VPRO Gids 18

30 april t/m 6 mei
Pagina 10 - ‘De spelende mens’
papier
10

Cadeautje!

Je leest dit artikel gratis. Wil je meer van de VPRO Gids? Neem een abonnement. Nu 12 weken voor slechts 10 euro. Ik wil meer lezen →

De spelende mens

Hans van Wetering

Bordspellen en puzzels vliegen de winkel uit en hobbyprogramma’s doen het goed op televisie. Komt dit door de pandemie of is het een reactie op de oprukkende digitalisering? ‘De weg naar resultaat is altijd leuk om te zien. Wie valt af?’

Het zal geen kijker zijn ontgaan: de televisie wordt de laatste jaren overspoeld met hobbyprogramma’s. Naaien, pottenbakken, bloemschikken, knikkeren, zandkastelen of ijssculpturen maken, vogels spotten, glasblazen, modelspoorbanen bouwen, tekenen en schilderen, bakken en braden, zingen en dansen, stamboomonderzoek: de lijst is schier eindeloos.

Door Talpa ontwikkelde formats als Marble Mania en Klein maar fijn (waarbij een aantal miniatuurbouwers verschillende opdrachten krijgen) werden met succes aan het buitenland verkocht. Het betekent echter niet dat elke hobby geschikt is, zegt Geertje Hoek, managing director Talpa Concepts. ‘We krijgen echt heel veel formats toegezonden met escaperooms bijvoorbeeld, maar het blijkt lastig daar een televisieprogramma van te maken. Code van Coppens is eigenlijk een uitzondering, omdat je daar naar BN’ers kijkt die zich door briljant gemaakte en gethematiseerde escaperooms worstelen. Maar vaak is iets wat heel leuk is om zelf of met elkaar te doen nog niet per definitie ook leuk om naar te kijken. Want dat blijft toch de hamvraag: hoe maak je iets interessant als de kijker zelf niet mee kan doen?’

‘Steeds meer ouders willen dat hun kinderen de iPad of de smartphone wegleggen’

Bernard Jan Verkoren

Vooral sinds corona staat er geen maat op de hoeveelheid hobbyprogramma’s op televisie. We zaten binnenshuis opgesloten, op een gegeven moment ben je dan wel uitgenetflixt, zegt Huub Wijfjes, hoogleraar in de Geschiedenis van Radio en Televisie aan de Universiteit van Amsterdam. Het heeft volgens Wijfjes misschien ook wel te maken met een verlangen naar een bepaalde huiselijkheid. Het aandeel lineair televisiekijken wordt al een tijd elk jaar minder, maar tijdens corona stokte die terugloop plotseling. Dat lineaire kijken, met programma’s op vaste tijdstippen biedt een zekere gezamenlijkheid die bij ondemandmediaconsumptie ontbreekt. Bij de populariteit van de hobbyprogramma’s speelt volgens Wijfjes ook mee dat kijkers, die tijdens de lockdowns toch iets om handen willen hebben, kunnen deelnemen door zelf zo’n hobby op te pakken.

Kattenogen

Dat volwassen kijkers direct na het zien van Marble Mania – waarin drie BN’ers de strijd met elkaar aanbinden in diverse knikkerspellen – en masse met een zak vol bonken, stuiters, uppies en kattenogen de straat op rennen, ligt niet voor de hand. Maar hoe onwaarschijnlijk is het dat een kijker na het zien van De grote kleine treinencompetitie, met die boemeltjes die zo sereen door het heuvellandschap en langs miniatuurstadjes tuffen – ‘dat was Tilburg’ – zin krijgt er zelf een te maken? Even jezelf verliezen in die fantasiewereld, even weg uit de echte wereld, waar het niet pluis is.

Het is misschien ook niet voor niets dat het nabouwen van dingen op schaal in nogal wat programma’s centraal staat. Spoorbanen, zandkastelen, restaurants, droomhuizen, pretparken van Lego, poppenhuizen, kerstdorpen – de grote wereld is duister en onbegrijpelijk, dus bouwen we haar na in het klein, een microwereld waarin je zelf alles kunt bepalen, waarin geen sprake is van een pandemie, geen klimaatspook bestaat, waarin nooit oorlog woedt.

Zoals het in een SCP-rapport van maart 2021 (Maatschappelijke gevolgen van corona: Verwachte gevolgen van corona voor sociale contacten en sociaal gedrag) onder het kopje ‘Handelingsperspectief bij volgende lockdowns’ werd geformuleerd: ‘Een deel van een oplossing zou kunnen liggen in het leren tevreden te zijn met solitude: oude hobby’s en passies oppakken, minder informatie opnemen, en je uitleven in creativiteit.’

