Twee bijzondere gasten in het slotstuk van het eerste seizoen VPRO Cinema Extra: gevestigd filmmaker Paula van der Oest en de talentvolle Mees Peijnenburg.

In tijden van blockbusterschaarste komt de oorlogsfilm De slag om de Schelde als geroepen. Terwijl de meeste premières van grote publieksfilms vanwege de coronacrisis zijn uitgesteld, draait een van de duurste Nederlandse films ooit vanaf 17 december in de bioscoop. Gevestigd filmmaker Paula van der Oest (1965) is een van de producenten en schreef tevens het script. Daarin komen verschillende perspectieven samen: een verdwaalde Engelse gliderpiloot, een Zeeuws meisje in het verzet en een Nederlandse jongen die voor de Duitsers vecht.

Aan het begin van haar indrukwekkende filmcarrière brak Van der Oest door met De nieuwe moeder (1996), De trip van Teetje (1998) en het voor een Oscar genomineerde Zus & zo (2001). Steevast met Van der Oest in de rol van zowel regisseur als scenarioschrijver. Totdat ze met haar vierde speelfilm, de thriller Moonlight (2002), voor de verandering het script van iemand anders tot leven bracht. ‘Mijn eigen scripts zijn vaak redelijk ‘dialogerig’ en deze film leek in niets op wat ik daarvoor had gemaakt,’ vertelt Van der Oest in de laatste aflevering van het eerste seizoen van VPRO Cinema Extra.

Regie

Na afleveringen over cinematografie, filmmuziek en kostuumontwerp, staat regie dit keer als discipline centraal met Van der Oest als hoofdgast. Aan de hand van drie door haar geregisseerde films bespreekt Van der Oest het regievak – van de vertrouwensband die ze had met acteurs Pierre Bokma en Rifka Lodeizen tijdens de emotionele opnames van Tonio (2016) tot het openhouden van je creatieve opties in de montagekamer. Ook vertelt Van der Oest over de totstandkoming van haar lockdownfilm Love in a Bottle (verwacht in 2021), waarvoor ze voor het eerst via Zoom en de telefoon regisseerde.

In dezelfde aflevering is ook Mees Peijnenburg (1989) te gast, wiens met drie Gouden Kalveren bekroonde televisiefilm Geen koningen in ons bloed (2015) na afloop werdt uitgezonden. Het is niet voor niets dat de Volkskrant hem in 2017 al uitriep tot Filmtalent van het jaar: zelfs Peijnenburgs afstudeerfilm Cowboys janken ook (2013) werd al opgepikt door het filmfestival van Berlijn.

Zijn eerste speelfilm liet vervolgens even op zich wachten, maar begin dit jaar ging het indrukwekkende Paradise Drifters in première tijdens het International Film Festival Rotterdam. ‘Waar Geen koningen in ons bloed zich in de arena van jeugdzorg afspeelt, laat Paradise Drifters zien wat er gebeurt als de jeugdzorg wegvalt,’ vertelt Peijnenburg in een interview met de Volkskrant. Dit najaar was zijn rauwe roadmovie eindelijk in de Nederlandse bioscopen te zien, na enig uitstel door de coronacrisis.

Kenmerkend in het werk van Peijnenburg zijn de personages die niet volledig kunnen meedraaien in de maatschappij en zich bevinden aan de periferie van de samenleving. Dat Mathieu Kassovitz’s banlieue-film La haine (1995) hem inspireerde filmmaker te worden, is dan ook geen verrassing.

VPRO Cinema Extra

Bekijk deze aflevering met Paula van der Oest en Mees Peijnenburg via vpro.nl/cinema-extra, waar ook alle andere
afleveringen van dit seizoen op te zien zijn.