Met het volwassen sprookje ‘Three Thousand Years of Longing’ heeft de Australische regisseur George Miller (Mad Max en Happy Feet) weer een nieuw genre toegevoegd aan zijn toch al eclectische oeuvre.

Een pratend varkentje wordt door een bloeddorstige pitbull door de straten van een niet nader genoemde wereldstad gejaagd. Het naïeve beestje wordt door een drietal chimpansees gebruikt als lokaas, zodat zij geen last meer hebben van de levensgevaarlijke hond. De furieuze pitbull komt dichter- en dichterbij. Op een brug draait het uitgeputte varkentje zich plotseling om, kijkt de pitbull vertwijfeld aan en stelt de even briljante als ontwapenende vraag: ‘Waarom?’

Dit is slechts een van de fantastische momenten uit de film Babe: Pig in the City (1998), het vervolg op wereldhit Babe uit 1995. Regisseur van Babe: Pig in the City is de Australiër George Miller (1945), die ook al het scenario had geschreven voor Babe. Die film werd nog geregisseerd door Chris Noonan, maar voor het vervolg nam Miller de teugels zelf in handen, want hij had geleerd van het eerste deel en gezien waar het beter, grootser en vooral gekker kon.

Babe: Pig in the City werd niet zo’n wereldhit als Babe, maar het is wel een betere film. Net zoals Millers animatiefilm Happy Feet Two (2011), het vervolg op zijn eigen dansendepinguïnfilm Happy Feet (2006) beter is dan het origineel. Bij de meeste makers blijkt de vervolgfilm een slap aftreksel van het origineel, vooral ingegeven door studio’s die snel geld willen verdienen, maar bij Miller gaat er in het tweede deel juist een schepje bovenop. Het duidelijkste bewijs daarvan is Mad Max 2 (1981), Millers vervolg op zijn eigen lowbudgetdebuutfilm Mad Max (1979).

Twee films uit het oeuvre van George Miller

Postapocalyptisch

Mad Max is een harde wraakfilm over politieman Max Rockatansky (gespeeld door de dan nog piepjonge Mel Gibson), die doordraait wanneer leden van een motorbende zijn vrouw en kind vermoorden. Maar achteraf bleek het niet dit wraakelement dat Miller interessant vond aan zijn eigen film. Hij borduurde liever voort op de vele autoachtervolgingen en liet Max in een opvallende zwartlederen outfit rondlopen. Het inmiddels iconische Mad Max 2 – beter bekend als The Road Warrior, de titel waaronder de film in Amerika werd uitgebracht – speelt zich af in een postapocalyptisch Australië. Daar jagen groepjes wild uitgedoste strijders in extravagante bolides elkaar op in de desolate outback.

In 1985 werd The Road Warrior nog gevolgd door een minder geslaagd derde deel, Mad Max Beyond Thunderdome, waarna het lang stil bleef rond de zwijgzame held. Maar dertig jaar later, in 2015, besloot Miller toch terug te keren naar de postapocalyptische woestenij en in Mad Max: Fury Road deed hij er niet één, maar twee schepjes bovenop. Fury Road is één lange, doldwaze achtervolging, een symfonie van geweld en een feministisch traktaat in één – onweerstaanbaar in al haar ongeremdheid. De film werd genomineerd voor tien Oscars en won er zes.

'Dankzij het commerciële succes van Fury Road ging een droom van Miller in vervulling: de verfilming van The Djinn in the Nightingale’s Eye'

George Miller tijdens het filmfestival van Cannes 2022

De wereldwijde waardering voor Fury Road zette de deuren wagenwijd open voor nóg een vervolg. Dat komt er ook – in 2024 – en gaat zeer waarschijnlijk Furiosa heten, naar de echte heldin uit Fury Road, die daarmee het stokje van Mad Max zal overnemen.

Langgekoesterde droom

Het commerciële succes van Fury Road bood Miller ook de mogelijkheid om tussendoor een langgekoesterde droom in vervulling te laten gaan: de verfilming van ‘The Djinn in the Nightingale’s Eye’, een kort verhaal van A.S. Byatt. Nadat Miller dit verhaal eind jaren negentig gelezen had, wilde hij er een film van te maken, maar hij kon er – tot Fury Road – nooit geldschieters voor vinden. Het wereldwijde succes van die film werkte echter als een blanco cheque, waar Miller dankbaar gebruik van maakte. Het resultaat, Three Thousand Years of Longing (een veel betere titel dan die van Byatts verhaal), presenteerde Miller eerder dit jaar op het filmfestival van Cannes.

De prachtig geschoten film is een sprookje voor volwassenen over Dr. Alithea Binnie, een wetenschapper die zich bezighoudt met verhaalanalyse en vertelkunde. Tijdens een conferentie in Istanboel vindt ze een oud flesje waar een 3000 jaar oude geest in blijkt te zitten. Die biedt haar drie wensen aan in ruil voor zijn vrijheid. Maar de wetenschapper twijfelt of hij wel echt is, en als verhalenexpert weet ze: verhalen met wensen zijn altijd bedoeld als waarschuwing en vaak loopt het slecht af met degene die de wens mag doen. Om haar over te halen vertelt de geest Alithea verhalen uit zijn lange bestaan, waarna ze uiteindelijk zwicht en een wens zal doen die hen beiden verrast.

Tilda Swinton als Dr. Alithea Binnie en Idris Elba als The Djinn

Regisseur Miller en hoofdrolspelers Tilda Swinton (Alithea) en Idris Elba (de geest) waren afgelopen mei in Cannes en wij vroegen ze toen wat het geheim van een goed verhaal is. Hoewel hij ruim veertig jaar ervaring heeft als professionele verhalenverteller bekende de 77-jarige Miller dat hij dit nog steeds probeert uit te vogelen. Ritme en het doseren van informatie zijn in elk geval van groot belang. Volgens Idris Elba gaat het om de details die aanvankelijk onbelangrijk lijken te zijn, terwijl ze uiteindelijk een cruciale rol gaan spelen. En voor Tilda Swinton is een goed verhaal er een waarbij je niet weet wat er gaat komen.

Swinton: ‘Elk verhaal heeft een luisteraar nodig. En om goed te kunnen luisteren moet je openstaan voor wat gaat komen. Verrassing is daarbij essentieel, want als je doorhebt welke kant het opgaat sluit je jezelf af voor de rest omdat je toch al weet wat er gaat gebeuren. Die verrassing zit ook in deze film, waarin veel onbestemd en onuitgesproken blijft. Precies waar ik als acteur dol op ben: mysterie en geheimen.’

Three Thousand Years of Longing is vanaf 17 november te zien in de bioscoop

Meer over Three Thousand Years of Longing

Deze films draaien momenteel ook in de bioscoop