VPRO Gids 10

5 maart t/m 11 maart
Pagina 39 - ‘Films on demand’
papier
39

Cadeautje!

Je leest dit artikel gratis. Wil je meer van de VPRO Gids? Neem een abonnement. Nu 12 weken voor slechts 10 euro. Ik wil meer lezen →

Films on demand

Interessante films in het on demand aanbod van streamingdiensten als Netflix, NPO Start, Videoland en HBO Ziggo.

Här har du ditt liv
Zweden 1966. Drama van Jan Troell. Met o.a. Eddie Axberg, Gudrun Brost, Ulla Akselson, Holger Löwenadler en Allan Edwall.

Tiener Olav hopt in Noord-Zweden van baan naar baan: hij verdient zijn geld onder meer als houthakker en metselaar. Langzaam maar zeker groeit zijn klassenbewustzijn, vooral als operateur bij een rondreizend filmgezelschap, waarna hij zich aansluit bij de opkomende arbeidersbeweging. Na een mislukte spoorwegstaking vertrekt hij naar het zuiden in de hoop op verwezenlijking van het ideaal. Dit opmerkelijk speelfilmdebuut uit 1966, gebaseerd op de autobiografische boeken van Nobelprijswinnaar Eyvind Johnson, kiest de vorm van een roadmovie – zowel door de regio als door de jaren heen – om het ontwikkelingsproces van de jonge held zichtbaar te maken in afwisselingen van seizoenen en tragikomische ontmoetingen in lyrisch bevlogen vormgeving. Meermaals bekroond en de start van een glorieuze carrière voor regisseur Jan Troell, die zou uitgroeien tot een van de grootheden van de Zweedse cinema.

Mon homme
Frankrijk 1996. Komedie van Bertrand Blier. Met o.a. Anouk Grinberg, Gérard Lanvin, Valeria Bruni Tedeschi, Olivier Martinez en Sabine Azéma.

Meestal is het een noodlijdende prostituee die onder de vleugels genomen wordt van een weldoener (zie Pretty Woman e.d.). Cineast Blier draait de rollen eindelijk eens om. Marie (Grinberg), een rijke en tevreden prostituee, neemt op een dag zwerver Jeannot (Lanvin) op. Dat ze de liefde bedrijft met deze stinkerd is al bedenkelijk en als ze later van Jeannot eist dat hij haar gewelddadige pooier wordt is het duidelijk: Marie is masochiste. Regisseur en scenarist Blier, die meestal films maakt over mannelijke lusten, kan het niet laten en richt zich steeds meer op Jeannot in plaats van de interessantere Marie.

The French Dispatch
Verenigde Staten/Duitsland 2021. Komedie van Wes Anderson. Met o.a. Léa Seydoux, Timothée Chalamet, Benicio Del Toro, Bill Murray en Tilda Swinton.

Het wordt steeds drukker in het wonderlijke universum van de Amerikaanse filmmaker Wes Anderson (Fantastic Mr. Fox, The Grand Budapest Hotel). Want in plaats van één film heeft ie er nu wel vijf gemaakt. The French Dispatch is namelijk een handvol losse verhalen, die handig aan elkaar zijn gebreid als artikelen die zijn verschenen in The French Dispatch – een blad als The New Yorker, maar dan uit Kansas. Prachtig vormgegeven, quirky in het kwadraat, en vol briljante ideeën zoals in elke Wes Anderson film. Wel zo volgepropt dat je steeds naar adem hapt en hem absoluut een tweede keer moet/wil zien. De heerlijke muziek is van huiscomponist Alexandre Desplat.

Tokyo Twilight
Japan 1957. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Ineko Arima, Chishû Ryû, Isuzu Yamada, Setsuko Hara en Nobuo Nakamura.

Een vader leeft alleen met zijn twee dochters. De oudste is gescheiden van haar man, de jongste blijkt na een flirt zwanger te zijn en durft dat aan niemand te vertellen. Behalve aan de vader van het kind dan, maar die neemt direct de benen. Ten einde raad belandt ze in een mahjong-salon, waar ze uiteindelijk een duister familiegeheim zal ontdekken. Superieur gemaakt melodrama van grootmeester Ozu, met wonderschone beelden, indringend spel van met name Setsuko Hara als de oudere zus en een overvloed aan rijke details. Een van de meest deprimerende films uit Ozu’s rijke oeuvre, en ook een van de allerbeste.

naar vpro cinema