Taboe

Niet alleen op televisie, ook in de ‘echte’ wereld floreert de spel- en hobbyindustrie. Sinds het begin van de pandemie vliegen de bordspellen de winkel uit, klei is niet aan te slepen. En ook puzzelen is helemaal terug, zegt Bernard Jan Verkoren, algemeen directeur van spellenmaker Koninklijke Jumbo (onder meer: Mens erger je niet, Hamertje tik, Ganzenbord, Pim pam pet, Halma). Op puzzelen rust niet langer een taboe. ‘Een buurman van mij, een schipper, een stoere vent, is een fervent puzzelaar, maar daar durfde hij niet voor uit te komen. Het was niet iets wat je als man in het café aan je vrienden vertelde.’ Dat beeld is echter aan het kantelen, vertelt Verkoren. ‘Die puzzelaar als eenzame figuur is een mythe, puzzelen is vaak een sociale bezigheid: mensen puzzelen samen aan de eettafel.’ Ook jongeren hebben de puzzel ontdekt, ze hebben bordspellen ontdekt. En wat voor puzzelen en bordspellen geldt, geldt ook voor andere spelletjes en hobby’s – voor modelbouw, voor naaien, voor kleien, voor knikkerbanen bouwen.

‘Hobbyprogramma’s zijn een samensmelting van educatieve televisie en het ouderwetse spelletjesprogramma’

Huub Wijfjes

Een mogelijke verklaring ligt volgens Verkoren in een veranderende omgang met het digitale domein. ‘We zien sinds een aantal jaren echt een tegenbeweging. Jongeren vanaf een jaar of vijftien spreken met elkaar een avondje af om een spel te spelen. En steeds meer ouders willen dat hun kinderen de iPad of de smartphone wegleggen, en dat stuurt hun aankoopgedrag. Ouders en grootouders willen dat moment aan tafel met kinderen, die willen dus ook spelletjes die ze met die kinderen samen kunnen spelen.’

Edutainment

Waar ze samen met hun kinderen op televisie naar kunnen kijken dus ook. ‘Ik heb een zoontje van vijf,’ zegt Geertje Hoek, ‘en we hebben ze allemaal samen gezien: Marble ManiaCar WarsLego Masters, noem ze maar op, heerlijk!’ En dat is uiteindelijk ook precies wat ‘hobby-tv’ zo succesvol maakt, denkt Hoek. ‘Het heeft te maken met de veranderende rol van televisie in digitale tijden, met de komst van de platforms. Televisie is in essentie toch een massamedium waar je samen naar kunt kijken, en dit soort formats leent zich daar uitstekend voor. Voor series geldt dat veel minder. De functie van televisie verandert en maakt dit soort content relevanter dan ooit.’

‘Een transformatie is belangrijk: je begint met niets en aan het einde heb je een taart, een boeket of een Legobouwwerk

Geertje Hoek

Bij het succes van hobby-tv speelt nog iets anders mee, denkt Huub Wijfjes, komen een aantal ontwikkelingen samen die al langer aan de gang zijn. ‘Het is in wezen een samensmelting van de klassieke educatieve televisie – breien, fotograferen, een vreemde taal leren et cetera in twintig afleveringen, inclusief cursusboek en huiswerk – en het ouderwetse spelletjesprogramma. De educatieve televisie van vroeger is edutainment geworden. Hobby-tv beantwoordt aan de eisen van tv-logica, past in een programmaformat waarvan in de loop der jaren is bewezen dat het op televisie goed werkt.’

Dieren opzetten

Dat format heeft volgens Wijfjes een aantal vaste kenmerken: er is een wedstrijdelement, want competitie bindt – mensen identificeren zich met winnaars en verliezers –, bekende Nederlanders en/of aansprekende kandidaten hebben een prominente rol, en kijkers kunnen participeren.

‘En vergeet de transformatie niet,’ vult Geertje Hoek aan. ‘Het is wel belangrijk dat in zo’n hobbyformat ook sprake is van een transformatie: het begint met niets en aan het einde heb je een mooi eindresultaat, of het nou een mooie taart is, een boeket of een bouwwerk van Lego. De weg erheen is altijd leuk om te zien, de struggle. Wie valt er af?’

Het aantal hobbyprogramma’s op televisie zal nog toenemen, is de verwachting. Je kunt het ondertussen zo gek niet bedenken of het wordt in een pasklaar tv-format gegoten en opgediend. Vogels spotten? Check. Hondencoiffure? Check. Zelfs rond het opzetten van dieren werd al een format bedacht. Geertje Hoek, lachend: ‘We kregen dit aangeboden, ik weet nog dat ik dacht: echt? Uiteindelijk hebben we dit niet gedaan, maar we hebben het wel serieus overwogen. Sommige collega’s waren echt heel enthousiast.’