Triangle of Sadness van Ruben Östlund is de winnaar geworden van de Gouden Palm. Dat maakte juryvoorzitter Vincent Lindon bekend tijdens de slotavond van het filmfestival van Cannes.

Juryvoorzitter Vincent Lindon roemde Triangle of Sadness, dat de internationale pers zeer verdeelde, als een film 'die de jury shockeerde'. De intkzwarte satire speelt zich af op een luxueus cruiseschip vol miljardairs en modellen. Een hevige storm zorgt er vervolgens voor dat de steenrijke passagiers op een onbewoond eiland belanden, samen met enkele bemanningsleden.

Voor de Zweedse regisseur Ruben Östlund was het de tweede keer dat hij de Gouden Palm in ontvangst mocht nemen: hij won de prestigieuze prijs al eerder in 2017 met The Square. Triangle of Sadness is de eerste (volledig) Engelstalige film van Östlund. 

De Grand Prix ging ex aequo naar Stars at Noon van Claire Denis en Close van Lukas Dhont. Voor de 31-jarige Lukas Dhont was het de eerste keer dat hij geselecteerd werd voor de hoofdcompetitie van Cannes. Met Girl won hij in 2018 wel al vier prijzen op het festival, waaronder de Camera d'Or voor het beste debuut.

Hoogtepunt van de uitreiking was overigens het dankwoord van de 84-jarige Poolse regisseur Jerzy Skolimowski, die uitgebreid de tijd nam om de zes ezels te bedanken die de hoofdrol speelden in zijn met de juryprijs bekroonde film EO

Een overzicht van alle winnaars

Palme d’Or: Triangle of Sadness van Ruben Östlund
Grand Prix: Close van Lukas Dhont en Stars at Noon van Claire Denis
Juryprijs: Le otto montagne (Felix van Groeningen en Charlotte Vandermeersch) en EO (Jerzy Skolimowski)
Speciale juryprijs voor de 75ste editie: Tori et Lokita van Jean-Pierre en Luc Dardenne
Beste regisseur: Park Chan-wook (Decision to Leave)
Beste scenario: Boy From Heaven (Tarik Saleh)
Beste actrice: Zar Amir-Ebrahimi (Holy Spider)
Beste acteur: Song Kang-ho (Broker)

Camera d'Or (beste debuutfilm in alle competities): War Pony van Gina Gammell en Riley Keough

Interview met Ruben Östlund

Enkele dagen voor de prijsuitreiking spraken we met Ruben Östlund over over Triangle of Sadness: ‘We leven in een tijd waarin uiterlijk alleen nog maar belangrijker wordt.’