De artistieke kwaliteiten van Nomadland werden unaniem geprezen, maar er was ook kritiek. Vooral dat de film het werken bij Amazon niet hard genoeg veroordeelde. Pro-Publica verslaggever Alec MacGillis klaagde in een recent opiniestuk in de LA Times: ‘De visuele kracht van de film en het emotionele hart – Ferns verdriet over het verlies van haar man en haar vorige leven – hebben de aandacht van het publiek, niet de problemen bij Amazon.’
MacGillis vond dat een minpunt, een enorme gemiste kans. En hij niet alleen, want die kritiek werd in de aanloop naar de Oscars, waar Nomadland een van de grote favorieten was, steeds luider.
Let wel: het is niet zo dat Zhao in haar film het werken bij Amazon toejuicht, het komt hooguit terloops aan de orde. Omdat veel echte nomads nu eenmaal gebruik maken van het CamperForce-programma van Amazon (waarbij je je camper gratis kan neerzetten bij het inpakcentrum) om zo snel geld te verdienen.
Bij Amazon is inderdaad van alles mis en het bedrijf wel tonen en niets over die problemen zeggen kan je een gemiste kans noemen. Maar dat is nogal makkelijk en vooral een preek voor eigen parochie, want Amazon is niet de focus van deze film. Bovendien is alles wat niet besproken of uitgediept wordt in een film per definitie een gemiste kans. Maar laten we films vooral blijven beoordelen op kansen die wel benut worden. En dan is Nomadland een absoluut succes. Dat vonden onlangs ook de leden van de Academy of Motion Picture Arts and Sciences, die de film drie Oscars gaven: voor beste film, beste regie (Zhao, als tweede vrouw en eerste Chinese), en beste vrouwelijke hoofdrol (McDormand).