Er zijn veel VPRO Gids-covers gemaakt over de ‘digitale mens’. Meestal naar aanleiding van programma’s die ons waarschuwden voor de toenemende datastroom. Was dit terecht of niet? We gaan op zoek naar antwoorden aan de hand van twee speelfilms waarin datagebruik een grote rol speelt: Moneyball en Margin Call.

Speciaal voor abonnees


Er zijn de afgelopen twee decennia veel VPRO Gids-covers gemaakt over de ‘digitale mens’. Meestal naar aanleiding van programma’s die ons waarschuwden voor de toenemende datastroom waarmee we te maken krijgen.

Zullen we inderdaad in data verdrinken en slaven van de algoritmes worden? Of leveren die data juist nieuwe inzichten op en zijn algoritmes alleen maar hulpmiddelen om vat te krijgen op al die informatie? We gaan op zoek naar antwoorden aan de hand van twee speelfilms waarin datagebruik een grote rol speelt: Moneyball en Margin Call.

We blijken te liegen over onze vooroordelen, onze seksuele voorkeuren en onze geweldige relaties. En nergens zo veel als op Facebook.

Verder lezen?

Deze special en nog veel meer extras krijg je ook gratis bij een abonnement

Vind je kiezen uit het enorme media-aanbod lastig? De VPRO Gids selecteert de beste tips en brengt die samen in een weekblad vol achtergrondverhalen, interviews, boek- en filmbesprekingen. Met dagelijks een uitgekiende selectie van films, series en documentaires.

Wel abonnee, maar nog geen toegang tot de digitale gids? Neem dan contact met de Publieksservice: publieksservice@vpro.nl of telefonisch bereikbaar op werkdagen van 09.00 - 17.00 uur op 088-2058 888