Iedere week tipt de redactie van VPRO Cinema de beste en interessantste films op Netflix. Met ditmaal o.a. een klassieke misdaadfilm van Martin Scorsese en een highschoolkomedie over metalheads.

28 Days

Volgens Gwen (Sandra Bullock) is er niks aan de hand. Maar nadat ze, dronken als een tor, van haar zusters bruiloft een chaos heeft gemaakt, krijgt ze de keuze: gevangenisstraf of rehab. 28 dagen. Erin Brockovich-scenariste Susannah Grant schreef dit aardige, maar niet opzienbarende drama met lichte toon waarin Bullock moeiteloos verandert van partygirl in cynische patiënte én in herboren vrouw. In het afkickcentrum duiken de gebruikelijke kleurrijke figuren op, onder wie Viggo Mortensen als vastgelopen sportster. Ondertussen zien we Steve Buscemi als Gwens door de wol geverfde mentor.

A Beautiful Mind

Dit is het soort films waar de Academy dol op is: een man met een missie overwint tegenslagen door volharding en liefde in zijn leven. En ja hoor, acht Oscarnominaties kreeg deze smartlap, waarvan de helft werd verzilverd. Het waargebeurde verhaal gaat over mathematicus John Nash (Russell Crowe), die vroeg in zijn carrière verbluffende wiskundige inzichten ontwikkelde. Zijn loopbaan raakte echter jarenlang in het slop door zijn gevecht met schizofrenie. Hij revancheerde zich op latere leeftijd met een Nobelprijs. Goed gemaakt maar zwaar aangezet drama met een mooie, Oscarwinnende bijrol van Jennifer Connelly.

Casino

Na Goodfellas verfilmde Martin Scorsese opnieuw een boek van Nicholas Pileggi over de Italiaans-Amerikaanse maffia. Robert De Niro is Ace Rothstein, een charismatische gangster die voor de maffia enkele casino's in Las Vegas moet controleren. Zijn ondergang begint wanneer hij verliefd raakt op een callgirl (Sharon Stone). Met de komst van zijn vroegere, moordzuchtige maatje (Joe Pesci) worden de zaken er niet beter op. Niet zozeer een maffiafilm per se, als wel een portret van de stad Las Vegas. Flitsende montage, energiek ritme en uitstekende jaren zeventig aankleding. Stone kreeg voor haar rol een Oscarnominatie.

Metal Lords

Twee sociaal onhandige vrienden willen als metalact meedoen aan de bandwedstrijd op school, in de hoop eindelijk wat erkenning te krijgen. De plot van deze highschoolkomedie is niet al te origineel, maar wel prima uitgewerkt, met een frisse jonge cast en goedmoedige toon. Scenarist D.B. Weiss (Game of Thrones) en regisseur Peter Sollett (Nick and Norah’s Infinite Playlist) nemen zowel tieners als metal serieus. De film doet zich ruig voor, met een beukende soundtrack, grove dialogen en wat relatief donkere thema’s, maar heeft een lief, klein hartje. Zoals het een ware metalhead betaamt.

Return to Space

Reconstructie van de bijna twintig jaar waarin Elon Musks ruimtebedrijf SpaceX werkte aan het plan om als eerste commerciële bedrijf astronauten de ruimte in te sturen. De docu kijkt weg als een soort pamflet van Musk, waarin hij het publiek ervan probeert te overtuigen dat SpaceX meer is dan een hobby van een miljardair. Kritisch is de film van Oscarwinnaars Jimmy Chin en Elizabeth Chai Vasarhelyi (Free Solo, The Rescue) dan ook geen seconde, maar de docu biedt wel een interessant kijkje achter de schermen van het Amerikaanse ruimteprogramma, en is tegelijkertijd een vermakelijke profielschets van Musk.