VPRO Gids 3

15 januari t/m 21 januari
Pagina 16 - ‘Eindeloze peuterpret’
papier
16

Eindeloze peuterpret

Floor van Dijck

Op 15 december 2021 trok de NPO de stekker uit Zappelin Extra. Daarmee raakten de allerjongsten hun enige publieke themakanaal kwijt. Heeft peutertelevisie nog wel toekomst? ‘De jongste generatie wil “klik-en-kijk”.’

Zoals elke avond keek de anderhalf jaar oude dochter van Kayleigh Zwerus op 6 december 2021 om 18.45 uur naar Sesamstraat op themakanaal Zappelin Extra. Na de aftiteling kwam plots een dienstmededeling langs: ‘Dit kanaal stopt per 15 december.’ Zwerus was onaangenaam verrast. ‘Zappelin Extra was onze favoriete zender, met non-stopkindertelevisie zonder reclames.’ Ze startte een petitie voor behoud van het themakanaal. ‘Ik kreeg heel veel reacties van ouders die ook erg verbaasd waren dat dit kanaal opeens moest verdwijnen.’

Zwerus had niet de kans om haar petitie tijdig aan te bieden: op 15 december ging het themakanaal op zwart. Nu bedient de npo de jongste doelgroep alleen nog ’s ochtends vroeg op tv en daarnaast via streamingkanalen.

‘Het opheffen van Zappelin Extra is een beslissing van hogerhand,’ vertelt Zappelinnetmanager Robert Fortuijn. Het aantal themakanalen van de npo ging van vijf naar drie. ‘We hadden een goed marktaandeel, maar de concurrentie met de onlinestreamingdiensten was groot. On demand is zo sterk: de jongste generatie wil “klik-en-kijk”. Zo gaan we onze leuke en educatieve content dan ook aanbieden. Lineair kiezen we ervoor om ons op oudere kinderen te richten.’

Lang niet alle ouders vinden dat een goede ontwikkeling. Schermen zijn een geliefde ‘parkeerplaats’ voor kleine kinderen, waar ze even kunnen kalmeren voor het slapengaan, of waarmee ouders tijd winnen om te koken of andere huishoudelijke dingen te doen. Precies rond etenstijd is het spitsuur. ‘Ouders zien media voornamelijk als een handig hulpmiddel in de opvoeding wanneer zij zelf geen tijd hebben om het kind bezig te houden, of even rust nodig hebben,’ zo concludeerden onderzoekers van Hogeschool Windesheim in 2021 in het Iene Miene Media-onderzoek naar mediagebruik door jonge kinderen. Uit dit onderzoek blijkt ook dat televisie juist voor de jongste doelgroep nog veel wordt ingezet: ouders geven aan dat hun kinderen met name gebruik maken van de televisie (77 procent) en van tablets (63 procent).

Het voordeel van lineaire televisie is dat de kinderen moeten kijken wat de pot schaft en dat ouders meekijken. Weg van de grote televisie centraal in de huiskamer komen jonge kinderen sneller op een kleiner scherm terecht. ‘Het sociale aspect van televisie valt weg,’ signaleert Joke Hermes, lector Media, Cultuur en Burgerschap aan de Hogeschool inHolland en als universitair docent Mediastudies verbonden aan de UvA. Uit Brits onderzoek blijkt ook dat kleine kinderen alleen iets opsteken van wat ze zien op televisie of tablet als de ouders daarbij betrokken zijn. Hoe kleiner het scherm, hoe lastiger dat wordt.

Visuele babydrugs

Jonge ouders weten dat YouTube Kids op tablet of telefoon voor (kleine) kinderen een soort betoverende tunnel is waar ze maar met moeite uit te krijgen zijn. Een sessie op YouTube Kids begint braaf met Sesamstraat, maar voor je het weet heeft je peuter zich diep in de krochten van het web geswiped, richting filmpjes waar Russische kinderen in steriele huizen het platste plastic speelgoed unboxen. Verslavende visuele babydrugs. Waar lineaire tv zonder veel gemor uitgezet kan worden (‘Pieter Konijn is afgelopen!’), moet een telefoon of tablet met grof geweld losgewrikt worden uit hebberige peuterknuistjes. De npo-apps vormen wat dat betreft een veiliger omgeving, maar die hebben weer andere nadelen. Moeder Kayleigh Zwerus: ‘Veel favoriete series van Zappelin Extra zijn niet terug te kijken in de Zappelinapp of op npo Start. Ook heeft niet iedereen een smart-tv.’