Iedere week tipt de redactie van VPRO Cinema de beste en interessantste films op Netflix. Met ditmaal onder andere een smaakvolle documentaire over een oplichter en een drama over een jongen met het Syndroom van Treacher Collins.

Clockwise

Een onnavolgbare John Cleese speelt het hypernerveuze hoofd van een dorpsschool die uitgenodigd is de slotspeech te komen geven op een nationale onderwijsconferentie. Als hij door een stom toeval z'n trein mist, slaat hij op tilt, kaapt een auto, belandt in een klooster, molt een telefooncel en wordt opgejaagd door de politie. De regie van Christopher Morahan is teleurstellend conventioneel, maar Cleese haalt de film probleemloos over z'n zwakke momenten heen.  Het scenario van toneelschrijver Michael Frayn werd door Cleese omschreven als 'het enige echt geweldige script' dat hij ooit ontving voor een hoofdrol, al was hij het niet eens met het einde van de film.

Le corbeau

Een slaperig Frans dorpje raakt geïnfecteerd met achterdocht vanwege anonieme dreigbrieven. In de geheimzinnige epistels, getekend Le corbeau (de raaf), worden diverse dorpelingen beschuldigd van onfatsoenlijk gedrag. Le corbeau is één van de meest bejubelde film noirs vanwege de sfeervolle cinematografie, de effectieve suspense en de treffende zedenles (niemand is fatsoenlijk). Tegelijkertijd is de film besmet omdat de makers werkten voor productiehuis Continental, een filmbedrijf dat door nazi Joseph Goebbels in 1940 was opgezet om het Franse publiek te sussen met a-politiek vermaak. Na de bevrijding werd regisseur Henri-Georges Clouzot (Les diaboliques) voor twee jaar geschorst en kreeg acteur Pierre Fresnay zes maanden celstraf.

Love.net

Bulgaarse mozaïekfilm à la Love Actually over de voor- en nadelen van het internet. De liefdesavonturen van de centrale personages vinden allemaal online plaats. Zo komt theaterregisseur Joana via YouTube in contact met haar muziekidool, zoekt arts Filip de spanning die in zijn huwelijk ontbreekt online op en dompelt gonzojournalist Andrey zich onder in de wereld van online seks voor zijn nieuwe artikel. Dit feelgood liefdesdrama is weliswaar voorspelbaar en een beetje onvast van toon, toch weet de film ook te verrassen met mooie reflecties op de internetgeneratie. Niets is zo herkenbaar voor tieners als het eindeloze scrollen door je tijdlijn, zoals Andrey doet in een slim gemonteerde scène.

The Tinder Swindler

Bij de meeste vrouwen die op Tinder een knappe, gevoelige miljonair met privéjet ontmoeten, zullen hopelijk meteen alarmbellen gaan rinkelen. Maar vooruit, buitenstaanders hebben makkelijk praten. In The Tinder Swindler komen diverse slachtoffers aan het woord van de Israëlische zwendelaar Simon, een soort Leonardo DiCaprio in Catch Me if You Can, maar dan heel wat minder charmant. Simons tactieken zijn verbijsterend doortrapt, maar gelukkig laten zijn slachtoffers niet eindeloos met zich sollen. Fascinerende true crime-docu van een van de makers van Don’t F*ck with Cats, vlot en smaakvol geregisseerd.

Wonder

De tienjarige Auggie uit Brooklyn heeft het Syndroom van Treacher Collins, een genetische afwijking met misvormingen in zijn gezicht als gevolg. Nu hij voor het eerst naar school gaat, kijken zijn ouders (Roberts en Wilson) met angst en beven toe. ­Regisseur Chbosky blikt in zijn bewerking van de gelijknamige jeugdroman van R.J. Palacio mooi rond in de omgeving van het jochie. De emoties worden fijn gedoseerd, hoewel sentiment niet ontbreekt. De jonge Tremblay, eerder indrukwekkend in Room, heeft een mooie hoofdrol, geholpen door het vakwerk van de Nederlandse make­up-kunstenaar Arjen Tuiten, die er een ­Oscarnominatie voor kreeg.