VPRO Gids 47

21 november t/m 27 november
Pagina 22 - ‘‘Wij zijn wél de toekomst’’
papier
22

Cadeautje!

Je leest dit artikel gratis. Wil je meer van de VPRO Gids? Neem een abonnement. Nu 12 weken voor slechts 10 euro. Ik wil meer lezen →

‘Wij zijn wél de toekomst’

Hugo Hoes

Iedereen die 50.000 betalende leden weet te ronselen kan een plekje in het omroepbestel veroveren. Wie zijn de mensen die dit ambiëren en waar staan ze voor? In de serie Zendingsdrang presenteren we een aantal gegadigden. Afl. 4: U-Icon. Vwo-scholier Anastacija Plein en actrice in opleiding Marissa Britney zijn de beoogd creative director en director of content van deze jongerenomroep. ‘Nu leren we niets van de NPO.’

Waar staat de U voor?

Anastacija Plein (15): ‘Voor jij en you. En de U staat ook voor unity, eenheid.’

Volgens jullie website is iedereen een icoon.

AP: ‘Inderdaad, voor ons is iedereen een icoon. Wij zijn van mening dat je alles kunt bereiken, zolang je er maar hard voor werkt.’

Klinkt bijna te mooi om waar te zijn.

Marissa Britney (18): ‘Dat vind ik niet hoor. Als je maar gelooft in jezelf, je best doet en hard werkt. Stel dat je, zoals ik, de beroemdste actrice ter wereld wil worden. Als ik niet in mezelf geloof en net niet hard genoeg werk, of denk: nu effen niet. Hoe ga ik dat succes dan ooit behalen? Ik moet er echt honderd procent voor gaan.’

 ‘Er zijn veel jongeren die geen televisie kijken. Dat gaan wij veranderen.’

Anastacija Plein

Als iedereen een icoon is, is volgens mij niemand het meer. Maar even terug. Hoe ontstond het idee om een omroep te beginnen?

 

AP: ‘We waren samen in gesprek en hadden het erover dat we ons niet gerepresenteerd voelden door de huidige npo. Daar ontstond dit idee. Om zo jongeren te inspireren en ze te vertegenwoordigen.’

 

Jullie waren vriendinnen?

AP: ‘En familie. We kennen elkaar al sinds ik drie was en Marissa zes. We zijn hier natuurlijk ook met andere mensen over gaan praten en hebben gevraagd hoe zij erover denken. Wij zijn jong en kennen veel jongeren die hier ook iets over kunnen vertellen. Zo werden we de initiatiefnemers.’

Een publieke omroep…

MB: ‘Dat is niet niks.’

Precies.

AP: ‘Maar meneer, we hebben een prima team en worden goed begeleid, zodat we het ook waar kunnen maken.’

MB: ‘Zeker. We zijn niet alleen.’

Bij jongeren denk ik eerder aan YouTube dan aan de publieke omroep.

AP: ‘Daarom is het goed dat wij niet voor YouTube kiezen. Daar kijkt men toch wel naar. Er zijn zo veel jongeren die geen televisie kijken. Dat gaan wij veranderen.’

Hoe oud moet je zijn om lid te kunnen worden?

AP en MB: ‘Zestien!’

Dus, Anastacija…

AP: ‘Ja meneer.’

…kun jij geen lid worden van je eigen omroep.

AP: ‘Nee, maar volgend jaar wel.’

Wat gaat U-Icon uitzenden?

MB: ‘Vernieuwende programma’s die verrijken en inspireren. Ook willen we informeren en entertainen, infotainment dus.’

AP: ‘Wij willen echte jongeren laten zien, zoals wij. Cultureel divers, sociaal betrokken en bezig zichzelf te ontdekken. Die zie je nu niet bij de NPO. Wij willen dat veranderen, zodat jongeren zich wel vertegenwoordigd voelen, snap je? Nu kijken ze niet omdat ze zich niet gerepresenteerd voelen. Daarom is televisie niet interessant.’

Helemaal niet?

 

AP: ‘Er is bijna niets waarvan ik denk: hé, het is al zes uur, ik moet nu naar npo 3, weet je wel. Dat heb ik nu niet. De televisie staat misschien wel aan, maar ik zit met mijn laptop op YouTube.’

 

‘Alles wordt buiten school om gepland, want dat is ook belangrijk’

Marissa Britney
Zijn er nu programma’s op de NPO die bij jullie passen?

MB: ‘Nee, eigenlijk niet. De meeste jeugdprogramma’s zijn voor jongeren onder de zestien jaar.’

AP: ‘Onze programma’s worden echt anders.’

MB: ‘Vernieuwende soaps waarin maatschappelijke thema’s worden besproken. Bijvoorbeeld over hoe je met problemen kunt omgaan. Een beetje in die richting.’

Welke bekende presentatoren zouden bij jullie passen?

MB: ‘Emma Wortelboer is leuk. Zij maakt informatieve programma’s over maatschappelijke onderwerpen. Alleen zie je haar bijna alleen maar op YouTube. Op televisie zijn altijd dezelfde mensen, dat moet veranderen: meer onbekend talent.’

Een doel van U-Icon is: upliften door zelfeducatie.

MB: ‘Daar willen wij bij helpen, want niet iedereen weet hoe je dat moet doen.’

AP: ‘Nu leren we helemaal niets van de NPO en wij zijn wél de toekomst.’

Hoeveel leden hebben jullie nu?

MB: ‘25.000, plus één.’

AP: ‘We hebben er nog 25.000 nodig, minimaal.’

Hoe gaan we dat doen?

MB: ‘Hoe we dat gaan doen?! Dat is nog een geheim, meneer.’

Kom op. Dat kan niet.

AP: ‘We zijn nog steeds heel druk met mensen benaderen en flyeren. We gaan er echt voor, anders kunnen we net zo goed stoppen.’

MB: ‘We hebben nog heel veel ideeën. Die houden we nog even voor onszelf, maar de campagne gaat exploderen.’

Hoe gaan jullie het omroepwerk straks combineren met school?

AP: ‘Dat komt wel goed. We zijn met een heel team.’

MB: ‘En alles wordt buiten school om gepland, want dat is ook heel belangrijk.’

U-Icon heeft ook een jongerenadviesraad

MB: ‘Dat is een helpdesk voor leden. Als die ergens mee zitten, kunnen ze ons via de website advies vragen en dan helpen we.’

Jullie twee?

MB: ‘Daar hebben we dat team toch voor, meneer. We gaan die vragen echt niet met z’n tweeën beantwoorden.’

AP: ‘Of we verwijzen door.’

Is U-Icon vooral bedoeld voor de Randstad?

MB: ‘Het is voor iedereen. We denken niet in hokjes of kleuren.’

AP: ‘Ook als je in het buitenland woont.’

Maar dan kun je geen lid van een Nederlandse omroep worden.

AP: ‘Ook al telt je lidmaatschap niet mee, je bent welkom bij ons.’

Meer Zendingsdrang