VPRO Cinema speurt elke week het filmaanbod van streamingsdienst Netflix af en vist de spreekwoordelijke krenten uit de pap. Met deze week onder andere Darren Aronofsky's ballet-horror in Black Swan en Iraanse djinn-horror in Under the Shadow.

Under the Shadow

Eind jaren tachtig. De Teheraanse Shideh (Rashidi) heeft het niet makkelijk. De oorlog tussen Iran en Irak heeft haar woonwijk bereikt, haar man moet weg naar het front, ze mag haar studie medicijnen niet afmaken omdat ze ooit politiek actief was, en de relatie met haar dochter Dorsa (Manshadi) laat ook te wensen over. En alsof dat nog niet genoeg is beginnen ook geruchten over djinns, kwaadaardige geesten, de kop op te steken. Zeer sterke, intelligente en griezelige horror levert en passant stevige kritiek op politiek-religieus fanatisme.

Eastern Promises

Twee jaar na A History of Violence staat Cronenbergs vervaarlijke muze Viggo Mortensen opnieuw op scherp, ditmaal als de alwetende Russische chauffeur van een uiterst criminele Russische familie in Londen. Naomi Watts geeft tegengas als een vroedvrouw die Mortensens goedheid aanboort nadat ze ontdekt dat hij medeverantwoordelijk is voor de dood van een tienerprostituee. Armin Mueller-Stahl en Vincent Cassel schitteren als de misdadige vader-zooncombinatie.

Black Swan

De toegewijde, maar wat starre ballerina Nina staat op het punt door te breken in Het Zwanenmeer, maar sommigen betwijfelen of ze de Zwarte Zwaan kan vertolken. Krachtig melodrama over obsessie, waanzin en de schaduwkant van topsport riep veel lof op voor actrice Portman. Kort nadat zij na een prijzenregen ook een Oscar had ontvangen, begon publiek gehakketak over haar dansaandeel in de film. Volgens Aronofsky is veel van het voetenwerk van de professionele stand-in, maar is evengoed tachtig procent Portman zelf, die als voorbereiding een jaar lang balletlessen had gevolgd.

Beauty and the Beast

Een arrogante edelman wordt door een heks veranderd in een boos beest, hij kan alleen weer mens worden als iemand van hem houdt zoals hij is, voordat het laatste bloemblaadje van een langzaam verwelkende magische roos is gevallen. Op een dag trippelt, tot zijn grote ongenoegen, een mooi meisje uit een naburig dorp zijn kasteel binnen. Zal ze op tijd de blanke pit onder zijn ruwe bolster vinden? Een van de betere Disney-films, de muziek en het titelliedje kregen een Oscar. Een speelfilmversie met in de hoofdrol Emma Watson draait vanaf 30 maart in de bioscoop.

Fireflies in the Garden

Een tragisch voorval tijdens een familiebijeenkomst geeft een getraumatiseerde dertiger de gelegenheid in het reine te komen met zijn autoritaire vader. Debuterend speelfilmregisseur en -scenarist Lee schetst in slechts negentig minuten een groot aantal levensechte personages, allemaal rondom de vader als onvermoeibare tiran en de zoon als gestaag helende jongeling in de huid van een volwassen man. De kracht van Fireflies in the Garden is de invoelbare ontwikkeling van de familieleden, jong en oud, op de voet gevolgd door de prachtige kaneelgekleurde binnen- en buitenbeelden van cinematograaf Daniel Moder.

LAATSTE KANS: A Clockwork Orange

Nog slechts tot vrijdag 24 maart op Netflix te zien: klassieker A Clockwork Orange van Stanley Kubrick. Over een aantal scholieren die er 's nachts op uit trekken om willekeurige voorbijgangers, rivaliserende bendes en elkaar te terroriseren. Alex geniet van het geweld, bijna net zoveel als van de muziek van Beethoven. De film, met zeker voor die tijd schokkende beelden van geweld en seks was een sensatie en veroorzaakte een schandaal. Tegenwoordig wordt de film beschouwd als meesterwerk, een hoogtepunt uit het oeuvre van Kubrick.

Meer film- en serietips voor Netflix

Zoek je meer tips voor Netflix? Kijk op deze pagina voor eerdere artikelen in deze serie.