VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van alle nieuwe films in de bioscoop. Met deze week o.a de politieke thriller Huda's Salon, het Poolse historische drama Leave No Traces en Franse satire in Illusions perdues.

Huda's Salon (Hany Abu-Assad)

Na bezoekje aan de kapsalon van vriendin Huda wordt het leven van de zwangere Reem volledig op haar kop gezet. Maar ook het leven van Huda, die haar salon gebruikt voor duistere zaakjes, zal drastisch veranderen wanneer ze wordt opgepakt door het Palestijnse verzet.

VPRO Cinema (★★★★) 'Intrigerende en zinderende politieke thriller'
NRC (★★★) 'Sterke thriller, zeer onbevredigende ontknoping'
de Volkskrant (★★★) 'Voert je mee, maar de spanning ebt langzaam weg'
Variety 'Gripping Feminist Thriller'

Leave No Traces (Jan P. Matuszynski)

Historisch drama over een geruchtmakende zaak uit 1983, toen de 18-jarige Grzegorz Przemyk werd doodgeslagen door de politie van Warschau. Zijn goede vriend Jurek is getuige van de moord, maar tijdens het schijnproces dat volgt wordt alles aangegrepen om de zaak in de doofpot te stoppen. 

VPRO Cinema (★★★★) 'Aangrijpend en met flair verteld politiek drama'
NRC (★★★★) 'Kroniek van een justitiële doofpotaffaire in Polen'
de Volkskrant (★★★) 'Een zorgvuldige reconstructie van de moord'
Variety 'For all its blunt power and intelligence, it admits defeat too early'

Illusions perdues (Xavier Giannoli)

De jonge plattelandsdichter Lucien Chardon, kind van een burgerlijke vader, laat zich liever De Rubempré noemen, naar zijn adellijke moeder. Na een affaire met de plaatselijke barones beproeft hij zijn geluk in Parijs. Daar vindt hij werk als gewetenloze journalist, die schrijft wat de hoogste bieder wenst.

VPRO Cinema (★★★★) 'Heerlijk levendig en smakelijk relaas'
de Volkskrant (★★★★) 'Messcherpe, eigentijdse satire'
NRC (★★★) 'Meest zwarte schildering van journalistieke praktijken'
De Morgen (★★★) 'Beperkte diepgang, maar flitst voorbij'

Feast (Tim Leyendekker)

De geruchtmakende Groninger hiv-zaak – toen mannen op seksfeestjes werden gedrogeerd en ingespoten met het hiv-virus – wordt in deze mix van feit en fictie van zeven verschillende kanten bekeken. Regiedebuut van videokunstenaar Tim Leyendekker.

VPRO Cinema (★★★★) 'Kijker wordt continue op het verkeerde been gezet'
NRC (★★★★) 'Provoceert tot verontwaardigde tegenwerpingen'
Trouw (★★★★) 'Kijker tuimelt onzeker, maar gefascineerd mee'
de Volkskrant (★★★) 'Niet overal even sterk, maar het eindresultaat is fascinerend'

Belle (Mamoru Hosoda)

Suzu is na de dood van haar moeder doodongelukkig en zoekt haar heil in de virtuele wereld ‘U’. Hier wordt ze razend populair als zangeres Belle, maar als een van haar concerten ruw verstoord wordt door een draakachtig figuur, verandert haar leven voorgoed, zowel online als offline.

VPRO Cinema (★★★) 'Een hypermoderne Japanse Belle en het Beest'
Trouw (★★★) 'Prachtig vormgegeven, maar een beetje gemakzuchtig'
de Volkskrant (★★★) 'Animatie is prachtig, verhaal komt niet op stoom'
The Guardian (★★★) 'Intriguing big-screen spectacle'

Top Gun: Maverick (Joseph Kosinski)

Na meer dan dertig jaar dienst als een van de Top Gun-piloten voelt Pete “Maverick” Mitchell (Tom Cruise) zich nog altijd op zijn plek bij de Marine. Maverick gaat een onzekere toekomst tegemoet en moet met zijn verleden afrekenen, waar hij wordt geconfronteerd met zijn diepste angsten.

VPRO Cinema (★★★) 'Voorspelbaar, maar goed gedoseerde humor'
NRC (★★★★) 'Meer dan reclame voor het Pentagon'
de Volkskrant (★★★) 'Leunt op nostalgie'
The Guardian (★★★) 'Tom Cruise is still speedy, less needy'

Invisible demons (Rahul Jain)

De gevolgen van klimaatverandering liggen niet alleen in de toekomst, maar bepalen ook ons heden. De documentaire laat zien hoe uitdijende megasteden en haar inwoners lijden onder zware luchtvervuiling, smog en vervuild drinkwater.

De Filmkrant 'Shockcinema met effect'
Het Parool 'Beelden over klimaatverandering zeggen genoeg'

Meer over bovenstaande films

Deze films draaien momenteel ook in de bioscoop