VPRO Gids 25

22 juni t/m 28 juni
Pagina 14 - ‘Mama is geil’
papier
14

Cadeautje!

Je leest dit artikel gratis. Wil je meer van de VPRO Gids? Neem een abonnement. Nu 12 weken voor slechts 10 euro. Ik wil meer lezen →

Mama is geil

Gerhard Busch

Oudere mannen die in films vallen voor tienermeisjes. Bah. Ranzig. Maar wat nou als een oudere vrouw valt voor een tienerjongen? Wat vinden we daar dan van? Die vraag staat centraal in het Deense drama Queen of Hearts van May el-Toukhy.

Trine Dyrholm als Anne, Gustav Lindh als Gustav

Anne is een succesvolle advocaat en woont met haar man Peter en hun tweelingdochters in een grote, strak vormgegeven villa in het bos. Op het eerste gezicht vormen ze een gelukkig, tevreden gezin. Maar wanneer de zeventienjarige Gustav – een zoon van Peter uit een eerder huwelijk – bij hen komt wonen slaat al snel de chaos toe. De komst van de jonge, opstandige Gustav maakt namelijk gevoelens bij Anne los die ze al lang vergeten was.
Anne wordt gespeeld door de 47-jarige Deense Trine Dyrholm, bekend van onder meer Oscarwinnaar In a Better World en de tv-serie The Legacy. Ze werd al in een vroeg stadium door regisseur El-Toukhy voor de rol van Anne gevraagd en was nauw betrokken bij het ontwikkelen van het personage.
‘Alleen in een veilige omgeving kun je moedig zijn’
Trine Dyrholm
Aan de telefoon vanuit Kopenhagen legt Dyrholm uit hoe dat in zijn werk ging. ‘Ik kreeg elke nieuwe versie van het script te lezen en daar spraken we dan over. En ook tijdens de langdurige repetities die we hadden voor we aan de opnamen begonnen, is er nog veel aan het script gewijzigd.’
Hoe helpt zo’n lange voorbereiding bij het uiteindelijke acteren?
Dyrholm: ‘Je kunt gewoon eerder met je werk beginnen. Meestal kan ik me pas een maand voor ik begin met draaien op een rol voorbereiden, nu was ik al veel eerder bezig. En daardoor had ik een veel beter beeld van Anne.’
Hadden jullie ook een voorgeschiedenis voor Anne bedacht?
‘Ja, maar de mijne en die van regisseur May el-Toukhy waren niet hetzelfde.’
Dat is opvallend.
(lachend) ‘We geloven nu eenmaal geen van beiden in één waarheid. We hebben wel veel gesproken over wat er allemaal in Annes jeugd gebeurd kan zijn, maar waren het daar niet per se over eens. Annes verleden zit ook niet in de film, maar dat er toen iets gebeurd moet zijn, kun je wel voelen. Verder waren May en ik het wel vaak eens hoor. Het belangrijkste voor ons was dat Annes handelingen niet te berekenend mochten zijn. Want wanneer ze bewust handelt creëert dat afstand. En wij wilden juist dat de kijker net als Anne overvallen wordt door haar impulsieve beslissingen. Keuzes waar je het lang niet altijd mee eens kan zijn. Zeker niet naarmate we dichter bij het einde van de film komen. Maar zelfs dan hoop ik nog dat de kijker voelt dat Annes beslissingen zijn genomen met twijfel en innerlijke chaos.’
Dat maakt haar bijna slachtoffer van haar eigen gevoelens, terwijl Anne in de relatie met Gustav toch alle macht heeft.
‘Absoluut. De film gaat ook over macht. En over misbruik van macht.’
Dan denk je meteen aan #MeToo, maar de film was al in ontwikkeling toen die beweging in oktober 2017 viraal ging. Hebben jullie vanwege alle aandacht voor #MeToo de film nog aangepast?
‘Nee. Deze film gaat over existentiële onderwerpen. Over macht, seksualiteit, leugens en familiegeheimen. Daar heeft #MeToo niets aan veranderd. Maar misschien wel aan hoe mensen de film hebben bekeken.’
Jullie waren in oktober 2017 niet meer aan het filmen?
(denkt even na) ‘Ik geloof van wel. Misschien heeft #MeToo dan toch invloed gehad. Op de manier waarop we de seksscènes hebben opgenomen. Daar zijn we namelijk heel zorgvuldig mee omgegaan. Maar ik neem aan dat we dat anders ook wel gedaan zouden hebben.’
Tegenwoordig is er vaak een coach op de set aanwezig bij seksscènes. En in deze film zijn dat heel expliciete scènes. Was er bij jullie ook een coach aanwezig?
‘Nee, maar we hebben vooraf wel een heel precieze procedure gevolgd. Met allemaal gesprekken en bijeenkomsten. En uiteindelijk waren al die scènes gestoryboard, zodat we precies wisten wat er te zien zou zijn. Wanneer iets vooraf zo goed is uitgedacht en het zo gecontroleerd plaatsvindt, wordt het net een stuntscène.’
Helpen al die gesprekken en bijeenkomsten of hinderen ze de creativiteit juist?
‘Nee, dat helpt enorm. Omdat alles onder controle is hoeft niemand zich zorgen te maken over zijn privacy, die bij seksscènes natuurlijk al snel in het geding is. Alleen in een veilige omgeving kun je moedig zijn.’
Gustav is zeventien in de film. Had u het ook oké gevonden als hij gespeeld zou worden door iemand van zeventien?
‘De regisseur stond erop dat de acteur die Gustav ging spelen minstens achttien moest zijn. Ook omdat hij dan oud genoeg is om de verschillende lagen in de film te kunnen begrijpen en bespreken. Maar je moet niet vergeten dat we in de film werkten met prothesen. Niet alles wat je ziet is echt. Het blijft acteren.’
Gustav wordt gespeeld door een andere Gustav, acteur Gustav Lindh, die 23 was toen de opnamen begonnen. Waarom hij?
‘Omdat je gelijk kan zien dat hij geloofwaardig is als iemand op wie Anne zou kunnen vallen. Gustav kan een man zijn, maar ook kwetsbaar als een kind.’