De day after. De zakjes met Alka-Selzer, vitaminebruis, zakdoekjes en kauwgum staan klaar in de half verlaten perszaal; de meeste vakbroeders liggen nog plat of luisteren naar het panel onder leiding van de grote BBC-baas Alan Yentob over Creative Leadership.

De discussie: wat verwachten we van onze leiders, wat doen we om creatief talent aan ons te binden en te laten opbloeien? Men is jaloers op de kantoren van Google. Iemand in het panel oppert dat er kussens moeten komen.

Huh? Is ze serieus, vraag ik verbaasd, aan niemand in het bijzonder. ‘Ik weet het niet,’ zegt Jason Stone van The Drum en Media Guardian. ‘Es even zien, half een, zaterdagmorgen, soft furniture – it’s  over!’

De discussie komt nogal belegen over. Al zijn de opmerkingen in de zaal wél wakker, over het te hoge bureaucratische gehalte op de burelen van de BBC,  waar ‘niemand met elkaar praat’ en iedereen zich verbergt achter z’n eigen scherm. Auntie Beeb, hoe mooi haar producties ook, staat niet bekend als een platte, makkelijk benaderbare organisatie, en recent was er veel te doen in de media over het aantal bazen, baasjes en hun navenante salarissen.

‘We moeten meer risico nemen,’ zegt Alan Yentob. Sinds zijn lezing valt de naam van Kevin Spacey in iedere sessie die is gehouden, zo ook nu. Wat in de praktijk de neerslag is van deze praatsessies, zal moeten blijken. Feit is dat de woorden van Hollywoodster nog lang zullen nagalmen. Spacey was trending topic op Twitter hier, en de aandacht in de Britse pers was groot. Menige omroep-exec zal zijn betoog over risico nemen en het belang van talent de komende tijd nog om z’n oren krijgen. 

Gisteravond was het feest. Om te beginnen vanwege de prijsuitreikingen van de Britse Channel of the Year Award. Black Mirror, komend seizoen te zien bij de VPRO, won twee prijzen. Het verbluffende verhaal van dit drieluik snijdt een prangend onderwerp aan: social media, nieuwe technologie en de alomtegenwoordigheid daarvan in onze levens, die we voor een steeds groter deel doorbrengen voor een of ander scherm. Daarna vond in het George Hotel de Bands & Arrows Party plaats, met bandkaraoke. Proud Mary en Folsom Prison Blues meezingen met de band – toch maar niet.

In een achterafzaaltje wordt gedart. Met iedere nieuwe dartpartner worden eerst de handen geschud, gegevens en kaartjes uitgewisseld en dan pas wordt er gespeeld. Houdt het dan nooit op, het netwerken? Blijkbaar niet. En dan schieten we in de roos.

De sessies van het Guardian Edinburgh TV Festival (@GEITF) zijn hier terug te zien.