Een van de indrukwekkendste films op het afgelopen festival van Venetië was Netflix-productie Athena van Romain Gavras, zoon van de beroemde filmmaker Costa-Gavras. ‘Thuis ging vroeger elk gesprek over film.’

‘Het idee was om met mijn film in de vonk te gaan zitten die een natie kan doen ontbranden. Om de kijker deelgenoot te laten zijn van de intimiteit van een broederschap die uit elkaar getrokken wordt en hem getuige te maken van de woede en rouw die de wijk Athena volledig op zijn kop zetten. En dat dan te beschrijven in de vorm van een Griekse tragedie, om zo boven de werkelijkheid uit te kunnen stijgen.’

Aan het woord is de Franse regisseur Romain Gavras, die vorige maand in Venetië was om te praten over zijn visueel indrukwekkende nieuwe film Athena.

Gavras schreef het scenario voor deze film samen met zijn jarenlange vriend Ladj Ly, die we kennen van het verpletterende banlieuedrama Les misérables uit 2019. Athena speelt zich ook af in een buitenwijk – het fictieve Athena – maar het is een heel andere film geworden dan Les misérables. Dat was sociaal realisme, terwijl Athena een tijdloze tragedie is over drie broers die tegenover elkaar komen te staan wanneer hun jongste broertje komt te overlijden door bruut politieoptreden. Karim leidt de opstand in Athena, Abdel zit in het leger en probeert Karim op andere gedachten te brengen, en Moktar is alleen maar bang dat de rellen nadelig zullen uitpakken voor zijn lucratieve drugsdeals.

Sami Slimane als Karim

Vuurwerk

Athena is geen realisme, maar magisch realisme, waarin je zowel symboliek uit de middeleeuwen – het viaduct lijkt op de verdedigingsmuur van een kasteel – als uit de Romeinse tijd tegenkomt. In de mooiste scène wordt de ME van alle kanten bekogeld met vuurwerk waarop de agenten zich terugtrekken in de Romeinse schildpadformatie. U weet wel: opgesteld in een vierkant, met alle schilden aan de buitenkant en ook boven de hoofden. Iets wat de ME – zo verzekert Gavras ons – in werkelijkheid nooit zou doen.

Gavras: ‘Ik wil in Athena de tijdloosheid van een conflict laten zien. Elk conflict, waar ook ter wereld, verloopt namelijk op een vergelijkbare manier. Het begint met diepgewortelde pijn, die vervolgens naar buiten breekt. Ja, wat je in Athena ziet zou morgen ook in Frankrijk kunnen gebeuren, maar tegelijkertijd heeft de film een zekere tijdloosheid. Het is namelijk altijd al zo geweest. Ik laat de kijker in real time met de personages optrekken, zodat die beseft dat ze helemaal geen tijd hebben om na te denken of de situatie te analyseren. Ze kunnen alleen maar reageren. En door al die symbolen uit de middeleeuwen en de Romeinse tijd lijkt het misschien wel een oorlogsfilm, maar vergeet niet: die jongens vechten met vuurwerk. Het zijn geen soldaten, het zijn kinderen.’

‘Films, videogames of rapmuziek maken kids niet gewelddadig. Dat doet de samenleving’

Romain Gavras

Trots

Romain Gavras is de zoon van de Griekse filmmaker Costa-Gavras, bekend van politieke meesterwerken als Z, Missing en Amen. En ja, zijn vader heeft de film al gezien en vond hem prachtig. Dat Romain ‘de zoon van’ is, is voor hem trouwens nooit een probleem geweest. ‘Ik was altijd trots op hem. Misschien had het problemen opgeleverd als ik dat niet was geweest, maar hij was een fijne vader die me veel heeft geleerd over belangrijke waarden, zoals solidariteit, rechtvaardigheid en gelijkheid. Hij heeft me ook nooit verwend, maar wel altijd aangemoedigd. Bij ons thuis ging vroeger elk gesprek over film. Er kwamen regelmatig acteurs binnenlopen en in de keuken werden kostuums gepast. Ik kan zonder overdrijven zeggen: film is mijn moedertaal.’

Er zit veel adrenaline in het meeslepende Athena, een film die ongetwijfeld door veel jongeren bekeken zal worden. Hoe zullen die op zijn film reageren? Gavras weet het niet. ‘Maar als de vraag is: zullen ze aan het rellen slaan? Nee, dat denk ik niet, want films, videogames of rapmuziek maken kids niet gewelddadig. Wat ze gewelddadig maakt is de samenleving, het gebrek aan onderwijs – alle boosheid, al dan niet terecht, komt daarvandaan. Neem die gast in Amerika die verkleed als Batman naar een bioscoop ging en daar mensen begon neer te schieten. Ik denk niet dat dat de schuld van Batman was.’

Beeld uit Athena

Scarface

‘En daarnet had ik het dan wel over een vonk,’ vervolgt hij, ‘maar deze film zal de vonk niet zijn. Dat kan hij ook niet zijn. Daarvoor is toch echt iets sterkers nodig, zoals de dood van iemand. Niet dat ik me er makkelijk vanaf wil maken, maar ik denk gewoonweg niet dat films de wereld kunnen veranderen. Films laten je misschien roken, omdat je Marlon Brando een sigaret zag opsteken in een film, maar dat is het wel zo’n beetje. Mijn vader – die toch uitgesproken politieke films maakte – zei altijd: als je denkt dat films de wereld kunnen veranderen, ben je of heel jong of heel dom. Ik ben wat jonger dan mijn vader en dus iets optimistischer, maar ik denk niet dat jongeren opgefokt de bioscoop uit zullen lopen nadat ze het einde van mijn film hebben gezien. Maar goed, ik denk dat veel mensen ook het einde van Scarface – een heel populaire film in de banlieues – niet goed hebben begrepen. Maar dan nog… het is niet Scarface die drugsdealers van jonge mensen maakt, het is de maatschappij. Misschien heeft Scarface bepaald hoe jongeren zich kleden, in van die zijden shirts, of hoe ze praten, maar ik denk niet dat een film iemand een bepaalde richting op kan duwen. Als dat wel zo was dan zouden films verantwoordelijk zijn voor alles wat er mis is in de wereld.’

Athena is vanaf 23 september te zien op Netflix

Meer tips voor Netflix

  • Meer over Athena