Feit en fictie lopen door elkaar in de zesdelige miniserie The Playlist, over de start van miljardenbedrijf en grootste muziekstreamingdienst Spotify.

Weet u nog wie Spotify heeft uitgevonden en hoe dat in zijn werk ging? Waarschijnlijk niet. Maar nu over zo’n beetje alles een ‘origin-story’ wordt gemaakt, moest er natuurlijk ook een komen over de grootste streamingdienst van muziek. En dus is er nu de zesdelige miniserie The Playlist.

Voor de variatie is het fijn dat Spotify een Zweeds bedrijf is (en niet Amerikaans) en de serie eveneens van Zweedse makelij is. In de zes afleveringen wordt het verhaal verteld vanuit verschillende perspectieven, van advocaat tot programmeur. Het begint uiteraard bij de bedenker: Daniel Ek. Een weinig sympathieke computernerd met een stevige bewijsdrang en een goed idee: alle muziek direct beschikbaar op één plek.

In de serie is Ek opgegroeid met alleen zijn moeder en zit hij voordat hij Spotify bedenkt in een muffige kamer achter zijn computer te sippen. In het echt heeft Ek een stiefvader en had hij op zijn achttiende een goedlopend bedrijf en 25 man personeel. De serie noemt zichzelf dan ook ‘fictief’ en niet biografisch.

Edvin Endre als Daniel Ek

Het blijft gissen welke onderdelen wél waar gebeurd zijn. Danste Ek vroeger samen met zijn moeder in de woonkamer op de met zijn spaargeld voor haar gekochte cd van Aretha Franklin? Of paste dat goed in een narratief waarin hij gedreven was om muziek voor iedereen beschikbaar te maken?

Over Ek viel verder niet zoveel spannends te vertellen. De tweede aflevering over de lokale Sony-baas Per Sundin is dan ook interessanter. Centraal staat de strijd tegen de (dankzij Spotify) nagenoeg vergeten (Zweedse!) downloadsite The Pirate Bay. De botsende generaties en belangen zijn een mooi decor voor de volgende hobbelige fase van start-up Spotify, waarin creativiteit, vrijheid en geld steeds meer op gespannen voet met elkaar komen te staan.

Cinematografisch is The Playlist geen pareltje. Het veelvuldig symbolisch gebruik van deuren en liften in een theaterachtige setting, heeft al snel iets sleets. Maar voor wie daardoorheen kijkt zitten er leuke momenten in de serie. Zoals de ‘uitvinding’ van persoonlijke afspeellijsten, een toepassing die tegenwoordig voor gebruikers van streamingdiensten zo vanzelfsprekend is dat je je bijna niet voor kunt stellen dat ze ooit niet bestond.

In de laatste aflevering komt gelukkig ook de grootste kritiek op Spotify aan bod: dat het bedrijf winst maakt over de rug van artiesten, die nauwelijks iets van de miljarden inkomsten terugzien. Dat geeft de serie een wrang tintje, hoe leuk zo’n eigen afspeellijst ook is.

The Playlist is te zien op Netflix

Meer tips voor Netflix

  • Meer over The Playlist