De Singaporese thriller Stranger Eyes begint met schokkerige beelden van peuter Little Bo. Het blijken homevideo’s te zijn waar Little Bo’s moeder naar kijkt, omdat haar dochtertje verdwenen is. Gekidnapt toen ze aan het spelen was op een openbare speelplaats. Onder het niet al te toeziende oog van haar vader.
Dat is nu al meer dan drie maanden geleden en nog steeds heeft de politie geen concrete aanwijzingen. Daar komt verandering in wanneer iemand stiekem een dvd aflevert bij de ouders. Hierop is te zien hoe Little Bo’s vader achter een jonge moeder aan loopt en wanneer zij niet kijkt stiekem haar baby even uit de wandelwagen tilt.
Het beklemmende en intrigerende Stranger Eyes draaide vorig jaar in competitie op het festival van Venetië, waar we spraken met regisseur Yeo Siew Hua (A Land Imagined).
Belangrijke thema’s in de film zijn ouderschap, eenzaamheid en videobewaking. Waarom bracht u die bij elkaar in deze film?
Siew Hua: ‘Het ging mij vooral om kijken en bekeken worden. En dan niet alleen dat er continu naar ons gekeken wordt met bewakingscamera’s, maar ook dat we tegenwoordig graag gezien willen worden. Ons hele leven zetten we immers op sociale media, terwijl we weten dat de staat en grote bedrijven meekijken. Ik onderzoek in de film wat dat met ons doet. Niet alleen dat we altijd maar bekeken worden, maar ook dat we de hele tijd naar anderen kijken.’