IDFA barst uit zijn voegen van de mooie films. Hoe vind je je weg? Naast de al besproken titels in deze IDFA special, tippen de documentaire-aankopers van de VPRO, Syl van Duijn en Nathalie Windhorst, in willekeurige volgorde nog tien pareltjes die op het festival te zien zijn.

Paradise

89’, Frankrijk, Alexander Abaturov, International Competition

De Taiga in Siberië stond zomer 2021 in de brand. De mannen die de brand moeten bestrijden hebben extreem weinig middelen, maar geven de moed niet op. Urgente film die laat zien dat de gevolgen van de klimaatcrisis overal voelbaar zijn. Voor het eerst ligt er as op de pool.

All That Breathes

94’, India, Shaunak Sen, Best of Fests

Twee broers in New Delhi ontfermen zich over gewonde roofvogels die in de stad ziek worden door de extreme vervuiling. Hun liefde en toewijding staat in schril contrast met hun omgeving, die verandert in een steeds grotere vuilstortplaats. In prachtige close-ups maken we kennis met de wonderlijke natuur van een stad vol ratten, duizendpoten, kikkers en zelfs zwijnen.

The Etilaat Roz

92’, Afghanistan, Abbas Rezaie, Frontlight

In Kabul leidt Zaki Daryabi de krant Etilaat Roz, maar na de terugkeer van de Taliban op 15 augustus 2021, is dat zo goed als onmogelijk en Zaki verlaat het gebouw van de krant nauwelijks meer. Zijn hoogste prioriteit is zijn journalisten veilig het land uit krijgen. De moed van deze journalisten ontroert en het is voor de kijker alsof je zelf op de redactie aanwezig bent.

Dry Ground Burning

153’, Brazilië, Adirley Queirós en Joana Pimenta, Masters

De zussen Chitarra en Léa leiden een vrouwenbende: Gasolineiras de Kebradas. De bende tapt illegaal olie af, raffineert die en verkoopt de benzine dan door aan motoqueiros, jonge mannen uit de favela van Brasília. De mix van documentaire en fictie levert een hypnotiserende film op met onvergetelijke beelden van ondergrondse illegale oliewinning, de zwarte nacht en de grond die brandt.

Much Ado About Dying

84’, Verenigd Koninkrijk, Ierland, Simon Chambers, International Competition

Simon Chambers legt de grande finale vast van zijn oom David, een tachtigjarige Britse acteur die zichzelf nogal verwaarloost in zijn overvolle huis. Ondanks zijn ernstige lichamelijke kwalen weigert hij in een verzorgingshuis te gaan wonen; hij citeert liever King Lear. De documentaire laat zien dat oud worden een pijnlijk proces van aftakeling is, maar door de grenzeloze charme van David en een flinke dosis Britse humor is de film ook een lesje ‘hoe gelukkig te sterven’.

Free Money

75’, Verenigde Staten, Kenia, Lauren DeFilippo, Sam Soko, Frontlight

Hoe kun je ontwikkelingslanden financieel steunen zonder dat het geld in de verkeerde zakken belandt? GiveDirectly gaat het experiment aan: de bewoners van een dorp in Kenia krijgen twaalf jaar lang elke maand 22 dollar als basisinkomen. De dorpelingen zijn eerst euforisch, maar er zitten ook schaduwkanten aan het project, zo blijkt. Zoals de jaloezie van de bewoners van een nabijgelegen dorp.

My Imaginary Country

83’, Chili, Patricio Guzman, Masters

Guzman vertelt met archiefbeelden, interviews en zijn eigen voice-over het verhaal van jonge demonstranten die in Chili in 2019 massaal de straat op gingen. Elke straatsteen wordt een wapen waarmee zij hun eisen voor meer democratie en sociale gelijkheid, gezondheidszorg en werk onderstrepen. Het is mooi om te zien hoe Guzman door deze protesten voor het eerst weer hoopt op een toekomst voor zijn land. Maar de werkelijkheid is weerbarstig.

A House Made of Splinters

87’, Oekraïne, Denemarken, Zweden, Finland, Simon Lereng Wilmont, Best of Fests

Door huiselijk geweld, alcoholverslaafde ouders, de oorlog aan de grens of andere problemen zijn de kinderen in de Oekraïense grensstreek met Rusland tijdelijk in een opvanghuis terechtgekomen. We zien hoe twee vrouwen het opvanghuis runnen en een veilige haven bieden in turbulente tijden. Een film vol leven en liefde.

Manifesto

68’, Rusland, Angie Vinchito, Envision Competition

In wat voor wereld groeien kinderen in Rusland op? Manifesto beantwoordt die vraag in een collage van video’s die door tieners zijn gedeeld op onder meer YouTube en Tiktok. Van onschuldige filmpjes, stiekem gemaakt tijdens de les, tot grootschalige evacuatie-oefeningen op school ter voorbereiding van een mogelijke gijzeling en zelfs een school shooting. De documentaire laat je achter met een onbestemd gevoel over de toekomst van deze generatie.

Girl Gang

98’, Zwitserland, Susanne Regina Meures, IDFA Competition for Youth Documentary

Portret van een Duits tienermeisje dat als influencer met haar eigen YouTubekanaal meer dan een miljoen volgers heeft. Haar vader is haar manager en lift mee op haar succes. De film schetst een bizarre wereld waarbij een kind de kostwinner van een gezin wordt en steeds meer zelf in een product verandert.

Voor vertoningsdata en -tijden, zie idfa.nl

naar de IDFA-special