Na het wereldwijde succes van 'Squid Game' heeft Netflix een nieuwe Zuid-Koreaanse klapper te pakken, met de religieuze horrorserie 'Hellbound'.

cadeautje

Je leest dit artikel uit de VPRO Gids gratis op VPRO Cinema. Wil je meer lezen over oa documentaires, podcasts en boeken? Neem dan een digitaal abonnement.

Je denkt even rustig een kopje koffie te drinken in een horecagelegenheid. Maar voor je het doorhebt, wordt een andere klant door drie Hulk-achtige stofmonsters ruw ontzet, in elkaar geslagen, en uiteindelijk voor tientallen ogen levend verbrand.

Hoewel het (gelukkig) niet klinkt als een realistisch scenario, is het wel degelijk het uitgangspunt van de zesdelige Netflixserie Hellbound. Het voorval blijkt er één in een reeks van vele incidenten met hetzelfde patroon. Politieagenten staan voor een raadsel, omdat de ‘daders’ helemaal niet van deze wereld lijken te zijn.

De onverklaarbare gebeurtenissen spelen vooral sekteleiders en complotdenkers in de kaart. Dat geldt met name voor genootschap ‘De Nieuwe Waarheid’, dat bij monde van voorzitter Jung Jin-soo al jaren een ‘goddelijke interventie’ voorspelde. Hun idee is dat zondaars door de rechterlijke macht niet hard genoeg gestraft worden, waardoor God uiteindelijk zélf moet ingrijpen door drie doodsengelen af te vaardigen. Alles om zogenoemde zondaars (van verkrachters en vreemdgangers tot fraudeurs en moordenaars) eeuwig te laten branden in de hel. Wat het nog net wat enger maakt, is dat hun dood voortijdig wordt aangekondigd.

Beeld uit Hellbound

Het zorgt logischerwijs voor een kettingreactie van paniek en geweld in de samenleving. Verdachte ‘zondaars’ worden in elkaar geslagen (of erger), en ordehandhavers aangevallen omdat ze ‘Gods opdracht in de weg zitten’. Iedereen wil immers plots in een goed blaadje komen te staan bij God, en dan lijkt alle haat en geweld richting de feilbare medemens ineens geoorloofd.

Hellbound draait daarbij dus niet eens zozeer om de ‘toorn van God’, maar vooral om de angstaanjagende impulsen en reflexen van de mens in tijden van extreme crisis. Die thematiek is goed besteed aan regisseur en schrijver Yeon Sang-ho, die eerder indruk maakte met zijn weergaloze zombiefilm Train to Busan. Met het bloedstollende Hellbound schiet hij opnieuw in de roos, want de serie domineert al wekenlang alle Netflix-hitlijstjes. Het is na Squid Game het nieuwste voorbeeld van een wereldwijd succes uit Zuid-Korea, dat steeds vaker het patent lijkt te hebben op spannend entertainment mét diepgang.

Hellbound resoneert bovendien extra goed in een tijd waarin mensen meer dan ooit gevoelig zijn voor desinformatie en ophitserij. In de serie stelt een populaire complotdenker dat ‘de kracht van de domheid van de mens nooit onderschat moet worden’. Een terechte conclusie, want hoe eng die doodsengelen ook zijn: uiteindelijk kunnen ze nooit op tegen de donkerste instincten van de mens.

Hellbound is te zien op Netflix