Deze schaamteloze feelgoodfilm van de Indiaas-Britse regisseur Gurinder Chadha borduurt qua toon en thematiek voort op haar succesvolle komedie Bend It Like Beckham (2002), nu niet met voetbal maar met popmuziek als drijvende motor. Hoofdpersoon Javed (Viveik Kalra) is een onzekere tiener van Pakistaanse komaf, die anno 1987 troost en inspiratie put uit de songs van Bruce Springsteen. Zijn enthousiasme is aanstekelijk, maar ook wel wat drammerig, en de film als geheel hengelt soms al te gemakzuchtig naar emoties. Gebaseerd op de autobiografische roman van Guardian-journalist Sarfraz Manzoor, die ook meeschreef aan het scenario.
Iedere week tipt de redactie van VPRO Cinema de beste en interessantste films op Netflix. Met ditmaal onder andere een prijswinnend drama uit India en een meesterlijke animatiefilm.
Clear and Present Danger
Na The Hunt for Red October en Patriot Games is dit de derde verfilming van een thriller van Tom Clancy. Ford vertolkt opnieuw de recht-door-zee CIA-agent Jack Ryan, die ditmaal de strijd aanbindt met zowel corruptie in zijn eigen departement als een Latijns-Amerikaanse drugsbaron. Dafoe is een huurling die cocaïne-opslagplaatsen opblaast. Vakkundig gemaakte actiethriller moet het doen met een lineair verlopend verhaal - waarin de relaties tussen politiek en criminaliteit slechts worden aangestipt - maar blinkt uit in allerlei realistisch ogende high-tech snufjes.
The Disciple
Meanderend drama over de Indiase zanger Sharad (ingetogen debuutrol van artiest Aditya Modak), die zich probeert te bekwamen in de klassieke Khayal-muziek. Deze geïmproviseerde Hindoestaanse muziekvorm is alleen weggelegd voor uiterst zuivere vocalisten. Zijn vader faalde eerder, en Sharad is daarom haast religieus bezig om die perfectie alsnog te bereiken. Hij zet zijn leven jarenlang op pauze, maar het is de vraag of hij überhaupt goed genoeg is. Regisseur Chaitanya Tamhane maakt er een fijnbesnaarde, haast documentaire-achtige vertelling van, met veel bezwerende muzikale intermezzo’s. Bekroond met de FIPRESCI-award (prijs van de internationale filmkritiek) en de prijs voor beste scenario op het Filmfestival van Venetië.
The Life of David Gale
Centraal in The Life of David Gale staat een fictieve Texaanse antidoodstraf-beweging met aan het hoofd David Gale (Kevin Spacey), een professor in de filosofie. Gale belandt wrang genoeg zelf in de dodencel. Journaliste Bitsey (Kate Winslet) mag de erudiete veroordeelde interviewen in de gevangenis. In terugblik wordt de kijker bijgepraat over de ware motivatie van dader en slachtoffer. De makers kozen ervoor om aan te sturen op een overdonderende finale die iedere voortijdige diepgang uitsluit. Wat rest is een doorsnee whodunit tegen een onnodig schrijnende achtergrond die niettemin comfortabel rust op de schouders van acteerkanon Kevin Spacey.
The Mitchells vs. the Machines
Briljante animatiefilm van producenten Phil Lord en Christopher Miller, het gouden duo dat eerder verantwoordelijk was voor The Lego Movie (2014) en Spider-Man: Into the Spider-Verse (2018). Dit hilarische avontuur over een dysfunctioneel gezin dat de robotapocalypse moet zien te overleven heeft vooral veel gemeen met die laatste film: de animatiestijl is vernieuwend en radicaal, de humor absurdistisch en de helden van het verhaal zijn buitenbeentjes die ondanks al hun beperkingen boven komen drijven. Het slot is misschien wat sentimenteel, maar de weg ernaartoe is onvergetelijk.