In de intrigerende Britse serie Chloe gaat de hoofdpersoon Becky net iets verder met haar socialmediaverslaving dan de meeste mensen. Actrice Erin Doherty: ‘Ik was niet helemaal op voorbereid dat Becky zulke gemengde gevoelens op zou roepen.’

Als we Becky (Erin Doherty), de hoofdpersoon in de Britse dramaserie Chloe, ontmoeten is het twee uur ’s nachts en ligt ze in bed op haar telefoon te kijken. Het scherm verlicht haar gezicht in de verder donkere slaapkamer. Haar vingers swipen en klikken eindeloos door de foto’s en selfies in haar social media-tijdlijn. Op ieder beeld zijn mensen te zien die haar vrolijk toelachen en allemaal een ogenschijnlijk spannender en stijlvoller leven hebben dan Becky. Want Becky is eind twintig, deelt een flatje met haar dementerende moeder en heeft overdag een weinig uitdagend uitzendbaantje.

Vandaar dat ze haar vrije uren online doorbrengt, op zoek naar wat reuring – al is het maar via andermans levens. Er is één persoon die ze haast obsessief volgt en dat is Chloe, een roodharige vrouw die foto’s deelt van haar rijke, liefhebbende man, een grote vriendengroep en haar prachtige huis. Foto’s die in Becky’s hoofd tot leven komen. Maar dan plaatst Chloe opeens een onheilspellende tekstregel uit een liedje van The Smiths op haar socials: ‘To die by your side is such a heavenly way to die’. En maakt Becky uit de comments op dat de vrouw is overleden.

Daarna neemt Becky’s obsessie een nogal donkere wending. Ze doet zich voor als Sasha, een wereldwijze, succesvolle vrouw, en infiltreert in Chloe’s in rouw gedompelde vriendengroep – de mensen die ze zo goed kent van het scherm. En terwijl ze probeert te achterhalen wat er met Chloe is gebeurd, ontdekt Becky dat het leven van de vrouw uiteraard lang niet zo perfect was als de berichten op social media deden vermoeden.

Erin Doherty in Chloe

Vastgelijmd

Toen Chloe eerder dit jaar in Engeland op de BBC werd uitgezonden (hier verschijnt de serie vanaf 24 juni bij Prime Video), reageerden de kijkers geschokt op Becky’s ietwat bedenkelijke handelswijze, vertelt hoofdrolspeelster Doherty tijdens een gesprek via Zoom. Dat had ze niet verwacht. ‘Ik was er geloof ik niet helemaal op voorbereid dat Becky zulke gemengde gevoelens op zou roepen,’ zegt de actrice die bekend werd dankzij haar vertolking van Princess Anne in The Crown en in Chloe eens te meer laat zien hoeveel acteertalent ze heeft. ‘Als je als acteur een personage speelt, dan moet je van die persoon houden,’ zegt ze. ‘En ik hou van Becky en ik snap de beslissingen die ze neemt, ook al gaat ze misschien wat grenzen over. Het schokte me dat mensen zo hard over haar oordeelden. Ik was oprecht opgelucht toen de kijkers Becky gaandeweg beter begonnen te begrijpen.’

Maakte je zelf niet een vergelijkbare ontwikkeling door toen je het script las?
‘Het enige dat ik me kan herinneren is dat ik direct van Becky hield en haar wilde spelen. Dergelijke vrouwenrollen komen niet heel vaak voorbij. Vrouwen zijn net zo ingewikkeld en rommelig als mannen, maar toch is het zeldzaam om dat op het scherm terug te zien.’

Op de momenten dat Becky zich voordoet als Sasha of weer teruggaat naar Becky, verandert je hele houding. Alles aan Becky is anders dan Sasha. Stond dit zo in het script?
‘Niet op deze manier, maar dat was wel hoe ik het las. Het zijn twee totaal verschillende persoonlijkheden, gevangen in één worstelend mens. Becky is zo geïsoleerd en eenzaam en depressief, dat gevoel slokt je op waardoor je vanzelf een heel ander persoon wordt.‘

De manier waarop Becky’s social media-gebruik wordt weergegeven, wezenloos starend naar dat scherm, is nogal confronterend om te zien. Had jij eenzelfde reactie?
‘Ik was enorm opgetogen toen ik de scènes las waarin ze middenin de nacht in haar bed op haar telefoon zit. In de regieaanwijzingen stond iets als dat ‘de deprimerende gloed van haar telefoon haar gezicht verlichtte’. Dat is iets dat we allemaal herkennen, maar pas als je het op deze manier krijgt voorgeschoteld, zie je echt hoe dat eruitziet en ga je je afvragen waarom we dat eigenlijk doen. Deze serie is volgens mij geweldig in het benadrukken dat we dit gedrag inmiddels normaal vinden, maar dat we er eigenlijk best vraagtekens bij mogen zetten. Moet die telefoon aan onze handen vastgelijmd zitten?’

Erin Doherty in Chloe

Eén stap verder

Ben je ter voorbereiding op de rol ook obsessief mensen gaan volgen op Instagram?
‘Ik snap nog steeds niet zo goed hoe social media werken, maar heb de app ter voorbereiding inderdaad gedownload en het eerste dat ik iedere ochtend deed, was scrollen, net als Becky. Het verbaasde me hoe vreselijk makkelijk het was om uren kwijt te zijn aan die apps. Ik heb niet heel veel mensen gevolgd, maar kon mezelf compleet verliezen in hondenfilmpjes. Er zijn zoveel goede hondenfilmpjes! Die drang om de nieuwste updates te zien, was oprecht groot. Alleen waren het bij mij dus honden. Honden zijn mijn haakje.’

Zou je kunnen zeggen dat Becky als Sasha niet heel veel anders doet dan ze daarvoor online deed? Maar in plaats van door te klikken, zoekt ze de mensen nu persoonlijk op.
‘Zeker. Daarom vond ik haar gedrag ook nooit zo schokkend als sommige kijkers het vonden. Ik denk dat we allemaal vatbaar zijn voor obsessief gedrag. En Becky gaat misschien één stap verder dan we allemaal iedere dag online doen.’

Heeft het maken van de serie je een andere mening over social media gegeven?
‘Ik heb social media sindsdien weer een apart plekje in mijn leven gegeven, een plek waar ik heen kan als ik het nodig heb, maar ook ver genoeg weg, zodat ik niet compleet verdrink in die wereld. Het is natuurlijk absurd dat deze apps gemaakt zijn om je verslaafd te maken, en hoe snel ze je in hun greep hebben. Dat was best een eyeopener. Maar de app gebruiken was voor mij ook een goede manier om in Becky’s mindset te komen. Te begrijpen waarom ze de hele tijd naar dat scherm staart. Het heeft een hele tijd geduurd voordat ik niet meer uit gewoonte ’s ochtends meteen mijn telefoon pakte.’

Chloe is vanaf 24 juni 2022 te zien via Amazon Prime Video

Meer over Chloe