Het luchtige moordmysterie Glass Onion is zeker zo geslaagd als voorganger Knives Out. Speurneus Benoit Blanc (Daniel Craig) gaan we geheid nog vaak terugzien.

469 miljoen dollar zou Netflix hebben betaald om een reeks vervolgen op de film Knives Out (2019) te mogen produceren. En dan gaat het dus enkel om de rechten, de budgetten van de films zelf komen daar nog bovenop. Andere geïnteresseerde partijen, waaronder Amazon, Apple en diverse Hollywoodstudio’s, reageerden vol verbazing op de deal. ‘Zo’n bedrag verdien je nooit terug’ zegt een anonieme mededinger in filmblad Variety. ‘De wereld is gek geworden.’

Tja. Wat de deal over Netflix zegt is een artikel op zich waard, maar nu beperken we ons even tot de filmreeks in kwestie. Hoe is het mogelijk dat een ouderwets moordmysterie als Knives Out de industrie zo in beroering bracht? Niemand had zulk succes kunnen voorspellen: de film had een relatief bescheiden budget (40 miljoen), bevat nauwelijks actie of special-effects, en is niet gebaseerd op een beroemd verhaal.

Het zal een perfecte samenloop van omstandigheden zijn geweest. Tijdens de pandemie draaiden de streamers zo goed dat er een run op potentiële franchises ontstond. En Agatha Christie-achtige whodunits (al dan niet vol knipogen naar het genre zelf) zijn momenteel verrassend populair – zie Kenneth Branagh’s Poirot-films, See How They Run en serie Only Murders in the Building. Daarnaast bedacht regisseur/scenarist Rian Johnson (Looper, Star Wars VIII) gewoon een heerlijk vlot en ingenieus verhaal. Met een speurneus, Benoit Blanc, die in de vertolking van Daniel Craig meteen aanvoelt als een oude bekende. De pers was vol lof en het publiek stroomde massaal toe.

Daniel Craig (rechts) als speurneus Benoit Blanc in Glass Onion: A Knives Out Mystery

Cluedo op Griekse privé-eiland

En nu is er dus een vervolg: Glass Onion: A Knives Out Mystery. Een derde en vierde film zitten volgens de makers al in de pijplijn. Is dat goed nieuws? Als die andere delen net zo leuk worden als Glass Onion wel. Regisseur Johnson is zo slim geweest om weinig aan de formule te wijzigen, maar wel een compleet nieuwe cast op te voeren (inclusief wat verrassende cameo’s). In de goede traditie van Christie en co is de detective het enige terugkerende personage, dat we niet ál te goed leren kennen, zodat hij nog vele malen meekan.

Benoit Blanc wordt ditmaal uitgenodigd voor een potje levend Cluedo op het Griekse privé-eiland van een pretentieuze techmiljardair (Edward Norton). Eenmaal gearriveerd ontdekt hij echter dat de gastheer hem helemaal niet heeft gevraagd. Wie dan wel? En suggereert dit dat er een echte moord zal plaatsvinden?

Net als in Knives Out bestaat het groepje potentiële daders uit nogal groteske figuren, waaronder een voormalig supermodel (Kate Hudson) en een permanent bewapende YouTube-goeroe (Dave Bautista). Dat levert kluchtige humor op, maar dankzij het scherpe, satirische script en goed gedoseerde spel wordt die nooit te flauw. Zelfs wanneer de complexe plot soms wat uit de bocht vliegt, zit dat het kijkplezier nauwelijks in de weg. In interviews over deze films zeggen cast- en crewleden steeds dat de opnames aanvoelden als een feestje, en dat is er ook wel aan af te zien. Voor de volgende Knives Out Mysteries staat half Hollywood allicht al in de rij.

Glass Onion: A Knives Out Mystery is vanaf 23 december te zien op Netflix. Het eerste deel is daar ook te streamen.

Meer over Knives Out