VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van alle nieuwe films in de bioscoop. Met deze week o.a. de voor drie Oscars genomineerde Flee, Valdimar Jóhannssons regiedebuut Lamb en Matt Reeves' The Batman.

Flee (Jonas Poher Rasmussen)

Een Afghaanse vluchteling in Denemarken moet eerst zijn verleden loslaten voordat hij aan zijn nieuwe toekomst kan beginnen. Hij doet voor het eerst zijn verhaal bij goede vriend en documentairemaker Johas Poher Rasmussen. Stukje bij beetje ontrafelt het schrijnende verleden van een jonge vluchteling.

VPRO Cinema (★★★★★) 'Indringend, aangrijpend en onvergetelijk'
de Volkskrant (★★★★) 'Amin draagt de film met openhartige getuigenis'
NRC (★★★★) 'Verhaal vol ontberingen, offers en trauma'
The Guardian (★★★★★) 'What an extraordinary story'

Lamb (Valdimar Jóhannsson)

Een IJslands koppel ontdekt een mysterieuze pasgeborene op hun erf. Ze besluiten het te houden en op te voeden als hun eigen vlees en bloed. Dit onverwachte vooruitzicht als nieuw gezin brengt hen veel vreugde, maar zal hen uiteindelijk ook vernietigen.

VPRO Cinema (★★★★) 'Onvoorspelbare psychologische thriller'
de Volkskrant  (★★★★) 'Zowel ontroerend als duister speelfilmdebuut'
NRC (★★★★) 'Ernstig en tegelijkertijd vol droge humor'
The Guardian (★★★★) 'A great performance from Rapace'

The Batman (Matt Reeves)

Als een moordenaar het gemunt heeft op de elite van Gotham, leidt een spoor van cryptische aanwijzingen Batman naar de onderwereld. Als het bewijs duidelijkere vormen begint aan te nemen, komen de grootse plannen van zijn tegenstander aan het licht.

VPRO Cinema (★★★★) 'Intrigerende mix van neo noir en whodunnit'
de Volkskrant (★★★★) 'Bloedserieus, stijlvol en indringend drama'
NRC (★★★) 'Batman-noir op stadsniveau'​​​​​​​
The Guardian (★★★) 'Pattinson’s emo hero elevates gloomy reboot'

Memoria (Apichatpong Weerasethakul)

Als Jessica richting Bogotá gaat om haar zus te bezoeken, raakt ze bevriend met archeologe Agnes. Bij Agnes ontmoet ze Hernan, met wie ze bijzondere herinneringen deelt. Als de dag ten einde loopt, ervaart Jessica een hernieuwd gevoel van helderheid.

de Volkskrant (★★★★★) 'Film als meditatie'
NRC (★★★★★) 'Een knal van een film'
The Guardian (★★★★★) 'Weerasethakul and Swinton make a dream team'

De son vivant (Emmanuelle Bercot)

Benjamin is een mislukte acteur die zijn dagen slijt als dramadocent. Als bij hem een ernstige vorm van kanker wordt vastgesteld wil hij dit eerst niet onderkennen, tot grote frustratie van zijn moeder Crysta. Zij bijt zich, tegen beter weten in, vast in het herstel van haar zoon.

VPRO Cinema (★★) 'Sentimentele huilfilm'
NRC (★★★) 'Vindt net niet het ideale evenwicht tussen betoog en drama'
de Volkskrant (★★) 'Rommelig verteld melodrama'
De Filmkrant 'Wie houdt de volgende keer Bercot melodramatisch in toom?'

Mrs. F. (Chris van der Vorm)

Ifeoma Fafunwa, Mrs. F., gaat de uitdaging aan om haar toneelstuk Hear Word! over het misbruik van vrouwen in de Nigeriaanse samenleving te ensceneren in Makoko, een beruchte sloppenwijk in het hart van de megastad Lagos, waar vrouwen lijden onder de dominantie van mannen.

NRC  (★★★)  'Een opmerkelijk document'
de Volkskrant (★★★) 'Fraaie blik op positie van vrouwen uit de onderklasse'

Terug in de bioscoop: Donbass

In samenwerking met Imagine Filmdistributie vertonen diverse filmtheaters vanaf 3 maart de film Donbass (2018) van regisseur Sergei Loznitsa. De volledige opbrengst van de voorstellingen gaat naar Giro 999 van Stichting Vluchteling, deze dagen speciaal opengesteld voor vluchtelingen uit de Oekraïne.

In Donbass toont de regisseur - zelf in Oekraïne geboren - het conflict tussen het Oekraïense leger en pro-Russische separatisten aan de hand van een elftal vignetten, die (zeer) losjes met elkaar verbonden zijn.

Deze films draaien momenteel ook in de bioscoop