VPRO Gids 18

1 mei t/m 7 mei
Pagina 38 - ‘Purcell op de divan’
papier
38

Cadeautje!

Je leest dit artikel gratis. Wil je meer van de VPRO Gids? Neem een abonnement. Nu 12 weken voor slechts 10 euro. Ik wil meer lezen →

Purcell op de divan

Mark van de Voort

Verdrietdokter Dirk De Wachter ontleedt hartzeer in nieuwe podcast over opera Dido and Aeneas.

The Meeting of Dido and Aeneas door Sir Nathaniel Dance-Holland

Zielenpijn en rouwverwerking zijn van alle tijden, maar nergens dreunt het onbegrepen liefdesleed zo intens door als in de kameropera Dido and Aeneas (1688). Componist Henry Purcell tokkelt op alle gevoelige snaren om vat te krijgen op de doodongelukkige mythische koningin Dido. De helende barokmuziek uit deze opera staat centraal in de nieuwe driedelige podcast Dido en de noodlottigheid van het bestaan. Inspiratie voor deze podcast vormde de moderne enscenering van Purcells opera door regisseur Robin Coops en Noorderkerkconcerten Amsterdam. Die opera-uitvoeringen gingen door corona niet door. Podcastmaker Ruben Pest ging vervolgens met het bijzondere materiaal aan de slag. Eerder maakte Pest al de succesvolle VPRO-podcast Het maakbare geweten.

Gouden greep is het om de zelfbenoemde verdrietdokter Dirk De Wachter erbij te betrekken. Hij laat zijn licht schijnen op de ongelukkige Dido en haar gevolg. Al sinds zijn studententijd is de welbespraakte Vlaamse psychiater gefascineerd door Purcells opera. ‘Ik heb De Wachter drie uur lang geïnterviewd. De ene na de andere oneliner rolt dan over zijn tong,’ herinnert Ruben Pest zich met genoegen. ‘Hij put continu uit zijn eigen praktijkervaringen. Naar zijn idee moeten we meer ons verdriet leren delen met anderen. We stoppen leed teveel weg. Liever gaan we kopje onder in een maatschappij van leukigheid. Op social media willen we vooral niet onze pijn en twijfels laten zien. Dat is alleen maar slecht voor je carrière.’

Voor De Wachter is het streven naar levensgeluk als enige doel een grote vergissing. Het delen van je pijn is essentieel in ieders leven. ‘Daarom is Dido zo’n sprekend voorbeeld. Diep ontroostbaar rouwt ze om haar overleden man en de onbereikbare geliefde Aeneas. Een noodlot dat ze niet wil delen. Haar imago van sterke koningin mag niet ontkracht worden.’

De Wachter komt ook lekker onverwacht uit de hoek, merkt Ruben Pest. ‘Zo ziet hij Dido and Aeneas als een van de eerste geëmancipeerde opera’s vol krachtige vrouwen. De enige man, Aeneas, is maar een slappeling die niet voor de liefde kiest en zijn gevoel uit de weg gaat.’ In de podcast worden Purcells operamuziek en De Wachters bespiegelingen moeiteloos met elkaar verweven. De Wachters warme, vlammende toon sleept je meteen Dido’s drama binnen. Voor de podcast werd de opera speciaal uitgevoerd door Holland Baroque en stersolisten als Barbara Kozelj (Dido) en Thomas Oliemans (Aeneas). Afgelopen februari vonden deze opnames plaats in Tivoli Vredenburg, Utrecht.