Mannen komen er in het werk van regisseur/scenarist Jane Campion meestal niet best vanaf. Ze zijn slap, autoritair, gevoelloos, sadistisch, corrupt of een combinatie daarvan. Daar tegenover staan Campions heldinnen, die steevast het sterkere geslacht vormen, al zijn ze daarmee nog geen supervrouwen – meestal hebben ze weer zo onder die mannen te lijden dat ze er gefrustreerd, passief of gewoon nogal raar van worden.

De mannen en vrouwen in de zesdelige miniserie Top of the Lake, gemaakt voor de BBC en het Amerikaanse Sundance Channel, zijn weer typische Campion- personages. Centraal staat politievrouw Robin ( Elisabeth Moss uit Mad Men), die op bezoek is bij haar zieke moeder in het dorp waar ze opgroeide, het afgelegen Nieuw-Zeelandse Laketop. Wanneer ze verneemt dat er een meisje uit de buurt – twaalf jaar en zwanger – wordt vermist , gaat ze op onderzoek uit. Dat is link, want Robin blijkt een traumatische jeugd in het dorp te hebben beleefd, en ze wordt er nu niet bepaald met open armen ontvangen. Overal wordt ze tegengewerkt door mannen: de lompe collega’s op het bureau nemen haar niet serieus, de ongeschoren macho’s in de kroeg dagen haar uit, en dan is er nog de lokale drugsbaas Matt ( Peter Mullan), die met zijn ruige zoons het dorp in zijn macht heeft.

Van de overige vrouwen in het dorp hoeft Robin niet veel steun te verwachten; die zijn ofwel in de greep van Matt, ofwel betoverd door GJ ( Holly Hunter), een geheimzinnige goeroe die aan de rand van het naburige meer een commune voor beschadigde vrouwen heeft opgezet.

Zoals eerder in de erotische thriller In the Cut, presenteert Campion (ditmaal bijgestaan door coscenarist Gerard Lee en coregisseur Garth Davis) haar personages in een whodunnit-formule, maar ze heeft duidelijk meer interesse voor psychologie, verhoudingen en morele kwesties dan voor spanning, actie en cliffhangers. Top of the Lake is meer intens drama dan thriller.

Dat maakt de serie echter niet minder meeslepend. Alles aan de productie klopt: de filmische opnames van het desolate landschap, de fantastische hoofd- én bijrolspelers, de muziek. Maar het belangrijkste ingrediënt is toch het stempel van de eigenzinnige maker, die een grimmig-sprookjesachtige wereld tot leven wekt waarin geweld, misbruik en andere narigheid hand in hand gaan met natuurpracht, humor en humaniteit. Een wereld die in hetzelfde universum zou kunnen rondzweven als die van David Lynch’ Twin Peaks.

Campion vertelt in interviews dat fans en producenten haar smeken een vervolgserie te maken. Ze sluit zelf niet uit dat die er nog eens komt. Echt nodig is het niet: hoewel het slot van Top of the Lake enkele vragen onbeantwoord laat, voelt het verhaal aardig afgerond. Maar mochten de makers een sterk nieuw verhaal kunnen bedenken, zal het zeker geen straf zijn de foute mannen en gefrustreerde vrouwen van Laketop nog eens te bezoeken.

Top of the Lake is nu verkrijgbaar op dvd, met een boeiende achter-de-schermendocu, een reportage en interviews als extra’s. De VPRO zendt de serie in 2014 uit op televisie.
De dvd winnen? Doe mee aan de prijsvraag