VPRO Gids 10

5 maart t/m 11 maart
Pagina 22 - ‘Zij aan zij’
papier
22

Cadeautje!

Je leest dit artikel gratis. Wil je meer van de VPRO Gids? Neem een abonnement. Nu 12 weken voor slechts 10 euro. Ik wil meer lezen →

Zij aan zij

Ela Çolak

Hoe is het om anno 2022 vrouw te zijn? In Sisterhood gaat regisseur Sophie Dros hierover in gesprek met vijf jonge meiden, vier volwassen vrouwen en haar mannelijke crewleden. De vier vrouwen zijn generatiegenoten van Dros en nemen geen blad voor de mond. ‘Ik zie hun stoere buitenkant echt niet meer.’

Regisseur Sophie Dros en cameraman Boas van Milligen Bielke

Jamecia Baker

Regisseur Sophie Dros zag de Belgische Jamecia Baker – lingeriemodel en bekend van haar deelname aan realityserie Ex on the Beach – voor het eerst voorbijkomen op sociale media, waar ze veel sexy foto’s plaatst. In de BNNVara-documentaire Sisterhood vertelt Baker op humoristische wijze over haar voorbeeld barbie, maar ze durft zich ook kwetsbaar op te stellen. Zo praat ze open over hoe het was om op te groeien met een agressieve vader en over haar verkeerde ex-vriendjes. Dros: ‘Deze film wilde ik maken omdat ik me er zo aan erger dat vrouwen in de media altijd worden neergezet op basis van hun uiterlijk. Dat gebeurt ook bij Jamecia, ze zien haar als een sexy vamp en er wordt vrijwel alleen maar naar haar seksleven gevraagd. Daardoor hoor je een vrouw als Jamecia op televisie nooit praten over haar jeugd, haar eerste menstruatie of haar angsten. Dat wil ik graag doorbreken met deze film.’

Jamecia Baker

Anne-Rixt Gast

Toen Dros met haar documentaire begon, ging ze op zoek naar vier vrouwen die vermoedelijk vaak te maken hebben met vooroordelen vanwege hun uiterlijk. Vervolgens koos ze er bewust voor om hier tijdens de interviews geen enkele vraag over te stellen ‘omdat ze al voortdurend uitleg moeten geven’. Het woord ‘tatoeage’ valt dan ook niet tijdens het gesprek met Anne-Rixt Gast, die onder meer naam maakte als modeontwerper. Dros: ‘Ik zie die stoere buitenkant van vrouwen echt niet meer. Als je daar doorheen kijkt, zie je gewoon een mens. In het geval van Anne-Rixt is dat een zachte vrouw die ontzettend dicht bij haar gevoel staat.’ De ervaringen die Gast heeft gehad met grensoverschrijdend gedrag van mannen maakten veel indruk op Dros en haar crew. Dros: ‘Het is onvoorstelbaar hoeveel nare confrontaties ze heeft gehad. Ze is echt bang voor mannen, bijvoorbeeld als ze in het donker alleen naar huis fietst. Nu ziet ze het vooral als haar taak haar zoontje te leren later respectvol om te gaan met vrouwen.’

Anne-Rixt Gast

Tatjana Almuli

Tatjana Almuli is journalist, fotograaf en schrijver. Toen ze zestien was verloor ze haar moeder en in haar onlangs verschenen derde boek, Ik zal je nooit meer, beschrijft ze hoe dit voor haar was. Almuli’s vader heeft ook een groot stempel gedrukt op haar leven. Hij was dominant en gewelddadig tijdens haar jeugd, iets wat ook het geval was bij Jamecia Baker. Dros: ‘Ik ben deze film heel onderzoekend ingegaan en dat ze dit met elkaar gemeen hadden, was een complete verrassing voor me. Ik had wel wat van Tatjana’s werk gelezen, dus ik wist dat ze een intelligente uitgesproken feminist is. Tijdens ons interview bleek dat ze ook eloquent kan vertellen over de positie van de moderne vrouw. In mijn ogen is ze een prachtige oude ziel die de wereld net iets beter doorheeft dan wij.’

Tatjana Almuli

Maria Wattel

Dros wilde in haar documentaire graag vrouwen aan het woord laten die allemaal anders in het leven staan en gaandeweg zelf de verschillen en overeenkomsten ontdekken. Dros: ‘Maria Wattel is een mooie aanvulling. Wanneer we het bijvoorbeeld over menstruatie hebben, zegt zij: “Daar heb ik toen ik jong was met niemand in mijn omgeving over gepraat, zelfs niet met mijn moeder.” Maria heeft ontzettend veel meegemaakt: ze is christelijk opgevoed, ze werkt in een door mannen gedomineerde wereld en ze heeft haar beste vriendin verloren. In eerste instantie lijkt ze best hard, ze is professioneel bodybuilder, maar ik stond uiteindelijk versteld van haar lieve karakter.’

Maria Wattel