Iedere week tipt de redactie van VPRO Cinema de beste en interessantste films op Netflix. Met ditmaal onder andere een biopic over poplegende Elton John en een sublieme psychologische horrorfilm.

The Last Letter from Your Lover

Journalist met bindingsangst Ellie (Felicity Jones) vindt in het archief van haar krant meerdere liefdesbrieven uit de jaren zestig, geschreven door een getrouwde Amerikaanse vrouw (Shailene Woodley) en haar Britse minnaar (Callum Turner). Met hulp van een klungelige archivist – voor wie ze tot haar eigen verbazing gevoelens ontwikkelt – probeert ze de geliefden op te sporen. Dit degelijke melodrama, gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Jojo Moyes, springt voortdurend heen en weer in de tijd: de scènes in het verleden zijn het sterkst, al is Jones (Rogue One, On the Basis of Sex) formidabel in haar vaste rol als rouwdouwer met een klein hartje.

Brighton Rock

Behalve romans schreef Graham Greene ook uitstekende filmscenario's, waaronder veel adaptaties van zijn eigen boeken. Brighton Rock was volgens de schrijver slechts een 'entertainment', maar alle klassieke Greene-elementen zijn aanwezig: een ontaarde, schuldbeladen protagonist, katholieke dogma's als geestelijke verlossing en boetedoening, intelligente dialogen, subtiele ironie. Centraal staat de schijnbaar gewetenloze jonge gangster Pinky, subliem vertolkt door Richard Attenborough, die zich steeds verder in de nesten werkt om de moord op een journalist te verdoezelen. Om het Amerikaanse publiek voor te bereiden op de grimmige sfeer van deze Britse noir-klassieker, werd de film in de VS uitgebracht als Young Scarface.

Rocketman

Deze biopic over Britse poplegende Elton John doet qua toon en thematiek nogal denken aan Bohemian Rhapsody, de succesfilm over Queen van een jaar eerder. Niet verwonderlijk: regisseur Dexter Fletcher was officieus ook verantwoordelijk voor die film (hij verving ontslagen regisseur Bryan Singer). Maar Rocketman is de betere van de twee, omdat het overbekende verhaal (ster worstelt met roem) in een inventieve musicalvorm is gegoten en wat minder braafjes wordt gebracht. Hoofdrolspeler Taron Egerton zingt bovendien alles zelf, met zeer aanstekelijk resultaat.

Saint Maud

In een Engelse kustplaats zorgt de vrome thuisverpleegster Maud (fenomenaal gespeeld door Morfydd Clark) voor de terminaal zieke Amanda. Het lichaam van Amanda kan Maud niet meer redden, maar Amanda’s ziel misschien wel. Indrukwekkende debuutfilm van Rose Glass, die tevens het slimme script schreef. Want staat Maud in contact met hogere machten of is haar innige relatie met God een illusie? Glass laat de kijker tot het laatste moment gissen. Een sublieme psychologische horrorfilm over trauma, geloof en eenzaamheid, met de impact van een mokerslag.

La tête en friche

De vriendelijke Germain (Gérard Depardieu) leidt een simpel bestaan op het Franse platteland. Hij is zo goed als analfabeet, maar daar komt verandering in wanneer hij in een parkje de 95-jarige kinderloze vrouw Margueritte (Gisèle Casadesus) ontmoet. Zij introduceert hem in de wondere wereld van (Franse) literatuur. Doordat hij gaat lezen gaan er nieuwe werelden voor hem open. Regisseur Jean Becker schetst een nogal zoet verhaal dat zonder het prima spel van Depardieu en vooral Casadesus het glazuur van de tanden zou laten springen. Een mooie film voor wie daar tegen kan.