VPRO Gids 21

22 mei t/m 28 mei
Pagina 39 - ‘Films on demand’
papier
39

Cadeautje!

Je leest dit artikel gratis. Wil je meer van de VPRO Gids? Neem een abonnement. Nu 12 weken voor slechts 10 euro. Ik wil meer lezen →

Films on demand

Interessante films in het on demand aanbod van streamingdiensten als Netflix, NPO Start, Videoland en HBO Ziggo.

NETFLIX
Kler

Polen 2018. Drama van Wojciech Smarzowski. Met o.a. Arkadiusz Jakubik, Robert Wieckiewicz, Jacek Braciak, Joanna Kulig en Janusz Gajos.

Vlijmscherpe satire over de katholieke kerk in Polen. Drie priesters worden gevolgd, en geen van allen nemen ze het heel nauw met de goede zeden. Sterker nog: ze zuipen zich een ongeluk, plegen ontucht met minderjarigen en gebruiken hun macht om zichzelf te verrijken. Regisseur en co-scenarist Wojciech Smarzowski laat geen spaan heel van het instituut, maar knap is dat zijn hoofdpersonages altijd mensen van vlees en bloed blijven, waardoor Kler uiteindelijk een stuk genuanceerder is dan je op basis van de plotbeschrijving zou verwachten. Conservatieve media in Polen reageerde desondanks woedend op de film, die vervolgens alle bezoekersrecords brak.

NETFLIX
They Shall Not Grow Old

Verenigd Koninkrijk/Nieuw-Zeeland 2018. Documentaire van Peter Jackson.

Regisseur Peter Jackson (Lord of the Rings-trilogie) werd door het Imperial War Museum gevraagd om op basis van hun enorme archief een documentaire samen te stellen over de Britse deelname aan de Eerste Wereldoorlog. Het resultaat is een baanbrekende film waarin honderd jaar oude beelden met nieuwe digitale technieken zijn ingekleurd, voorzien van commentaar door veteranen. Het doel van Jackson was om ‘de mannen uit het verleden te trekken en hun een menselijk te gezicht geven, zodat een hedendaags publiek weer kennis met ze kan maken.’ En daar is hij bijzonder goed in geslaagd.

Verenigd Koninkrijk 2020. Drama van Autumn de Wilde. Met o.a. Anya Taylor-Joy, Johnny Flynn, Bill Nighy, Miranda Hart en Josh O'Connor.

‘Onvergeeflijk ijdel en onuitstaanbaar arrogant.’ Dat is – in haar eigen woorden – de vermakelijk verwende, zichzelf overschattende, ongetrouwde 21-jarige Emma Woodhouse (Taylor-Joy) in deze verdienstelijke bewerking van de gelijknamige Jane Austen-klassieker. Een satirische zedenschets, fris van toon, die aangenaam weet te verrassen met eigenzinnige accenten in onder meer de kleurrijke Victoriaanse mode en het kordaat schrappen van obligate plechtigheden. Andere accenten zijn wat minder geslaagd, zoals het rijtje rood bemantelde ‘gansjes’ dat rondparadeert en de vocale, meerstemmige intermezzo’s.

Marokko/Frankrijk/België 2019. Drama van Maryam Touzani. Met o.a. Lubna Azabal, Nisrin Erradi, Douae Belkhaouda en Aziz Hattab.

Wanneer de hoogzwangere Samia bij Abla aanklopt voor onderdak wil die haar eerst niet binnenlaten. Abla heeft het immers al zwaar genoeg als alleenstaande moeder van een achtjarige dochter in Casablanca. Maar uiteindelijk laat ze Samia toch binnen. Eerst in haar huis, dan in haar winkel (ze bakt broodjes) en tenslotte in haar hart. Regiedebuut van actrice Touzani, die ook het scenario schreef, is mooie, ingetogen ode aan solidariteit en moederschap. Met sterke hoofdrollen van Azabal en Erradi, en veel aandacht voor de bijzonder smakelijk ogende gebakjes.