Elke week tipt de VPRO Boekengids drie nieuwe boeken, van Nederlandse romans tot internationale pareltjes en van klassiekers tot non-fictie en dichtbundels. Met deze week nieuwe boeken van Bernard Dewulf, David Grossman en Leo Vardiashvili.

Bernard Dewulf
Licht dat naar ons tast

Bernard Dewulf (1960-2021) was een vooral in Vlaanderen geliefd columnist en kunstbeschouwer, en ontving ooit voor zijn novelle-in-miniaturen over de pracht van het dagdagelijkse Kleine dagen (2009) de Libris Literatuur Prijs. Toch staat op zijn grafsteen op het Antwerpse Schoonselhof louter vermeld wat hij voor alles was: ‘dichter’. Goed dus dat twee jaar na zijn dood met Licht dat naar ons tast (AtlasContact) zijn fraai uitgeven verzamelde gedichten verschenen. In omvang bescheiden, maar vol mooie, melodieuze mijmerverzen. Poëzie over eenzaamheid en verlangen; over geestverwante schilders als Hopper en Bonnard; over slapeloosheid of, in tedere liefdeslyriek, over wakker worden naast die ene ‘zij’: ‘Soms in de ochtend/naast de dagelijkse gestalte,/ruikt het nog naar daar/de glazen geur van het elkaar.’

(Dirk-Jan Arensman)

David Grossman
De prijs die we betalen

Sinds 7 oktober zijn hier de stellingen betrokken en vliegen geharnaste woorden als: genocide, pogrom, kolonisator, terreur, bezetting, vernietiging, antisemitisme, onderdrukking en bevrijding (van de rivier tot de zee) over en weer. Hoog tijd voor een onverdachte stem uit de brandhaard zelf, een van zelfbeheersing én verontwaardiging. De prijs die we betalen (Cossee) van de Israëlische auteur David Grossman, dat in zes landen tegelijk wordt uitgebracht, bestaat uit tien (in 2017-’18 en 2022-’23 in De Standaard verschenen) politieke essays, die zich laten lezen als aanklacht tegens Israëls onheilspellende koers onder premier Netanyahu (‘corrupt leiderschap’), ofwel de voorgeschiedenis van 7 oktober, en als een appèl voor bezinning en humaniteit. Het laatste essay dateert van 10 oktober 2023.

(Maarten van Bracht)

Leo Vardiashvili
Aan de rand van een groot bos

Saba is acht jaar als hij met zijn vader en broer Sandro de burgeroorlog in Georgië ontvlucht. Hun moeder blijft achter; het smeergeld is op. Als vader Irakli jaren later terugkeert naar zijn vaderland, stuurt hij zijn zoons een raadselachtige mail: hij is op de vlucht en heeft een onuitwisbaar spoor achtergelaten. ‘Volg het niet.’ Maar dat doen de broers natuurlijk wel. Eerst Sandro, die vervolgens zelf verdwijnt, en dan Saba. Getergd door demonen uit het verleden volgt hij in een door oorlog verscheurd land de broodkruimels die zijn vader en broer hebben achterlaten. In zijn debuutroman Aan de rand van een groot bos (De Bezige Bij) geeft Leo Vardiashvili de sprookjes van Grimm een duistere, nieuwe lading.

(Katja de Bruin)

de boekengids in je mailbox?