Vast onderdeel van het ILFU-programma is de Belle van Zuylenlezing en, sinds 2020, de uitreiking van de Belle van Zuylenring aan een internationale auteur uit wiens oeuvre ‘een grote maatschappelijke betrokkenheid’ spreekt. Dit jaar gaat de eer naar de Vietnamees-Amerikaanse Ocean Vuong (1988) voor zijn ‘dicht op het rauwe hart van het leven geschreven’ werk.
Vuong, die in de VS als dichter doorbrak met de bundel Night Sky with Exit Wounds (2016), kreeg in Nederland bekendheid dankzij zijn sterk autobiografische debuutroman Op aarde schitteren we even (2019), waarin verteller Hondje zich in een lange, associatieve brief richt tot zijn moeder Rose, een analfabete Vietnamvluchteling die nu als alleenstaande moeder voortploetert in een nagelstudio. Onderwerpen in zijn bloemrijke, met pijnlijke herinneringsflarden doorspekte relaas zijn onder meer de trauma’s van zijn schizofrene grootmoeder, die zichzelf tijdens de Vietnamoorlog als prostituee in leven hield, Rose’ bestaan als dochter van een Amerikaanse soldaat (en daarmee ‘halfbloed’-verschoppeling) én zijn eigen worstelingen als immigrantenkind, nog eenzamer en geïsoleerder omdat hij homoseksueel is.
‘Met dat eerste boek heeft hij veel mensen ontzettend geraakt,’ weet toekenningscommissielid Mirjam van Hengel. ‘En als jonge schrijver heeft hij ook een heel eigen publiek van veelal jonge lezers en mensen met een migratieachtergrond en een queeridentiteit. Voor hen is hij echt een stem om zich aan op te trekken.’
Andere toekenningsgrond, naast uiteraard zijn literaire kwaliteiten: in De keizer van Gladness (2025) ‘schrijft hij nog meer dan voorheen over de uitzichtloze positie van arme en kansarme mensen in de Amerikaanse samenleving’.
In het fictieve arbeidersstadje in Connecticut uit de titel maken we namelijk kennis met de negentienjarige Hai, die in de eerste scène nét geen zelfmoord pleegt. Ook hij heeft een hardwerkende Vietnamese moeder, die hij al jaren voorliegt dat hij medicijnen studeert in Boston. Hij komt net uit een afkickkliniek, waar hij van zijn pijnstillerverslaving probeerde af te komen nadat een eerste queer liefde tragisch eindigde. Kortom: een verleden als een tranendal.
Maar deze stilistisch wat ingetogener roman groeit haast uit tot een tragikomisch feest als Hai de inwonende thuishulp wordt van de dementerende Litouwse Grazina én in een fastfoodrestaurant wordt opgenomen in de paradijsvogelfamilie die het personeel daar vormt. Een boek vol zware thema’s, van lagelonenstress en discriminatie tot de voortwoekerende opiatencrisis, dat je tóch met optimistisch gevoel dichtslaat.
Waarom Vuong de Belle van Zuylenlezing komende zaterdag 27 september mag houden, is dus overduidelijk. De inhoud ervan is nog ongewis.
Van Hengel: ‘De bedoeling is altijd dat het een inspirerend verhaal wordt, bijna altijd op de een of andere manier gelinkt aan de actualiteit. Maar de auteurs krijgen alle vrijheid, en de inleverdatum is heel kort van te voren.’
1 september is de deadline, die Vuong lijkt te gaan halen. Gelukkig maar. ‘Want vijf jaar geleden was Chimamanda Ngozi Adichie in het vliegtuig nog aan het schrijven.’