‘Wie is de beste animatronics designer ter wereld?’ Dat is wat de Finse regisseur Hanna Bergholm invoerde op Google, toen ze zocht naar iemand die haar kon helpen met het maken van de levensechte, monsterlijke vogelpop die ze wilde gebruiken in haar eigenzinnige horrorfilm Hatching (2022). De naam die als eerste verscheen in haar zoekresultaten: Gustav Hoegen (1977).
‘Ik denk dat het algoritme van Google precies goed stond voor mij op die dag’, grapt Hoegen bescheiden tijdens een uitzending van Nooit Meer Slapen. ‘Een jaar later had het ook iemand anders kunnen zijn, zo werkt dat.’
Toch is het gezien zijn staat van dienst niet gek dat Hoegen als beste uit de bus kwam: de in Nederland opgegroeide ontwerper werkte met de allergrootsten van Hollywood en drukte zijn stempel op films als Prometheus (2012), Charlie and the Chocolate Factory (2005) en zo’n beetje elke Star Wars-film sinds 2015.
Als animatronics designer is het zijn taak om de mechanismen te ontwerpen die ervoor zorgen dat de poppen die gebruikt worden in films uit zichzelf kunnen bewegen. In tegenstelling tot computer- of animatiebeelden, staat een pop tussen de acteurs en komt dus als het ware tot leven. Zo maakte Hoegen bijvoorbeeld een Oempa Loempa die door water kan zwemmen voor Charlie and the Chocolate Factory, creëerde hij het afgehakte hoofd van een gestorven alien die plots weer tekenen van leven geeft in een scène van Prometheus, en maakte hij dus ook het ontwerp van de vogel in Hatching.