In het heerlijke boek Filmspeculatie – dat vanaf 31 maart verkrijgbaar is in een Nederlandse vertaling – blikt regisseur Quentin Tarantino terug op een reeks films die in zijn jeugd diepe indruk op hem hebben gemaakt.

Het is 1972. Quentin Tarantino is negen jaar oud en leeft met zijn alleenstaande moeder in Los Angeles. Reggie, een professionele football-speler, is haar nieuwe vriendje en wil indruk maken op Quentins moeder. Hij vraagt of hij Quentin ergens een plezier mee kan doen. Samen naar een football-wedstrijd? Neem hem maar mee naar de film, zegt zijn moeder, want dat doet zij al jaren en de kleine Quentin is er gek op.

Reggie houdt ook van films. Vooral van blaxploitation-films en hij is aangenaam verrast dat de negenjarige Quentin er bijna nog meer vanaf weet dan hij. Reggie besluit Quentin mee te nemen naar Black Gunn, de nieuwe film van blaxploitation-acteur Jim Brown. Ze gaan naar het Tower Theatre, een enorme bioscoop in een zwarte wijk in Los Angeles. De kleine Quentin is die avond de enige witte bezoeker.

Black Gunn draait in een double bill met het sociale drama The Bus is Coming. En die is al drie kwartier bezig wanneer Reggie en Quentin aankomen. Quentin heeft met zijn negen jaar al heel veel volwassen films gezien met zijn moeder, maar, zoals hij in zijn eerste non-fictieboek Filmspeculatie beschrijft: ‘Ik had nog nooit iets meegemaakt wat leek op de reactie van dit publiek op The Bus Is Coming.’

Quentin Tarantino

‘Ze hadden er de schurft aan. En ze bleven maar scheldwoorden naar het scherm slingeren, heel de vijfenveertig resterende minuten van de film lang. Voor het eerst van mijn leven hoorde ik de uitdrukking suck my dick! toen een van mijn medetoeschouwers die naar een personage op het doek slingerde. Aangezien ik zoiets nog nooit had meegemaakt, wist ik niet hoe ik moest reageren. Maar hun beledigingen richting personages werden steeds vuiler en elke minuut dat het verhaal zich verder ontrolde, leek het publiek een dieper niveau van minachting te bereiken en werden hun beledigingen grappiger. Tot ik begon te giechelen. En algauw zat ik onbeheerst te giechelen. Ik weet zeker dat mijn reactie en het ongeremde gegiechel van mijn pieperige negenjarige stemmetje de footballspeler evenzeer geamuseerd moeten hebben als het publiek mij amuseerde.’

Dan begint eindelijk de film waarvoor ze gekomen waren, Black Gunn. ‘Voor een extreem opgewonden publiek van zo’n achthonderdvijftig zwarte mensen, van wie achthonderd mannen. Om eerlijk te zijn was ik daarna nooit meer dezelfde. In zekere zin heb ik daarna mijn hele leven besteed aan het naar films kijken en films maken, in een poging die ervaring opnieuw te creëren: op een zaterdagavond in een zwarte bios in 1972 naar een spiksplinternieuwe Jim Brown-film kijken.’ (...) ‘Toen Jim Brown achter zijn bureau plaatsnam, Bruce Glover (Crispins vader) met zijn witte gangsterhandlangers hem bedreigden en Gunn met een klap op een knop onder het bureau een geweer met afgezaagde loop in zijn schoot liet vallen... juichte het gigantische theater vol zwarte mannen op een manier die mijn negenjarige ik nog nooit had meegemaakt. Destijds – samenwonend met een alleenstaande moeder – was het waarschijnlijk de meest mannelijke ervaring waar ik ooit deel van uitgemaakt had.’

In het heerlijke boek Filmspeculatie blikt Tarantino terug op een hele reeks films die in zijn jeugd diepe indruk op hem hebben gemaakt. Aangezien Tarantino in 1963 geboren is, zijn dat vooral films uit de jaren zeventig – toevallig een van de beste periodes uit de filmgeschiedenis – en begin jaren tachtig.

In een dozijn persoonlijke en zeer leesbare filmessays komen klassiekers als Dirty HarryDeliverance en Taxi Driver voorbij. Waarin Tarantino niet schuwt zijn eigenzinnige en soms politiek minder correcte kijk op die klassiekers te geven. Zo vraagt hij zich bijvoorbeeld af wat er gebeurd was als niet Martin Scorsese, maar Brian De Palma – zoals ooit de bedoeling was – Taxi Driver had gemaakt. Spoiler: dat was een héél andere film geworden.

Speculaties als deze laten je anders kijken naar bekende meesterwerken. Maar ook veel minder bekende werkjes komen bij Tarantino aan bod. Regelmatig plaatst hij klassiekers in de context van de films die toen verschenen en komen ook obscuurdere titels aan de orde.

Wie kent bijvoorbeeld films als JoeThe OutfitRolling ThunderParadise Alley of The Funhouse?

In Filmspeculatie komen ze allemaal voorbij. En nog veel meer. Tarantino is de filmversie van de ‘omgevallen boekenkast’. Wie maar weinig weet van de films uit de roemruchte jaren zeventig zal het ongetwijfeld gaan duizelen. Tarantino’s advies: ‘Als je dit boek over film leest, hopelijk om iets op te steken, en je hoofd tolt van al die namen die je niet kent: gefeliciteerd, je bent iets aan het leren.’

Filmspeculatie

Filmspeculatie is vanaf 31 maart verkrijgbaar.

Het Engelstalige origineel Film Speculation verscheen al eerder.

Uitgeverij: Nijgh & Van Ditmar
Vertaling: Petra C. van der Eerden en Janine van der Kooij

Meer over Quentin Tarantino