Twee weken geleden ontving Lol Crawley een Oscarnominatie voor de cinematografie van The Brutalist. Het duurt nog even voordat bekend wordt of de Brit de nominatie ook daadwerkelijk gaat verzilveren, maar één award heeft hij dit jaar sowieso binnen: de Robby Müller Award.
De Robby Müller Award wordt ieder jaar op IFFR uitgereikt aan een beeldmaker met een eigen beeldtaal. Uit het juryrapport: ‘De manier waarop Lol Crawleys camera aan het verhaal en de personages gewijd is, is zowel nederig als geestdriftig. Hij vormt er een hechte, dynamische relatie mee. Met zijn sensuele cinematografie omarmt hij de onvoorspelbaarheid en vloeibaarheid van zijn omgeving en streeft hij ernaar zich aan te passen aan de stroom in plaats van deze in een vooraf gedefinieerd kader te dwingen.’
Zichtbaar geëmotioneerd kwam Crawley het podium in Rotterdam op om de prijs in ontvangst te nemen. Na een aantal videoboodschappen van onder andere regisseur Brady Corbet en Adrien Brody, respectievelijk de regisseur en de hoofdrolspeler van The Brutalist, startte filmjournalist Peter Bradshaw het twee uur durende nagesprek door te vragen naar de openingsscène van The Brutalist. Daarin wordt op meesterlijke wijze in beeld gebracht hoe de Hongaars-Joodse architect en Holocaustoverlevende László Tóth zich een weg baant naar het bovendek van een groot zeeschip om een glimp op te vangen van het Vrijheidsbeeld.