VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van alle nieuwe films in de bioscoop. Met deze week o.a. de kinderroof Canción sin nombre, de hippe horrorfilm Last Night in Soho en de speelfilm over de porno-industrie Pleasure.

Canción sin nombre (Melina León)

Kinderroof in de chaotische jaren tachtig, toen Peru zuchtte onder politieke onrust, enorme inflatie en de opkomst van de maoïstische terreurbeweging Lichtend Pad. Vertelling over twee arme, inheemse aardappelverkopers, die hulp krijgen van een journalist om hun kind terug te vinden.

VPRO Cinema (★★★★) 'Poëtische beelden blijven je bij'
NRC (★★★) 'Bijzonder ontroerend'
Het Parool: 'De twee nevenverhalen voelen onderontwikkeld aan'

Last Night in Soho (Edgar Wright)

Horrorfilm die zich deels afspeelt in de Londense wijk Soho anno nu, en deels in diezelfde wijk in de swingende jaren zestig van de vorige eeuw. De jonge, wat ongemakkelijke modestudente Eloise krijgt namelijk regelmatig 'bezoek' van de jonge, uitdagende Sandie, die het in de jaren zestig probeerde te maken als zangeres.

VPRO Cinema (★★★) 'Flitsende en fraai geschoten horrorfilm'
AD (★★★★) 'Een slimme, filmisch explosieve en tikkie hysterische horror'
de Volkskrant (★★★) 'Een geslaagde mengeling van genres'
The Guardian (★★★★) 'Stupidly enjoyable'

Pleasure (Ninja Thyberg)

De negentienjarige Zweedse Linnéa is vastbesloten om als Bella Cherry een pornoster te worden en vertrekt daarom naar het mekka van de pornofilm, Los Angeles.

VPRO Cinema (★★★) 'Zeer authentiek'
NRC (★★★★) 'Een belangrijke film die morele kwesties aankaart'
The Guardian (★★★) 'Bold, explicit and ambitious LA porn drama'
Het Parool: 'Onverbloemde kijk op de porno-industrie'

The Truffle Hunters (Michael Dweck & Gregory Kershaw)

Een handjevol hoogbejaarde mannen in Noord-Italië wordt gevolgd bij het zoeken naar truffels. Een geheime wereld, waarin favoriete plekjes niet gedeeld worden met jongere generaties, en de relatie met de honden – de ‘echte’ truffelzoekers – heilig is.

VPRO Cinema (★★★★) 'Heerlijke documentaire'
The Guardian (★★★★) 'Strange and charming ode to rare dogs'
Het Parool: 'De scènes lijken haast schilderijen'

Gagarine (Fanny Liatard & Jérémy Trouilh)

In een Parijse banlieue werd in 1963 een hypermodern flatgebouwencomplex voor arbeiders geopend door de Russische kosmonaut Joeri Gagarin, naar wie het was vernoemd. Anno 2019 wordt de flat bevolkt door dealers en immigranten en is het rijp voor de sloop. 

VPRO Cinema (★★★) 'Een monument voor sociale gemeenschap'
NRC (★★★★) 'Legt de nadruk op gemeenschapszin'
The Guardian (★★★★) 'Magical realism'

Ballad of a White Cow (Maryam Moghadam & Behtash Sanaeeha)

De echtgenoot van Mina - een moeder met een zevenjarige, dove dochter - blijkt ten onrechte te zijn geëxecuteerd in het conservatieve Iran. Terwijl haar schoonfamilie aast op het bloedgeld dat de fout moet compenseren, krijgt Mina hulp van Reza, die zegt een vriend van haar man te zijn geweest.

VPRO Cinema (★★★) 'Tikje melodramatische tragedie'
NRC (★★★★) 'Adembenemend en bevrijdend'
de Volkskrant (★★★★) 'Genuanceerde kijk op een complexe zaak'

Alles op tafel (Will Koopman)

Een soort truth or dare met je mobiel: dat is het spelletje dat zeven vrienden besluiten te spelen tijdens een etentje in de Amsterdamse loft van twee van hen. Waarbij echtgenoten en vrienden heel wat meer voor elkaar te verbergen blijken te hebben dan gedacht. 

VPRO Cinema (★★★) 'Begint nogal taai'
de Volkskrant (★★★★) 'Lekker smeuïg'
NRC (★★★) 'Een fijn tableau van acteurs'

Eternals (Chloé Zhao)

Een groep buitenaardse helden beschermt al sinds het begin van de mensheid de aarde tegen het kwaad. Wanneer monsterlijke wezens, waarvan men dacht dat ze verloren waren gegaan in de geschiedenis, op mysterieuze wijze terugkeren, worden de Eternals gedwongen zich te herenigen om de mensheid opnieuw te verdedigen.

VPRO Cinema (★★★) 'Een commercieel product'
NRC (★★) 'Een saaie, tjokvolle, topzware film'
The Guardian (★★) 'There’s just too much going on'
AD: 'Een van de meest futloze Marvel-superheldenfilms'