De personages in de films van de Roemeense regisseur Cristian Mungiu zijn zelden sympathiek. Zijn nieuwe film, R.M.N., is wat dat betreft geen uitzondering. ‘Mensen hebben nu eenmaal politiek incorrecte opvattingen.’

Halverwege de jaren nul worden de festivals en bioscopen overspoeld door een golf van indrukwekkende Roemeense films. Het zijn sobere, sombere films zonder helden of moraal, waarin vragen belangrijker zijn dan antwoorden. Ze worden gemaakt door jonge regisseurs die met hun werk vooral reageren op de propagandistische cinema onder dictator Ceausescu (1918-1989), met communistische helden die vertelden wat goed was voor het land en voor de bevolking.

De makers zelf vinden niet dat ze deel uitmaken van een beweging of stroming, maar door de buitenwereld krijgen ze al snel een label opgeplakt. Of ze het nu willen of niet: zij zijn de Roemeense New Wave.

Een van de boegbeelden van die Roemeense New Wave is Cristian Mungiu (1968), die in 2007 in Cannes de Gouden Palm wint voor het illegale-abortusdrama 4 Months, 3 Weeks & 2 Days. Een uitermate naargeestige en tegelijkertijd overrompelende film, die ook in Nederland volle zalen trekt.

Nieuw is die Roemeense golf nu allang niet meer, maar de belangrijkste makers van toen leveren nog steeds films af. En ook nog steeds hele goede. Vorig jaar won Radu Jude in Berlijn bijvoorbeeld nog de Gouden Beer met Bad Luck Banging or Loony Porn.

Ook Cristian Mungiu is al die tijd gewoon doorgegaan met films maken. Zijn nieuwste heet R.M.N. en die is weer even naargeestig en overrompelend als het eerdergenoemde 4 Months, 3 Weeks & 2 Days. De film gaat over een dorpje in Transsylvanië, waar de vlam in de pan slaat wanneer drie arbeidsmigranten worden ingevlogen vanuit Sri Lanka.

De letters RMN staan overigens niet voor Roemenië, maar voor rezonanta magnetica nucleara, wat wij in Nederland kennen als een MRI. Een van de personages in de film moet zo’n onderzoek ondergaan, zodat de dokters kunnen achterhalen wat er allemaal mis is in zijn hoofd. Tegelijkertijd onderzoekt Mungiu in zijn film wat zich in Roemenië allemaal onder de oppervlakte afspeelt. En ook daar blijkt van alles mis te zijn.

‘Ik maak het makkelijker voor je. Ik laat niet zien hoe lelijk jij kunt zijn, maar ik geef je een personage dat lelijke dingen doet’

Cristian Mungiu

Beeld uit R.M.N.

R.M.N. is een verhaal over tribaal en xenofobisch gedrag. En als hoofdpersonage koos u de opportunistische en seksistische Matthias Auner. Waarom mag uitgerekend hij ons door het verhaal leiden?
Mungiu: ‘Voor mij is hij een heel goed hoofdpersonage, omdat hij niet precies weet wat hij aan het doen is. Hij is naïef, wordt gemanipuleerd, voelt zich gekwetst. Allemaal elementen waarin de kijker zich zal kunnen herkennen. Wanneer ik bezig ben met een script zorg ik er ook altijd voor dat mijn personages iets irrationeels hebben, zodat ze niet voorspelbaar worden. Want zo zijn mensen nu eenmaal. Dat is wat ik in mijn films hoop te bereiken. Dat mijn personages zich gaan gedragen zoals mensen dat in het echte leven ook doen. Irrationeel en tegenstrijdig. Het probleem is namelijk dat we heel luie wezens zijn, die niet te veel willen nadenken. We willen comfortabel leven volgens onze eigen ideeën, en niet continu uitgedaagd worden door andere ideeën. Daarom vertrouwen we altijd op stereotypen om de wereld te begrijpen. Nederlanders zijn bijvoorbeeld lang en zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar als we gewoon wat tijd zouden vrijmaken om met anderen te praten en zouden proberen hen te begrijpen, dan zouden we ze niet langer zien als potentiële vijand.

Stap dus uit je bubbel. Laat los wat de waarheid volgens jou moet zijn, want die laat zich niet naar jouw wensen vormen. Je kan wel willen dat mensen aardig en empathisch zijn, dat we vreedzaam in het mooie Europa moeten leven en allemaal vrienden van elkaar moeten zijn, maar dat is niet de werkelijkheid. Mensen hebben nu eenmaal politiek incorrecte opvattingen. En het is veel belangrijker dat we die opvattingen proberen te veranderen dan te vertellen wat ze wel en niet mogen zeggen en denken. Je kunt vanuit de politiek wel van alles en nog wat verbieden, maar dan leveren de verkiezingen grote verrassingen op. Wat je nu ook overal om je heen ziet gebeuren. Je kan beter meer tijd aan educatie besteden.’

Beeld uit R.M.N.

In het begin van de film zien we een bord met daarop de tekst: ‘Pas op voor wilde dieren.’ Maar het wilde dier waarvoor we het meest moeten oppassen is toch wel de mens zelf.
‘Dank voor deze interpretatie, maar hoe kunnen we oppassen voor onszelf? We kunnen onszelf in de spiegel bekijken. In de spiegel van ons eigen geweten, zal ik maar zeggen. En dan denk ik niet dat alles wat je daar ziet mooi is. Het wordt na verloop van tijd moeilijk om met jezelf te leven, omdat je een lui, egoïstisch wezen bent dat anderen niet goed behandelt...’

Dank u wel.
‘Ja, sorry, maar zo is het toch? Als je eerlijk naar jezelf kijkt, weet je dat er veel is wat je zal moeten veranderen. Maar het is veel makkelijker om je beter voor te doen dan je eigenlijk bent, zodat je verder kunt met je leven. Maar hier kunnen cinema en kunst je een handje helpen. Door je af en toe in andermans schoenen te laten lopen. Zo maak ik het makkelijker voor jou. Ik laat je niet zien hoe lelijk jij kunt zijn, maar ik geef je een personage dat al die lelijke dingen doet. Iemand als Matthias Auner, die opportunistisch en seksistisch is. En als jij straks uit de bioscoop komt, er nog wat langer over nadenkt en iets eerlijker naar jezelf durft te kijken, dan heb ik mijn werk gedaan.’

R.M.N. is vanaf 1 december te zien in de bioscoop

Deze films draaien momenteel ook in de bioscoop

  • Meer over R.M.N.

    Lees ook ons interview met Cristian Mungiu over zijn vorige film Bacalaureat