‘Amanda, je snapt het niet. Je bent een bounty,’ kreeg de Surinaams-Nederlandse Amanda van Hesteren (1991) te horen. Het verwijt kwam van haar moeder en komt voorbij in haar persoonlijke en intieme afstudeerfilm Mama en ik uit 2019. Daarin filmt ze de gelaagde verhouding met haar Surinaamse moeder in het debat over zwart en wit. Zij wond zich erover op dat haar kinderen op een andere manier in het leven staan en niet in de gaten lijken te hebben dat zwarte Nederlanders stelselmatig achtergesteld en gediscrimineerd worden, omdat ze zich in haar ogen ondanks hun donkere huidskleur als witte Nederlanders gedragen: als zogenoemde bounty’s.
Zes jaar later denkt Van Hesteren (1991) dat de film voor haar als katalysator heeft gefungeerd. Het zette haar nog meer aan het denken over haar Surinaamse afkomst. ‘Ik ging onderzoeken hoe ik aan bepaalde gedachtepatronen kom: wat ik vind van zwart en wit, van het koloniale verleden en hoe dat precies in mijn familielijn zit. Hoe moet ik me daartoe verhouden? Waarom is mijn moeder zoals ze is? Nu begrijp ik dat bij haar pas later een trauma naar boven kon komen waar eerder geen ruimte voor was. Na haar emigratie heeft ze altijd hard gewerkt om in een nieuw land iets op te bouwen. Mijn vader is Nederlands en ik heb dat allemaal in me. Eigenlijk moest ik mezelf dekoloniseren.’