VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van de nieuwe films in de bioscoop. Met deze week o.a de sensuele nieuwe film van Park Chan-wook, een drieluik over antisemitisme en een Zwitsers drama.

Decision to Leave (Park Chan-wook)

Politie-inspecteur Hae-jun onderzoekt de verdachte dood van een klimmer en maakt zo kennis maakt met diens mysterieuze vrouw Seo-rae. De twee vallen als een blok voor elkaar, maar Hae-jun is getrouwd en Seo-rae heeft net haar man verloren... of misschien zelfs vermoord.

VPRO Cinema (★★★★) 'Een sensueel kat-en-muisspel'
de Volkskrant (★★★★) 'Diep doolhof van intriges en misleidingen'
NRC (★★★★★) 'Ingenieuze, sensueel ingehouden misdaadfilm'

Evolution (Kornél Mundruczó)

Drieluik over de invloed van antisemitisme op drie generaties van één familie, beginnend bij de bevrijding van de in Auschwitz geboren Eva. In deel twee krijgt zij bezoek van haar dochter Lena. In het slotdeel volgen we Lena’s zoon Jonas, na een brandje in zijn middelbare school. 

VPRO Cinema (★★★★) 'Surrealistische vondsten onderstrepen de weggedrukte emoties'
de Volkskrant (★★★★) 'Ambitieus drama over oorlogstrauma'
NRC (★★★★) 'Een verbluffende film'

Drii winter (Michael Koch)

Bardame en postbode Anna woont hoog in de Zwitserse Alpen. Ze heeft een dochtertje uit een eerdere relatie als ze laaglander Marco trouwt: een goedmoedige, vierkante boerenbonk met een stierennek. Maar als hij door toedoen van een hersentumor verandert, wordt haar liefde op de proef gesteld.

VPRO Cinema (★★★) 'Sober, weinig teerhartig plattelandsrealisme'
NRC (★★★★) 'Berustende meditatie over leven en dood'
de Volkskrant (★★★) 'Zwitserse bergnatuur wordt wonderschoon in beeld gebracht'

The Princess (Ed Perkins)

Regisseur Ed Perkins was als 11-jarige getuige van de schok die de dood van prinses Diana veroorzaakte binnen zijn familie en de rest van de wereld. Vanuit dit perspectief, zonder voice-over en aan de hand van archiefbeelden brengt hij het publieke leven en de dood van de geliefde prinses in beeld.

The Guardian (★★★★) 'Packed with ironic (and twisted) detail'
NY Times 'A harrowing movie that depends on our collective hindsight to underscore its manifold and particular ironies'

Firebird (Peeter Rebane )

Estland 1980. Als de jonge Russische soldaat Sergey de taak krijgt om piloot Roman te begeleiden op hun luchtmachtbasis groeit er al snel meer tussen die twee. Er ontstaat een gevaarlijke relatie, die de mannen buiten het oog van de KGB moeten houden. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

NRC (★★★) 'Prima verzorgd en goed geacteerd drama'
Het Parool 'Wil nooit echt meeslepend worden'

Fall (Scott Mann)

Twee vriendinnen beklimmen voor een social media stunt een TV-toren, maar komen vast te zitten op meer dan 600 meter hoogte. Terug klimmen is onmogelijk. In de zon, zonder water, zonder bereik en zonder dat iemand weet dat ze daar zitten, moeten de vrouwen weer beneden zien te komen.

de Volkskrant (★★★) 'Meer hoeft een film soms niet te zijn'

Orphan: First Kill (William Brent Bell)

Esther ontsnapt uit een Estlandse psychiatrische inrichting en reist naar Amerika waar ze zich voordoet als de vermiste dochter van een rijk gezin. De moeder van dat gezin krijgt al gauw argwaan en zal haar familie koste wat kost zal beschermen tegen het moordlustige ‘kind’. Prequel van Orphan (2009).

Het Parool 'Meer satire dan horror'
Power Unlimited 'Meer praktische trucjes, minder CGI'

Meer over bovenstaande films

Deze films draaien momenteel ook in de bioscoop