VPRO Gids 37

11 september t/m 17 september
Pagina 24 - ‘‘Vliegtuigen vliegen niet zo laag’’
papier
24

‘Vliegtuigen vliegen niet zo laag’

Rolinde Hoorntje

In de documentaire 9/11 – Life Under Attack geeft filmmaker Karen Edwards deze historische gebeurtenis een gezicht. ‘Wij wilden de rauwe intensiteit van die dag vatten.’

De brandende Twin Towers in New York, 11 september 2001

Waar was jij op 9/11? Vrijwel iedereen die voor 1990 is geboren, zal zich de televisiebeelden nog wel herinneren van een gekaapt vliegtuig dat zich in het New Yorkse World Trade Center boort – twintig minuten later gevolgd door een tweede toestel. Maar hoe was deze dag voor de inwoners van de stad? Wat gebeurde er op straat?

Op de plek waar vroeger de Twin Towers stonden, bevindt zich nu de Oculus – een futuristisch gebouw van de Spaanse architect Santiago Calatrava. Het witte complex lijkt op het skelet van een walvis en huisvest het metro- en treinstation World Trade Center. De lichte hal, met daarin een Apple Store en een winkelpassage, is de toegangspoort tot Jersey City.

Maar twintig jaar geleden kwamen hier plotseling duizenden mensen vast te zitten in de wolkenkrabbers, die door dikke, donkere rookwolken omgeven waren.

‘Jongeren waren wel op de hoogte van 9/11, alleen hadden ze er geen idee van hoe het die dag moet zijn geweest’

Karen Edwards

In de indrukwekkende documentaire 9/11 – Life Under Attack geeft filmmaker Karen Edwards deze historische gebeurtenis een gezicht. Ze maakte een reconstructie aan de hand van nooit eerder vertoonde videobeelden die New Yorkers op die dag maakten. ‘Toen ik met jongeren over 9/11 sprak bleek dat ze natuurlijk op de hoogte waren van de ramp, alleen hadden ze er geen idee van hoe het moet zijn geweest. Daarom wilden we een film maken die laat zien wat het betekende voor de mensen die daar waren, zonder commentaar en interviews,’ vertelt de Britse filmmaker. ‘Er zijn heel veel documentaires over 9/11 gemaakt. Meestal bestaan ze uit interviews met getuigen die hun ervaringen navertellen. Die verhalen hebben vaak hun impact en emotionele waarde verloren. Wij wilden de rauwe intensiteit van die dag vatten.’