VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van alle nieuwe films in de bioscoop. Met deze week o.a. The Power of the Dog van Jane Campion, Ghostbusters: Afterlife van Jason Reitman en (R)Evolutie van Servé
Hermans.

The Power of the Dog (Jane Campion)

Cowboy Phil Burbank (Benedict Cumberbatch) runt in de jaren twintig van de vorige eeuw in Montana een ranch. Naar de buitenwereld toe gedraagt hij zich als de stoere macho die neerkijkt op alles wat zwak en verfijnd is, maar diep van binnen hunkert hij naar aanraking.

VPRO Cinema (★★★★) 'Climax is even bloedstollend als aangrijpend'
NRC (★★★★) 'Speelt listig met het Amerikaanse cliché'
The Guardian (★★★★) 'Beautiful, brawny western'
Het Parool: 'Een hartverscheurende western over giftige mannelijkheid'

Ghostbusters: Afterlife (Jason Reitman)

Het is 35 jaar na de gebeurtenissen in New York en oppergeest Gozer en zijn boosaardige hulpjes zitten nu diep verborgen in een berg in Summerville, Oklahoma. Waar ze wachten op het moment dat ze de wereld kunnen overnemen. Het is aan viertal jongeren om dat te voorkomen.

VPRO Cinema (★★★★) 'Een slimme mix van humor en horror'
NRC (★★★★) 'Een toegewijde en liefdevolle vervolgfilm'
AD (★★★★) 'De nieuwe personages sprankelen'
The Guardian (★) 'A nostalgia object, drained of personality' 

(R)Evolutie (Servé Hermans)

Anno 2040 staat Holland onder water en heeft alleen een omheinde leefgemeenschap in Limburg nog droge voeten. Het comfortabele leven wordt er bepaald door A.I. en biotechnologie: een alwetende, manipulatieve thuisrobot helpt je je leven op koers te houden. 

VPRO Cinema (★★★) 'Als denkoefening leuk en interessant'
de Volkskrant (★★★) 'Zit vol rake vondsten'
De Filmkrant: 'Een scala aan oppervlakkig uitgewerkte gedachte-experimenten'

Blue Bayou (Justin Chon)

Drama over de als Zuid-Koreaanse baby geadopteerde dertiger Antonio LeBlanc, die de VS dreigt te worden uitgezet wanneer zijn papieren niet in orde blijken te zijn. Ook al woont hij al decennialang in het land en heeft hij een gezin.

VPRO Cinema (★★★) 'Aangrijpende hartenkreet'
NRC (★★★) 'Haakt iets te veel naar sentiment'
De Filmkrant: 'Een ontroerend maar zwaar aangezet melodrama'

Cryptozoo (Dash Shaw)

De Cryptozoo is een dierentuin vol bedreigde mythische wezens, die wordt gerund door Lauren. In haar jeugd werd Lauren ooit geholpen door een baku, een mythisch wezen uit Japan dat destijds haar nachtmerries opvrat. Wanneer ze hoort dat er ergens een baku is gespot besluit ze het te gaan zoeken.

VPRO Cinema (★★★) 'Eigenzinnige kijk op eigenzinnigheid'
de Volkskrant (★★★★) 'Fris statement tegen eenvormigheid'
NRC (★★★★) '‘Quirky’ animatie voor volwassenen'
The Guardian (★★★★) 'Utterly bizarre in the best possible way'

Persona non grata (Lisa Jespersen)

Boerendochter Irina ontvluchtte ooit het platteland van Jutland om schrijfster te worden in Kopenhagen. Na jaren afwezigheid keert ze terug voor de bruiloft van haar broer. Tot haar schrik blijkt de aanstaande bruid een buurmeisje dat haar vroeger terroriseerde.

VPRO Cinema (★★★) 'Mooie nuances'
de Volkskrant (★★★) 'Goed oog voor klein menselijk leed'
De Filmkrant: 'Aan een film als deze kun je je nauwelijks een buil vallen'

The Last Days of Gilda (Gustavo Pizzi)

In een buitenwijk van Rio de Janeiro woont Gilda: een kleurrijke, onafhankelijke vrouw die dol is op lekker eten en goede seks. Voor haar bekrompen, religieuze buren wordt deze zelfverzekerde, onafhankelijke vrouw die varkens slacht in haar tuin, steeds meer een doorn in het oog.

NRC (★★★★) 'Een scherpe sociale satire'
De Filmkrant: 'Machtig interessante parabel over het huidige Brazilië'

The Voice of Love (Valérie Lemercier)

Een ode aan Céline Dion, waarin we zien hoe de op Dion gebaseerde Aline ontdekt wordt als muzikaal talent. Haar hele familie zet zich in om haar talent aan de wereld te laten horen.

de Volkskrant (★★★) 'Krankzinnig sprookje'
Het Parool: 'Een van de meest vervreemdende én campy popsterrenbiografieën ooit'

Berg (Joke Olthaar)

Documentaire over een weids berglandschap en de nietigheid van de mens daarin. Een reis van geconcentreerde zwart-witbeelden met een minimalistische soundtrack vormt een oerherinnering aan een universele mythische berg.

Het Parool: 'Hypnotiserende, vrijwel geheel zwijgende zwart-witfilm'