Iedere week tipt de redactie van VPRO Cinema de beste en interessantste films op Netflix. Met ditmaal onder andere een wonderlijke satire en een indrukwekkende documentaire over de Maidan-opstand in Oekraïne.

Downfall: The Case Against Boeing

In 2018 en 2019 vielen er binnen vijf maanden twee Boeings uit de lucht, met 346 doden als gevolg. Hoe kon dat gebeuren? Had Boeing geen onberispelijke reputatie? Het vliegtuigbedrijf hield vol dat de ongelukken deels te wijten waren aan de piloten van de vluchten, afkomstig uit India en Ethiopië. ‘Een Amerikaanse piloot zou dit niet zijn overkomen.’ Deze Netflixdocu maakt inzichtelijk dat de schuld wél volledig bij Boeing lag en dat de rampen een direct gevolg waren van een verziekt-kapitalistische bedrijfscultuur. Een boeiend, kwaad stemmend, belangrijk verhaal. Helaas wel wat fantasieloos verteld.

The Falls (Pu bu)

Het is niet helemaal duidelijk wat de Taiwanese regisseur Chung precies wilde maken met deze film. Een vertelling over het leven tijdens de coronapandemie? Een film over mentale gezondheid? Of toch over het belang van familiebanden? Al die thema’s komen aan bod, maar worden nauwelijks uitgewerkt in dit familiedrama waarin een moeder en haar dochter op elkaar zijn aangewezen tijdens een quarantaine. Gelukkig maken de hoofdrolspeelsters veel goed en is de cinematografie prachtig. Net als in zijn vorige film, de veelvuldig bekroonde Netflix-productie A Sun uit 2019, laat Chung zien dat hij oog heeft compositie en gevoel voor stijl.

Feux rouges

Achteloos tikt verzekeringsagent Antoine (Jean-Pierre Darroussin) drie biertjes achterover voordat hij met zijn vrouw (Carole Bouquet) de auto instapt om hun kinderen op te halen bij een vakantiekamp in Zuid-Frankrijk. De twee maken continu ruzie waardoor voelbaar is dat hun huwelijk op losse schroeven staat. Dat constante gekibbel maakt dat Feux rouges wat stroef begint, maar onderweg gebeurt er iets verschrikkelijks, wat de film nieuw leven inblaast. De minimalistische karakterstudie van een alcoholist verandert vanaf dat moment in een atmosferische, raadselachtige thriller, die duidelijk knipoogt naar de films van Hitchcock. Gebaseerd op de gelijknamige novelle van de Belgische veelschrijver Georges Simenon. Met mooie muziek van Claude Debussy.

Sorry to Bother You

Wonderlijke satire over een zwarte man (sterke rol van Lakeith Stanfield) die aan de slag gaat als telemarketeer. Aanvankelijk met weinig succes, totdat hij leert om zijn ‘witte stem’ te gebruiken en hij binnen de kortste tijd opklimt naar de top van het bedrijf. Zijn vriendin (Tessa Thompson) ziet met afgrijzen aan hoe hij steeds meer een lakei van het grootkapitaal wordt. De maatschappijkritiek is bepaald niet subtiel – zo heet het hoofdpersonage Cassius Green – maar het is fascinerend om te zien hoe debuterend regisseur Boots Riley, die zichzelf een communist noemt, de felgekleurde knutselesthetiek van Michel Gondry vermengt met zijn antikapitalistische boodschap.

Winter on Fire: Ukraine's Fight for Freedom

Tijdens de koude wintermaanden van 2013-2014 kwam het Oekraïense volk in opstand en eiste het aftreden van president Viktor Janoekovytsj. Filmmaker Evgeny Afineevsky waagde zich, gewapend met een camera, gedurende deze turbulente periode midden in de massale demonstraties op het Maidan-plein in Kiev. Al in de openingsminuten vertelt een jongeman lachend over hoe hij een lijk versleepte, en dat niets hem meer verrast. Kort daarna wordt er buiten beeld een demonstrant neergeschoten. ‘Het is gebeurd. Hij is dood'. Afineevsky schetst weliswaar geen veelzijdig of compleet beeld van de opstand, maar plaatst de kijker wel op indrukwekkende wijze naast de demonstranten. Genomineerd voor een Oscar en bekroond met de prijs voor beste documentaire op het filmfestival van Toronto.

LAATSTE KANS: Truman Show en Legends of the Fall

Op maandag 28 februari verwijdert Netflix talloze titels. Zo is onder meer de slimme satire The Truman Show (met Jim Carrey in zijn eerste serieuze rol) vanaf die dag niet meer te zien. En ook de epische familiekroniek Legends of the Fall, waarin Anthony Hopkins een gescheiden ex-kolonel speelt die in het rustieke Montana zijn drie zonen met straffe hand opvoedt, wordt op die dag verwijderd.