VPRO Koos vijf influencers voor senioren, bijen en robots

Deze influencers verkopen geen fast fashion en laten ook niet zien hoe je eyeliner zet. Maar ze gebruiken wel hun online volgers om impact te maken.

Bijfluencer

Kijk maar uit Kylie Jenner; bijfluencer 'B' gaat je inhalen.

Kinderen willen tegenwoordig geen prinses, piloot of piraat meer worden als ze later groot zijn, maar influencer. Iemand die op social media veel volgers heeft en zo zijn of haar publiek kan beïnvloeden om bepaalde dingen te doen of te kopen. Zo betaalt een merk maar al te graag 1,2 miljoen dollar aan de bekendste influencer Kylie Jenner (366 miljoen volgers) voor een simpele foto op haar account.

Nu is er naast Lil Miquela (een fictieve en virtuele influencer met 3 miljoen volgers) ook B; de eerste influencende bij. Het instagramaccount @bee_nfluencer postte twee jaar lang foto’s van deze bij-invloeder liggend op het strand, aan een meer in een yogapose of feestend in een discotheek. Oftewel; alles wat je bij een echte influencer ook tegen zou komen.

Dit account begon als een initiatief van BEE FUND, een stichting die zich inzet voor het beschermen van de bij. In 2021 kwam er helaas abrupt een einde aan het leven van B door, jawel, pesticiden. Maar het verhaal van de bijfluencer eindigt hier niet: sinds kort leeft B verder in de metaverse. In de virtuele gamewerled van The Sandbox vind je het bijzondere bijtje terug. 

Robo-inspo

Deze robot genereert verrassend treffende nonsens.

Het bovenstaande plaatje lijkt rechtstreeks te komen van de Instagram van een of andere influencer die diepzinnig probeert te doen en ondertussen zo knap mogelijk wil zijn. Maar het is nog nepper, want door een bot gemaakt.

De Noorse vrienden Peder Jørgensen en Jesper Sundnes zitten achter het project Inspirobot. Ze leerden hun bot allerlei bestaande quotes en brachten hem grammaticale regels bij. Gecombineerd met een database vol sfeervolle plaatjes genereert de Inspirobot aan de lopende band quotes. 

Vaak genoeg zijn die minstens zo diepgaand als de teksten die je normaal gesproken op sociale media leest. Klik hieronder om je te laten inspireren door de bot of lees hier een artikel uit NRC met nog meer achtergrondinformatie. 

Green Screen Gringo

Een tovenaar met groen scherm uit Zwolle speelt met Ingrid Bergman en Donald Trump.

Hij noemt zichzelf een green screen gringo, de Zwolse filmkunstenaar Douwe Dijkstra. Het gebruik van een green screen doet misschien vooral denken aan goedkope filmtrucage, maar Douwe Dijkstra verheft het tot kunst: van humorvolle observaties tot vlijmscherpe kritieken op onze samenleving.

Dijkstra heeft al meerdere internationaal succesvolle films afgeleverd door contrasten zichtbaar te maken met zijn groene vlakken. Voor Film werd genomineerd voor een Gouden Kalf. Minstens net zo interessant zijn de making-of-video’s die hij deelt op sociale media; met meer dan 30.000 volgers op Instagram is hij een ware influencer binnen de videokunst.

Bekijk via de link hieronder hoe hij op een onnavolgbare manier Ingrid Bergman tot leven wekt en Donald Trump stoom laat afblazen (uit z’n nek). Een korte film op zichzelf! Nog meer Douwe Dijkstra vind je op zijn officiële website en het is een must om hem te volgen op Instagram.

meer invloedrijke tips van Koos?

Download dan de app en krijg elke dag 5 tips die je direct kunt kijken, luisteren of lezen. Voor maar 1 euro per maand kun je het hele archief doorzoeken. Koos is de enige influencer die je nodig hebt.
► Leer Koos kennen of download gelijk de app.

Stijlvolle senioren

Stijl komt met de jaren, als het aan het instagramaccount @gramparents ligt.

Toegegeven, ietwat beschaamd: ook Koos was bevattelijk voor misschien wel de meest gehypte sneaker op Instagram, twee jaar geleden. Een ogenschijnlijk basic grijs model van New Balance, waarmee het merk adverteert dat het zowel gedragen wordt door modellen in Londen als vaders in Ohio (geen grap). Dat die sneakers écht fantastisch lopen, dat terzijde. 

Ik moest dan ook flink grinniken toen ik @gramparents tegenkwam. Een ogenschijnlijk rustig account met talloze foto's van nonchalante en stijlvol geklede senioren. Ingezonden door oplettende voorbijgangers. Want waar de gemiddelde influencer een moord zou doen voor de perfecte vintage Levi's, is dat gewoon de standaard broek van de gemiddelde oudere mens op dit account. Nike sweater? Die is niet hashtaggable, maar gewoon een praktische warme trui. En die New Balance sneaker die ook aan onze voeten prijkt? Dat is dus gewoon een goeie wandelschoen met goed voetbed. Geen mode-item. 

Het is precies dat nuchtere wat dit account zo leuk maakt: een verademing in een tijdperk waar de gemiddelde instagrammer zich rot shopt aan neutrale, basic kleding die door moet gaan voor vintage. Kijk het af bij de échte classy fashionista's: deze stijlvolle senioren die dat zelf niet eens doorhebben. 

Kunstmatige Influencer

Elk woord dat ze zegt, elke dansmove die ze doet: Xierra Vega is volledig computer-gegenereerd.

Xierra Vega is niet echt. Of is ze dat eigenlijk wel? De door kunstmatige intelligentie gemaakte Xierra vertelt ons in een insta-post dat ze ervan droomt om een echt mens te zijn; ze heeft al herinneringen en gedachtes, en dromen dus. 'Sometimes I dream what it would be like to be a real person, with a body and a life of my own.'

Kunstmatige intelligentie schrijft de scripts van de filmpjes die ze deelt op haar instagramaccount. De tekst wordt dan met behulp van een ander computerprogramma automatisch omgezet in spraak en emotie, waarna Xierra Vega in een 3D-programma wordt geanimeerd en gefilmd. Zoals de makers in een youtubevideo laten zien, is er nagenoeg geen menselijke input meer nodig. Met één druk op de knop ontstaat er content.

Het resultaat is griezeliger dan je zou denken. Want ondanks dat Xierra houdt van fashion, beauty en lifestyle content, stelt ze vaak existentiële vragen over de aard van haar eigen bestaan. Het helpt ook niet dat de animaties hier en daar wat houterig zijn en dat Xierra haar filosofische monoloog steeds beëindigt met een driftig dansje.

Volg jij Xierra al? De nonbinaire influencer post een paar keer per dag, en ze reageert zelfs op berichten en reacties.