2023 was een jaar bomvol met goede series, waardoor logischerwijs een aantal titels onder de rader is gebleven. Onze serie-experts Anke Meijer en Alex Mazereeuw tippen hun persoonlijke favorieten onder de series die de top 20 van de verkiezing niet haalden.

 

The Last of Us werd door de bezoekers van VPRO Cinema verkozen tot 'beste serie van 2023', gevolgd door Succession en The Bear. Hieronder nog twaalf fantastische series die de top 20 niet haalden, maar wel zeer de moeite waard zijn.

Slow Horses

(#30 in de uitslag)

Het beste serienieuws van dit gloednieuwe kalenderjaar is ongetwijfeld dat deze heerlijke Britse spionnenserie alweer is goedgekeurd voor een vijfde seizoen. Dat betekent dat we, na seizoen vier dat in 2024 uit zal komen, nog minstens zes afleveringen mogen genieten van de avonturen van de gevallen MI5-agenten die in Slough House onder leiding van Jackson Lamb (Gary Oldman) proberen nog een iets van hun carrière te maken. Als dat wat er nog komen gaat zo goed is als dit derde seizoen was, staat ons heel wat te wachten. De serie, gebaseerd op de boekenreeks van Mick Herron, was altijd al sterk maar wist het niveau met een bijna perfect derde seizoen nog een tandje op te schroeven. Televisie op z’n allerbest.
(Anke Meijer)

Slow Horses is te zien op Apple TV+

Fleishman Is in Trouble

(#31 in de uitslag)

Toby Fleishman heeft een probleem, en dat heeft niets te maken met het feit dat zijn telefoon oververhit raakt van het aantal gewaagde berichtjes dat hij krijgt van vrouwen in New York sinds hij als veertiger weer single is en op de dating-apps zit. Zijn ex-vrouw Rachel heeft de kinderen bij hem gedumpt en lijkt met de noorderzon vertrokken. Iets dat hem enkel nog kwader op haar maakt dan hij al was na hun pijnlijke breuk. Schrijfster Taffy Brodesser-Akner wist haar eigen bestseller op zeer overtuigende wijze naar het kleine scherm te brengen, wat resulteerde in deze achtdelige miniserie over een stel dolende veertigers in een zomers New York, met Jesse Eisenberg, Claire Danes en Lizzy Caplan in de hoofdrollen. (Anke Meijer)   

Fleishman Is in Trouble is te streamen op Disney+

How to with John Wilson

(#53 in de uitslag)

Hadden we nog veel meer bijzondere levenslessen van documentairemaker John Wilson willen leren? Zeker. Al is het de man ook niet kwalijk te nemen dat hij besloot na drie seizoenen te stoppen met zijn vreselijk originele HBO-serie, zeker gezien dát einde (we verklappen niets, maar wie het heeft gezien, weet wat we bedoelen…). Wilson maakte voor zijn laatste seizoen opnieuw zes kleine kunstwerkjes van alles wat hij filmde in de straten van New York en de opmerkelijke mensen die hij aan zijn bijzondere en ontwapenende interviewstijl onderwierp. Weten we nu dankzij hem hoe je het beste je oren schoonmaakt of een pakketje volgt? Niet direct. Maar rijker zijn we er wel van geworden.
(Anke Meijer)

How To With John Wilson is te zien op HBO Max

Reservation Dogs

(#59 in de uitslag)

Schrijver/bedenker Sterlin Harjo sloot zijn show Reservation Dogs, over een groepje inheemse tieners op een reservaat in Oklahoma, in 2023 af met een ijzersterk derde seizoen waardoor het nu definitief een vijfsterrenserie is. Dat Harjo dit keer de ruimte nam om een aantal andere mensen uit die kleurrijke gemeenschap rondom de tieners uit te lichten, maakte de wereld van Reservation Dogs nog groter en wezenlijker. En de aflevering over Elora’s vader, geschreven door actrice Devery Jacobs zelf, behoort tot de allerbeste televisieserie-afleveringen van 2023. We zullen deze steengoede en heerlijke serie vreselijk missen. (Anke Meijer)

Reservation Dogs is te zien op Disney+

Mrs. Davis

(#72 in de uitslag)

Een non die in opdracht van een alom aanwezige en door vrijwel iedereen ter wereld, behalve de non zelf, gebruikte artificiële intelligentie genaamd Mrs. Davis op zoek gaat naar de heilige graal om die te vernietigen. Op papier klonk de opzet van Mrs. Davis al behoorlijk doldwaas, de uitvoering overtrof alle verwachtingen. De serie, gemaakt door Damon Lindelof (The Leftovers) en Tara Hernandez (Young Sheldon) met de altijd sterke Betty Gilpin (Glow) in de hoofdrol, neemt iedere keer de meest onverwachte en vooral spannende wendingen. Het was daarmee zonder twijfel de wildste en tevens vermakelijkste rit die we dit jaar middels ons kleine scherm maakten.
(Anke Meijer)

Mrs. Davis is te zien op HBO Max

The Makanai: Cooking for the Maiko House

(#87 in de uitslag)

Netflix had een uitstekend jaar, met door publiek én critici geliefde hitseries als Beef, Beckham en The Diplomat, maar tussen het geweld van die grote titels sneeuwde deze prachtige, ingetogen Japanse dramaserie van vermaard regisseur Hirokazu Kore-eda (Shoplifters) engiszins onder. Eeuwig zonde, want in weinig series in 2023 zat méér fijnmazige liefde dan in deze negendelige serie over twee tienermeiden die deelnemen aan een opleidingstraject voor zogenaamde geisha’s (traditioneel geklede en opgemaakte Japanse vrouwen die vaak actief zijn als gastvrouw of gezelschapsdame). Regisseur Kore-Eda maakt er, zoals verwacht, een warmbloedig, menselijk drama van, waarbij het lichtvoetige knap wordt afgewisseld met zwaardere thema’s.
(Alex Mazereeuw)

