00 - 00:03

elke vrijdag