Pulang is een mooie, eenvoudige Telefilm over het ontdekken van je roots en familietradities, en biedt tegelijkertijd een blik op de Molukse cultuur.

De jonge, impulsieve vader Agus (een mooie hoofdrol van acteur Joenoes Polnaija, die vorig jaar nog te zien was in de film Hardcore Never Dies) wil zijn viertienjarige dochter Robin graag kennis laten maken met haar Molukse roots. Door haar moeder Evelien werd ze vooral ‘Nederlands’ opgevoed, dus neemt vader haar graag mee naar zijn ouders in de Molukse wijk, om tijdens een zwoele zomer - ergens aan het einde van de jaren negentig - een paar dagen te verblijven en de Molukse cultuur te leren kennen.

Al vroeg in Pulang, de derde Telefilm van dit jaar en tevens een van de betere, blijkt dat echter een smoesje: Agus en Evelien zijn uit elkaar, en sindsdien zit Agus zonder huis. Als oplossing wil hij tijdelijk weer bij zijn ouders intrekken, om ondertussen een nieuw onderkomen te vinden. Maar die zitten niet op hem te wachten: toen Agus bij Evelien introk en Robin kreeg, keerde hij zijn ouders en de rest van de familie de rug toe. Jarenlang bezocht hij de Molukse wijk niet en negeerde hij zijn vrienden en familie. Dus dat hij ineens weer op de stoep staat, zonder aankondiging, komt op zijn zachtst gezegd als een verrassing voor zijn ouders.

Met name de norse en traditionele vader is niet gediend van het bezoek van zijn zoon en zijn ‘verhollandste kleindochter’ en dus negeert hij hen compleet. Moeder is wat coulanter, want die wil graag eindelijk eens haar kleindochter beter leren kennen. Wat zich vervolgens ontvouwt is een mooi, simpel verteld familiedrama, waarin Agus en Robin de waarde van sterke familiebanden leren kennen. Regisseur Martin Schwab, zelf van Indonesische herkomst, en vooral bekend als acteur uit de succesvolle series Baantjer en Onderweg naar morgen, maakte een eenvoudige film waarin de plot zich gemakkelijk laat raden, en het vooral draait om de gevoelswereld van de personages. Zijn charmante debuutfilm is bovendien een mooi, gedetailleerde inkijkje in de Molukse cultuur, waarbij de jonge Robin zich steeds wat meer thuis gaat voelen.