The Makanai is te zien op Netflix

Jury Duty

(#90 in de uitslag)

Een serie die heel snel ontzettend flauw of zelfs gemeen had kunnen worden, maar uiteindelijk een van de meest hartverwarmende en hoopvolle televisieproducties van het jaar was. Dit laatste was vooral te danken aan Ronald Gladden, de onwetende ster van Jury Duty en de enige niet-acteur in deze uiterst originele hybride van een comedy- en realityserie waarin een juryproces werd nagespeeld. Als Gladden niet zo’n oprechte goedzak en zo’n meegaand mens was geweest, had het experiment heel anders kunnen uitpakken. Maar dat was hij wel. Niet gek dus dat acteur James Marsden sindsdien zijn beste vriend is.
(Anke Meijer)

Jury Duty is te zien op Prime Video

Santos

(#96 in de uitslag)

Tortelduifjes Yola (Yootha Wong-Loi-Sing) en Glenn (Yannick Jozefzoon) lijken een perfecte match, maar hun relatie komt in deze spannende Nederlandse misdaadserie van alle kanten onder druk te staan. Bij Yola komt dat vooral door haar dominante moeder (Romana Vrede), die haar een grote rol wil geven in haar succesvolle, niet geheel legale familiebedrijf, terwijl ex-gedetineerde Glenn door zijn beste vriend ongewild wordt teruggezogen in de onderwereld. De vraag is vooral of hun relatie bestand is tegen al die (giftige) invloeden van buitenaf, in deze uitstekende cocktail van een Romeo en Julia-achtig liefdesdrama en een Rotterdamse misdaadthriller.
(Alex Mazereeuw)

Santos is te zien op NPO Plus

The Walk-In

(#108 in de uitslag)

Akelig relevante serie, die helaas perfect past bij de gure, extreemrechtse wind die in 2023 nog wat krachtiger werd. In deze driedelige serie zien we hoe extremistische groeperingen aan kracht winnen in Groot-Brittannië, en in hun acties steeds gewelddadiger worden, met als dieptepunt de moord op parlementslid Jo Cox in 2016. Een voormalig extreemrechtse activist (Stephen Graham, altijd goed), die nu voor een antifascistische beweging werkt, probeert te voorkomen dat een gewelddadige factie niet nóg meer slachtoffers maakt. Misschien niet het fijnste kijkvoer van het afgelopen jaar, maar wel uitermate spannend en actueel.
(Alex Mazereeuw)

The Walk-In is te zien op NPO Plus

Dead Ringers

(#132 in de uitslag)

Wat is er beter dan één Rachel Weisz? Logisch natuurlijk: tweemaal Rachel Weisz! De Britse actrice was geweldig op dreef in deze horrorserie naar de gelijknamige film van David Cronenberg uit 1988, waarin ze tweelingzussen Beverly en Elliot speelt: twee gynaecologen die hun eigen geboortekliniek willen oprichten. In die kliniek moet het voor vrouwen zo aangenaam mogelijk worden om te bevallen. Maar om hun droom te realiseren, hebben de eigenzinnige zussen steun nodig van een dubieuze rijke familie, en moeten ze er óók voor zorgen dat ze elkaar niet al te veel in de haren vliegen. Een van de meer macabere series van het jaar (uiteraard vol bevallingshorror), maar bij vlagen óók behoorlijk grappig, vooral dankzij de briljante Weisz en Weisz.
(Alex Mazereeuw)

Dead Ringers is te zien op Prime Video

I'm a Virgo

(#162 in de uitslag)

Regisseur Boots Riley viel eerder al op met zijn antikapitalistische satire Sorry to Bother You, en trok zijn vrolijk vormgegeven maatschappijkritiek moeiteloos door in deze fascinerende komische dramaserie. Hoofdpersoon is tiener Cootie (Jharrel Jerome), een jonge reus van bijna vier meter lang die door zijn oom en tante zo veel mogelijk afzijdig wordt gehouden van de buitenwereld. Maar een tiener houd je niet al te lang binnen, en zodra Cootie ruikt aan de geneugten van de volwassenheid (seks en hamburgers), is hij niet meer binnen te houden. Dat resulteert in talloze avonturen, al ziet de wereld in deze opvallende reus óók al snel een handig verdienmodel. Riley wisselt het kleurrijke absurdisme daarbij knap af met serieuze bespiegelingen over het doorgeslagen kapitalisme.
(Alex Mazereeuw)

I'm a Virgo is te zien op Prime Video

The Changeling

(#199 in de uitslag)

Hoewel Apple TV+ bepaald niet zuinig is met investeringen in hoogwaardige series, blijven veel producties van de streamingdienst nog altijd enigszins onder de radar. Dat dit vaak onterecht is, zagen we in dit intrigerende ‘horrorsprookje voor volwassenen’. De altijd geweldige Lakeith Stanfield (Atlanta) speelt kersverse vader Apollo, wiens vriendin Emma (Clark Backo) verdwijnt nadat ze na haar bevalling al steeds vreemder gedrag ging vertonen. Maar een klassiek vermissingsdrama is The Changeling bepaald niet: eerder een mysterieuze spookhuistrip waarin de uitdagingen voor Apollo steeds groter en complexer worden. Vast niet ieders kopje thee, maar wel een van de meer prettig surrealistische mysteries van 2023.
(Alex Mazereeuw)

The Changeling is te zien op Apple TV+

serietips in je mailbox?

elke dinsdag