Iedere week tipt de redactie van VPRO Cinema de beste en interessantste films op Netflix. Met ditmaal onder andere een iconische actiefilm en een indrukwekkende Nederlandse oorlogsfilm.

Coach Carter

Biopic over zakenman annex basketbalcoach Ken Carter, die in de jaren negentig een team van zwarte scholieren naar de top brengt en opzien baarde door van ze te eisen dat ze niet alleen goed moeten basketballen maar ook nog eens hun best moeten doen bij de gewone vakken. Die - tegen de zin van ouders en leraren - zelfs trainingen afgelastte toen er te veel onvoldoendes vielen. De boodschap is duidelijk: met zelfrespect en discipline is meer mogelijk dan de kansarme pubers voor mogelijk houden. De eigenzinnige coach, gespeeld door Samuel L. Jackson, verricht in maatkostuum binnen no time een wonder.

Heat

Politieman Hanna (Al Pacino) jaagt op bankrover McCauley (Robert De Niro). Twee vakmannen, met een treurigstemmend privéleven. Uiterst stijlvol in beeld gebracht misdaaddrama, strak gemonteerd en heel goed geregisseerd. Toch is dit vooral de film van twee acteerkanonnen. De Niro wilde bijvoorbeeld liever niet repeteren voor het filmen van een scène waarin hij in een restaurant een kop koffie drinkt met Pacino, en regisseur Michael Mann ging akkoord. De scène werd met twee camera's opgenomen, de acteurs pakten hun ruimte voor improvisatie, en het resultaat was spectaculair. Prachtfilm, een absoluut hoogtepunt in het genre.

Lees ook ons portret van regisseur Michael Mann: 'Altijd op zoek naar authenticiteit'

Mira

Die brug zal 'ons schoon gehucht aan stukken trekken!' schreeuwt een dorpeling van Schelde-dorp Waterhoek, in Belgisch Vlaanderen. Tijdstip is begin vorige eeuw, plaats van handeling een kroeg afgeladen met boze mannen, en regisseur Fons Rademakers speelt de hautaine notaris die een brug over de Schelde aankondigt. Ouderwets Rademakers-theatraal, maar een visueel gedenkwaardige kunststuk van oud versus nieuw – parallel verhaald door wereldse schoonheid Mira, de femme fatale van het dorp (glansrijk speelfilmdebuut Willeke van Ammelrooy). Gebaseerd op de roman De teleurgang van den Waterhoek van Stijn Streuvels, filmscenario van Hugo Claus.

De Slag om de Schelde

In het kader van 75 jaar bevrijding initieerde het vfonds deze groots opgezette film over een enigszins vergeten hoofdstuk uit WOII. Het scenario van Paula van der Oest (The Domino Effect) volgt drie jonge personages: een Zeeuws verzetsmeisje, een Nederlandse nazi en een Britse piloot. Door de constante perspectiefwisselingen duurt het even voor de film op gang komt, maar de toon is aangenaam genuanceerd en onsentimenteel. Regisseur Van Heijningen (van Hollywoodgriezelfilm The Thing) voert de spanning vaardig op en focust meer op persoonlijk drama dan groot spektakel, wat vooral goed uitpakt in de bloedstollende, Saving Private Ryan-achtige finale. Bekroond met vijf Gouden Kalveren, onder meer voor beste camera en beste montage.

Lees ook ons interview met scenarist Paula van der Oest: 'Ik heb letterlijk tot op de laatste draaidag het scenario herschreven'

Sonny Boy

Mooi drama rond de roerige relatie van het Surinaams-Nederlandse stel Waldemar Nods en Rika van der Lans, opgetekend van 1921 tot 1944. Filmmaker Maria Peters baseerde het verhaal op de gelijknamige bestseller van Annejet van der Zijl uit 2004. Sonny Boy, vernoemd naar het kind van het stel, scheert in vogelvlucht langs grote thema's als liefde, racisme, religie, seksisme, heimwee, verraad en oorlog maar biedt ondanks deze overvloed levensechte personages. De film beklijft vanwege het sterke verhaal, de gedegen productie en het soepele acteerwerk van jong en oud.

Terug van weggeweest: Fight Club

Fight Club was enkele jaren geleden al te zien op Netflix, werd in 2017 verwijderd en is nu weer terug. De moderne klassieker gaat over de maatschappelijk ontwortelde Jack (Edward Norton), die in het vliegtuig de nog veel vreemdere Tyler Durden (Brad Pitt) ontmoet. Om uiting te geven aan hun gezamenlijke antipathie tegen het burgermansbestaan zetten ze een 'Fight Club' op, waar gelijkgestemde sleurverlaters elkaar met wederzijdse toestemming in elkaar meppen. Grotere projecten volgen. In de VS begrepen sommige mannen niet dat Chuck Palahniuk, de auteur van het bronboek, de vechtclubs niet als serieus tijdverdrijf had willen introduceren, met als gevolg veel zinloos geweld. Wie de ironie wel snapt wacht een knappe en zeer enerverende film. Van regisseur David Fincher, die afgelopen week bekend maakte een 'documentaireserie met visuele essays over cinema' te gaan maken voor Netflix.