Ben je als televisiemaker tegenwoordig ten einde raad, dan kun je altijd nog aankloppen bij Netflix. Naast de groeiende lijst eigen producties werpt de streamingdienst zich steeds meer op als thuishaven voor (lang geleden) stopgezette series: Arrested Development, The Killing, The Trailer Park Boys, sinds gisteren Longmire en in de toekomst nog Black Mirror en Full(er) House.

Het kwam vorige week al even ter sprake: toen NBC de stekker trok uit Hannibal, richtte bedenker Bryan Fuller zich onder andere tot Netflix en Amazon om zijn serie te redden. Geen van beide hapten toe (te gruwelijk, te duur?), maar het was wel veelzeggend. Als televisiemaker hoef je je er al lang niet meer bij neer te leggen als een zender ergens mee wil stoppen.

Zo kon de Amerikaanse versie van The Killing na het derde seizoen niet meer terecht bij AMC, waarop Netflix de draad oppakte voor een laatste seizoen; rechercheur Sarah Linden (en haar fans) verdiende tenslotte een ‘ passend afscheid’. Hoe passend en hoe goed dat afscheid daadwerkelijk was laten we even in het midden (de critici vonden er in ieder geval niet veel aan ); voor Netflix maakt het weinig uit: het publiek keek, daar gaat het om.

De streamingdienst herhaalde het trucje gisteren opnieuw. Misdaaddrama Longmire (categorie ‘moderne western’) mocht na drie seizoenen naar de horizon gaan rijden van zender A&E. Tot daar de cavalerie kwam: Netflix bestelde een vierde – en niet per se laatste – seizoen. Televisiemakers blij, fans blij, critici blij, Netflix blij. (Europeanen niet blij, want de serie is voorlopig alleen nog te zien in Noord-Amerika en Nieuw-Zeeland, maar goed).

Longmire krijgt een tweede kans op (de Amerikaanse) Netflix.

Het gaat – zeker voor Netflix – allang niet meer om het grootste publiek vinden; veel belangrijker is de kleinere, maar veel trouwere groep kijkers die je overal naartoe volgt. In de toekomst kunnen we daarom nog nieuwe afleveringen verwachten van de duistere sci-fi serie Black Mirror (voorheen van het Britse Channel 4), wordt sitcom Full House ( gestopt in 1995!) nieuw leven ingeblazen, en worden ook Bob Odenkirk en David Cross weer bij elkaar gebracht voor een nieuwe lichting With Bob and David-sketches (tevens jaren negentig).

Tja. Ik vraag me af of we daar als televisiekijkers en -liefhebbers veel rijker van worden. Natuurlijk, helemaal nieuw is de ontwikkeling niet. In het verleden stapten wel meer series over naar een andere zender. De beroemde advocaat Matlock ging van NBC naar ABC en recent nog trok de hele bevolking van Cougar Town van ABC naar TBS. Jaren-negentig-marinedrama JAG kende zijn beste jaren niet bij NBC, maar CBS.

Jammer genoeg zijn dat de uitzonderingen die de regel bevestigen. Taxi ging kopje onder bij NBC. Buffy strompelde naar de finish op UPN. Het vierde seizoen van Arrested Development kende wat hoogtepunten, maar was overwegend rommelig. Nee, een ‘passend afscheid’ betekent in de meeste gevallen een koelbloedige poging om er nog even alles uit te persen. Niet zozeer voor de fans, maar voor de kijkcijfers en de publiciteit. Het resultaat is dan geen ereronde, maar een laatste stuiptrekking voordat het genadeschot gegeven wordt.