VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van alle nieuwe films in de bioscoop. Met deze week o.a. Gouden Palm-winnaar Titane, Anthony Hopkins in The Father en docudrama Bloody Nose, Empty Pockets.

Titane (Julia Ducournau)

Alexia heeft sinds een auto-ongeluk een stuk titanium in haar hoofd zitten. Na een woeste ontmoeting met een auto raakt ze zwanger en ondertussen blijkt ze ook nog een seriemoordenaar, die op de vlucht voor de politie verandert in een jongen.

VPRO Cinema (★★★★) 'Over the top, maar nooit saai of ongeloofwaardig'
de Volkskrant (★★★★★) 'Manifest voor ongeketende creativiteit'
NRC (★★★★) 'Onnavolgbaar'
Trouw (★★★★★) 'Glanst als een metallic monster'

The Father (Florian Zeller)

Anne (Olivia Colman) zoekt opnieuw een verzorgster voor haar dementerende vader Anthony (Hopkins), die steeds weer alle hulp afwijst. Ze wil zeker zijn dat er goed voor hem gezorgd wordt wanneer zij er niet is. Voor Anthony is niet meer duidelijk wat echt is en wat zich in zijn hoofd afspeelt.

VPRO Cinema (★★★★) 'Beklemmend effect'
de Volkskrant (★★★★) 'Aangrijpend en respectvol'
The Guardian (★★★★★) 'Hartverscheurend'
Empire (★★★★★) 'Uitzonderlijke rol van Hopkins'

Bloody Nose, Empty Pockets (Bill en Turner Ross)

In Las Vegas bevindt zich een bar met de veelzeggende naam 'The Roaring 20s'. Voor veel vaste bezoekers is het een tweede huiskamer, maar tot hun afgrijzen sluit het café binnenkort voorgoed zijn deuren.

VPRO Cinema (★★★★) 'Intrigerend en meeslepend docudrama'
NRC (★★★) 'Verbluffend authentiek ogende, mooie kroegsimulatie'
The Guardian (★★★★) 'Fascinerende faux-documentaire'

Candyman (Nia DaCosta)

Ooit werd een achterstandswijk in Chicago geterroriseerd door Candyman, een boeman die scheermesjes in snoepjes deed. Inmiddels is Cabrini–Green gegentrificeerd en Candyman folklore. Tot kunstenaar Tony hem weer tot leven wekt. 

VPRO Cinema (★★★) 'Politiek geladen, vaak prachtig gefilmd'
Superguide (★★★) 'Fijne horror mét stevig maatschappelijk randje'
The Guardian (★★★★) 'BLM horror reboot'

Reminiscence (Lisa Joy)

In een sombere, door klimaatverandering verwoeste toekomst, leven de bewoners van het half onderwater gelopen Miami liever in het verleden. Wat daadwerkelijk kan, via machines waarmee dierbare herinneringen kunnen worden herbeleefd.

VPRO Cinema (★★) 'Futuristische noir komt maar niet op gang'
The Guardian (★★) 'Houterige chemie'

Radiograph of a Family (Firouzeh Khosrovani)

Met behulp van foto’s en video’s probeert de dochter van een Iraanse familie het ongelukkige huwelijk van haar ouders te reconstrueren. Winnaar van de prijs voor beste lange documentaire op IDFA 2020.

de Volkskrant (★★★★) 'Zeer persoonlijk werk'
Trouw (★★★) 'Een indrukwekkende familiekroniek'

Stray (Elizabeth Lo)

Dag in dag uit dwalen Zeytin, Nazar en puppy Kartal door de straten van Istanboel – de camera volgt hen op deze reis. Een zintuigelijke mozaïekfilm door de ogen van zwerfhonden, vol reflecties op vrijheid, solidariteit en naastenliefde.

NRC (★★★) 'Vindt vaak precies de juiste ruimte tussen hond, lens en men'
The Guardian (★★★★) 'Sluit perfect aan op Kedi'

Wild Mountain Thyme (John Patrick Shanley)

Al haar hele leven is Rosemary (Emily Blunt) verliefd op haar buurman Anthony (Jamie Dornan). Hij weet zich echter geen raad met haar gevoelens en heeft zijn handen vol aan zijn eigenwijze vader Tony (Christopher Walken), die hun boerderij wil verkopen aan zijn succesvolle Amerikaanse neef Adam (Jon Hamm).

Empire (★★) 'Vertrouwde driehoeksrelatie'
The Guardian (★) 'Landelijke romantiek met lachwekkende accenten'

The Misfits (Renny Harlin)

Richard Pace (Pierce Brosnan), een internationaal opererende dief, ontsnapt uit een maximaal beveiligde inrichting. Tijdens zijn ontsnapping wordt hij opgepikt door de Misfits, een bende moderne Robin Hoods onder leiding van de charismatische Ringo (Nick Cannon).

NRC (★) 'Een reliek uit de jaren 90'
RogerEbert.com (★) 'Harlin was ooit een betrouwbare actieregisseur'