Dramaserie Inventing Anna is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van een jonge vrouw die zich bij de New Yorkse jetset voordeed als een rijke Duitse dame. In die hoedanigheid stal ze niet alleen de harten, maar ook het geld van veel mensen.

‘Overdag is hij ambtenaar, maar ’s nachts is hij...’ Dat ogenschijnlijk gewone mannen en vrouwen soms grote geheimen kunnen hebben voor de mensen die het dichtst bij hen staan, werd in de jaren negentig breed uitgemeten in het Vlaamse programma Jambers. Neem de man met de twee gezinnen die niets van elkaars bestaan ​​afwisten. De huisvrouw die daarnaast als prostituee werkte. Of de gelovige bedrijfsleider die lingerie ​onder zijn keurige pak droeg. In het ergste geval resulteren deze dubbellevens in criminele acties. Zo nam de gerespecteerde New Yorkse rechter Sol Wachtler zijn toevlucht tot chantage en afpersing, en dreigde hij met ontvoering nadat zijn geliefde hun affaire had verbroken. En Elizabeth Holmes – oprichter en CEO van Theranos – werd schuldig bevonden aan fraude en misleiding toen bleek dat ze investeerders had voorgelogen over de revolutionaire bloedtest die haar bedrijf ontwikkelde.

Ook in de fictiewereld wemelt het van de dubieuze types met een dubbelleven. Meestal is de moraal dat leven in twee werelden alleen maar narigheid oplevert. Wanneer de getormenteerde Noah en Alison in Netflixserie The Affair een buitenechtelijke relatie beginnen, legt die ongemakkelijke spagaat allerlei pijnlijke zaken bloot. In Spider-Man speelt de verlegen Peter Parker een dubbelrol als wetenschapsnerd en superheld, waardoor hij verstrikt raakt in een web vol leugens. De gevolgen voor zijn privéleven zijn rampzalig. En in The Talented Mr. Ripley neemt de charmante Ripley het leven van een rijkeluiszoon over, maar aan het einde van de film constateert hij snikkend dat zijn opportunisme hem tot eenzaamheid veroordeelt. De les is duidelijk: we dienen ons tot onze zucht naar geld, macht, liefde of roem te verhouden als een ervaren ruiter tot zijn paard. Ook als het paard nukken heeft, weet een bekwame ruiter de teugels in handen te houden.

Kaartenhuis

De hoofdpersoon uit de nieuwe Netflixminiserie Inventing Anna is Anna Sorokin, die zich jarenlang voordeed als Anna Delvey. Ze liet de New Yorkse jetset geloven dat ze een hippe, steenrijke Duitse erfgenaam was, een artistieke Russische diplomatendochter of een fijnzinnige Duitse aristocraat. In werkelijkheid is Sorokin (Domodedovo, 1991) de dochter van een Russische vrachtwagenchauffeur en een vrouw die een kruidenierszaak runt. Ze maakte naam als influencer op Instagram en was een graag geziene gast op feestjes van de New Yorkse elite, waar ze iedereen om haar vinger wond: van topstylisten van New York Fashion Week tot curatoren van The Metropolitan Museum of Art. Maar het kaartenhuis dat ze zo zorgvuldig had opgebouwd, stortte in 2017 in elkaar. Delvey bleek een oplichter die talloze prominente personen, banken en techbedrijven forse geldbedragen afhandig had gemaakt. En het fascinerende is: erg schuldig over haar op hol geslagen paard lijkt ze zich niet te voelen.

‘Dit is een waargebeurd verhaal, afgezien van de gedeelten die volledig verzonnen zijn,’ luidt de disclaimer aan het begin van elke aflevering

Inventing Anna van showrunner Shonda Rhimes (Grey’s Anatomy, Bridgerton) is gebaseerd op een door Jessica Pressler geschreven artikel dat in 2018 verscheen in het Amerikaanse magazine The Cut: ‘How Anna Delvey Tricked New York’s Party People. Anna Sorokin wordt gespeeld door Julia Garner, de Amerikaanse actrice die onder meer twee Emmy's won voor haar rol in de Netflixmisdaadserie Ozark. Net als Pressler zocht Garner Sorokin op in de gevangenis om inspiratie op te doen. De reeks volgt het onderzoek van de zwangere journalist Vivian Kent (Anna Chlumsky), die besluit om zich te verdiepen in de rechtszaken en de kringen rondom Delvey. Ze hoopt namelijk dat dit het verhaal wordt dat haar – nog nét voor ze moeder wordt – eindelijk het journalistieke succes geeft waar ze ‘recht op heeft’.

Julia Garner als Anna Sorokin/Anna Delvey in Inventing Anna

Zwanger of dik?

Soms is Inventing Anna grappig, soms over the top – de plot doet bij vlagen denken aan Gossip Girl, de dramaserie over steenrijke tieners in New York – en dan weer origineel en intelligent, bijvoorbeeld wanneer thema’s als neoliberalisme, seksisme, racisme, sociale ongelijkheid of de rol van journalistiek aangesneden worden. Bovenal legt de negendelige serie pijnpunten in de westerse samenleving bloot, want ook in Inventing Anna wil iedereen perfect zijn, of in elk geval beter, mooier of succesvoller dan de ander. ‘Ben je zwanger of ben je gewoon verschrikkelijk dik?’ vraagt de meesteroplichter als ze journalist Vivian Kent voor het eerst ontmoet. Het onophoudelijke digitale bombardement van de ‘het-is-nooit-goed-genoeg’-boodschap heeft de hoofdpersonages veranderd in genadeloze concurrenten. En in die concurrentiestrijd blijken emotionele manipulatie en het verhaal dat je over jezelf vertelt belangrijker dan omgangsvormen en de waarheid. 

Nadat ze bijna vier jaar in de cel had doorgebracht, werd Sorokin vorig jaar wegens goed gedrag voorwaardelijk vrijgelaten uit de vrouwengevangenis in Albion, New York. Al snel bleek dat de voormalige influencer met de perfecte eyeliner haar zucht naar roem nog niet verloren had. Zo heropende ze onmiddellijk haar Twitter- en Instagramaccount (@theannadelvey) – wat haar likes opleverde van onder anderen actrice en model Julia Fox, het vermeende nieuwe liefje van Kanye West. Ook wist ze een deal met Netflix te sluiten. Terwijl ze nog in de gevangenis zat tekende Sorokin een driejarig contract voor de filmrechten op haar verhaal, waarmee ze op gewiekste wijze de Amerikaanse wet omzeilde die veroordeelde criminelen verbiedt munt te slaan uit hun misdaden. Het met Inventing Anna verdiende geld is op een bevroren rekening gestort. Eerst worden haar schuldeisers en advocaten betaald, wat overblijft is voor Sorokin.

‘Dit is een waargebeurd verhaal, afgezien van de gedeelten die volledig verzonnen zijn,’ luidt de disclaimer aan het begin van elke aflevering. De journalisten die hun huiswerk nog doen in het tijdperk van post-truth en fake news zijn in Inventing Anna verbannen naar een stoffig hoekje op de redactie. Ironisch genoeg was het uitgerekend het journalistieke huzarenstuk waarin Anna Delvey ontmaskerd werd dat Anna Sorokin de publieke doorbraak bezorgde waarop ze aasde. 

De negendelige serie Inventing Anna is nu te zien op Netflix